«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که طی هفته‌های اخیر تنش‌های زیادی با روسیه ایجاد کرده، بار دیگر مدعی آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود شد.

زلنسکی طی نشست خبری در بروکسل با بیان اینکه کی‌یف می‌تواند در هر قالبی از مذاکرات با مسکو شرکت کند، مدعی شد: «اوکراین برای هر نوع مذاکره با روسیه برای حل این روند آماده است».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی همچنین اظهار داشت که در دیدار با «اولاف شولتز» صدراعظم جدید آلمان موضوع تحریم‌ها علیه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم ۲» را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت برای کی‌یف، این یک مسئله امنیتی و همچنین ابزاری برای گفت‌وگو با روسیه است؛ گفت‌وگوهایی که می‌تواند  بسیار جدی و منصفانه باشند.

زلنسکی در این‌باره توضیح داد: «امروز این مسئله در دست سران برخی از کشورهای اروپایی است و شولتز یکی از نقش‌های مهم در این موضوع را ایفا می‌کند. به لطف چنین ابزاری، من می‌توانم جلسه‌ای با رئیس جمهور روسیه ترتیب دهم که در آن پیشرفت‌هایی وجود دارد».

وی در حالی بار دیگر پیگیر اعمال تحریم علیه روسیه شده که روز سه‌شنبه گفته بود تهدیدهای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره اعمال «تحریم‌های اقتصادی بسیار سخت» بر مسکو که در جریان مذاکرات با پوتین مطرح شد، هنوز برای متوقف کردن مسکو کافی نیست. 

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.