به گزارش دویچه وله، صدراعظم آلمان بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در اولین سخنرانی رسمی خود در پارلمان آلمان به مسائلی از جمله همه‌گیری ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی و سیاست خارجی پرداخت.

اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان روز چهارشنبه در اولین سخنرانی رسمی خود در بوندستاگ ( پارلمان مرکزی آلمان فدرال) دستورالعمل‌های سیاسی دولت جدید را مشخص کرد.

دویچه وله نوشت که در سخنرانی شولتس به گستره وسیعی از مسائل از جمله سیاست خارجی آلمان و سیاست‌های اتحادیه اروپا پرداخته شده است.

صدر اعظم آلمان آمادگی دولتش برای ورود به "مذاکره سازنده" با روسیه را ابراز داشت و در عین حال هشدار داد، اگر مسکو تصمیم به حمله به اوکراین بگیرد، متحمل "بهای سنگینی" خواهد شد.

شولتس در این سخنرانی گفت: ما باید برای افزایش تلاش‌ها با هدف دستیابی به تفاهمات و توقف خشونت دو چندان کنیم همانطور که به لطف روند چهاجانبه نورماندی، درخصوص حل درگیری جنوب شرق اوکراین تحقق یافته است.

صدر اعظم آلمان در عین حال تاکید کرد، صحبت حول هیچ سیاست شرقی جدید به خصوص در کشورش نیست. او خاطرنشان کرد: برلین منحصرا در چارچوب سیاست شرقی اروپای منسجم مبتنی بر اصول قانون بین‌الملل و صلح عمل می‌کند.

او، روسیه را مسؤول نقض علنی این اصول با الحاق شبه جزیره کریمه به خود در سال ۲۰۱۴ از طریق نظرسنجی مردمی دانست که در شبه جزیره کریمه به راه انداخت.

صدر اعظم آلمان خاطرنشان کرد: اعضای اتحادیه اروپا با نگرانی وضعیت امنیتی اخیر در مرزهای مشترک اوکراین و روسیه را دنبال می‌کنند و رایزنی‌های متعددی در این خصوص در اجلاس سران اتحادیه اروپا و اجلاس سران مشارکت شرق طی امروز، چهارشنبه خواهند داشت.

این مقام آلمان گفت: هرگونه نقض تمامیت ارضی اوکراین بهای سنگینی خواهد داشت، ما در اینجا یکصدا با شرکای خود در اروپا و فرا آتلانتیک صحبت می‌کنیم.

صدراعظم جدید آلمان در ابتدای سخنان خود به مساله همه‌گیری ویروس کرونا پرداخت و از مردم خواست تا خود را واکسینه کنند.

وی در این رابطه گفت: بسیار مهم است که ما با یکدیگر همکاری کنیم؛ دست به دست هم داده و ویروس کرونا را شکست دهیم.

شولتس تاکید کرد که آلمان تلاش مشاعفی برای رساندن واکسن به کشورهای فقیر انجام خواهد داد.

وی خطاب به افراط‌گرایانی که مخالف تدابیر انجام گرفته برای مقابله با ویروس کرونا هستند، گفت: اینکه تعداد اندکی از افراط‌گرایان بخواهند خواست خود را به یک جامعه تحمیل کنند، تحمل نخواهیم کرد. دموکراسی‌مان آمادگی دفاع از خود را دارد و می‌داند چگونه این کار را انجام دهد.

شولتس ضمن تشکر از آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان برای انتقال راحت قدرت بیان کرد: ترتیب انتقال قدرت از دولت پیشین به دولت کنونی به طور جهانی تحسین می‌شود و احترام بسیاری از افراد را در سرتاسر جهان به دست آورده است.

برخی سیاست‌مداران و مفسران آلمانی انتقال قدرت در برلین را با هفته‌های آخر دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا مقایسه کرده‌اند.

صدراعظم جدید آلمان در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص مساله تغییرات اقلیمی و انتقال انرژی صحبت کرد.

وی در ادامه با اشاره به مساله حمل و نقل وعده داد که خطوط راه‌آهن شبانه بیشتری راه‌اندازی شوند و ارتباط بیشتری میان شهرها شکل بگیرد.

این مقام ارشد آلمانی همچنین به مساله خرید مسکن توسط مردم پرداخت و گفت: شرایط در بازار مسکن نیازمند تصمیم قاطع دولت فدرال خواهد بود.

وی عنوان کرد که وزارتخانه جدیدی برای رسیدگی به بحران مسکن تشکیل می‌شود و سالیانه چهارصدهزار خانه ساخته خواهند شد.

اولاف شولتس به مساله مهاجرت و تابعیت در آلمان پرداخت و گفت که این دولت جدید چندین مدل تابعیت در این کشور را امکان‌پذیر خواهند ساخت.

وی با اشاره به تقابل دولت جدید با جرایم سازمان‌ یافته گفت: بزرگ‌ترین تهدید علیه دموکراسی، افراط‌گرایی راست‌گرا است؛ بنا همین خاطر ما با تمام عزم خود با آن مبارزه خواهیم کرد.

صدراعظم آلمان ضمن تاکید بر اهمیت اتحاد قوی اروپایی و با ابراز حمایت از پروژه‌های اروپایی اظهار کرد: موفقیت اروپا بزرگ‌ترین دغدغه ملی است.

وی تصریح کرد: اگر ما می‌خواهیم با اطمینان از شیوه زندگی اروپایی خود دفاع کنیم، تنها با همکاری یکدیگر در قالب اتحادیه اروپا قادر به این کارخواهیم بود.

شولتش همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث سیاست خارجی و روابط با چین و آمریکا پرداخت.

پارلمان آلمان چهارشنبه گذشته با ۳۹۵ رای مثبت "اولاف شولتس" را به عنوان نهمین صدراعظم آلمان پس از جنگ جهانی دوم و جانشینی آنگلا مرکل پس از ۱۶ سال تصدی، تایید کرد.

شولتس ۶۳ ساله، معاون صدراعظم و وزیر دارایی آلمان از سال ۲۰۱۸، تجربه و نظم فراوانی را برای ائتلاف سوسیال دموکرات‌های چپ میانه خود، سبزهای طرفدار محیط زیست و دموکرات‌های آزاد طرفدار تجارت به همراه دارد. این سه حزب ترکیب رقبای سابق را به عنوان یک اتحاد مترقی به تصویر می‌کشند که پس از دوران تقریباً رکوردی مرکل در قدرت، انرژی جدیدی را به کشور وارد می‌کند.

شولتس برای انتخاب شدن به عنوان صدراعظم به حمایت حداقل ۳۶۹ قانونگذار در مجلس ۷۳۶ کرسی پارلمان نیاز داشت. او توانست ۳۹۵ رای از ۷۳۶ رای پارلمان را بدست آورد.