بنفشه مقدم از ضرورت پژوهش در حوزه مد و لباس می‌گوید | تقدیر از پژوهش‌های بینارشته‌ای و کاربردی

115

1400/9/24

19:20


مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه هنر، پژوهش را از ارکان توسعه و پیشرفت در تمامی عرصه‌ها به‌ویژه مد و لباس می‌داند و معتقد است پژوهش‌های بینارشته‌ای و کاربردی قابل‌تقدیر و ارزشمند هستند.

بنفشه مقدم از ضرورت پژوهش در حوزه مد و لباس می‌گوید | تقدیر از پژوهش‌های بینارشته‌ای و کاربردی

گروه مد و لباس هنرآنلاین: هفته پژوهش و فناوری با شعار «پژوهش و فناوری؛ پشتیبان تولید» از ۲۰ آذر آغاز شده و تا ۲۶ آذر ادامه دارد.

بنفشه مقدم مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه هنر درباره نقش و جایگاه اقدامات پژوهشی در حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ازآنجاکه پژوهش، منشأ و سرچشمه دستیابی به بسیاری از علوم است، نقش و اهمیت آن در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه در بخش‌های هنری به دلیل ارتباط با سرمایه‌های تاریخی آن قابل‌توجه بوده و همواره به‌عنوان یک رکن در پیشبرد اهداف و سیاست‌های کلان مورد استناد قرار می‌گیرد.

مقدم با اشاره به اینکه رشته طراحی پارچه و لباس در مقاطع و دانشگاه‌های مختلف به‌عنوان رشته‌ای نوپا اما دارای پیشینه عملی و تجربی مطرح است، اذعان داشت: در بدو تأسیس این رشته دانشگاهی شاهد آن بودیم که بخشی از مقالات و پایان‌نامه‌ها بدون هدف و تنها در راستای رسیدن به نقطه پایانی تحصیلات آکادمیک به انجام می‌رسیدند اما رفته‌رفته و با تکیه‌بر توصیه‌های ارائه‌شده از سوی فعالان این بخش و درک جایگاه دانشگاه در تبیین حرکت‌های پژوهشی، شاهد آنیم که این اقدامات به لحاظ کمی و کیفی رشد کرده و به سطوح استاندارد نزدیک شده‌اند.

مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه هنر، دانشگاه را حامی و هادی دانشجویان در مسیر پژوهش برشمرد و گفت: دانشجویانی که با علاقه و انگیزه وارد این حوزه می‌شوند به‌خوبی می‌دانند که انتخاب عنوان پایان‌نامه و مقالات خود نیازمند تحقیق و پژوهش است درنتیجه با انتخاب موضوعات کاربردی و مؤثر می‌توانند زیر سایه حمایت و هدایت مدرسان دانشگاه، نقش بنیادی و کلیدی خود را در ابعاد علمی مرتبط با جریان مد و لباس کشور ایفا کنند.

او پژوهش را یکی از ارکان توسعه و پیشرفت در تمامی عرصه‌های به‌ویژه مد و لباس برشمرد و تصریح کرد: اقدامات پژوهشی بینا رشته‌ای و کاربردی در سال‌های اخیر قابل‌تقدیر و ارزشمند هستند که اتفاقاً چند دانشگاه اصلی دارای رشته طراحی پارچه و لباس موفق شده‌اند طی تعامل با دیگر دانشگاه‌ها، پیوند مطلوبی میان رشته مد و لباس و دیگر رشته‌ها همچون علوم انسانی، پزشکی و فنی مهندسی برقرار و دستاوردهای خود را به منظور توسعه این هنر صنعت در سامانه‌های معتبر بارگذاری کرده و در اختیار عموم قرار دهند.

مقدم در خاتمه بر لزوم نیازسنجی پیش از فعالیت پژوهشی تأکید کرد و گفت: هر اقدام پژوهشی مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار است درنتیجه به نظر می‌رسد اگر به دنبال اثرگذاری دانشگاه‌ها در پیشرفت و توسعه هستیم، توجه خود را به سمت انتخاب موضوعات کاربردی و همسو یا نیاز جامعه فعال معطوف سازیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو