بازار داغ سفر ایرانی‌ها به ترکیه

منبع: برترین ها

104

1400/9/25

07:57


تصاویری از شهر وان ترکیه در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد بسیاری از گردشگران ایرانی امسال هم مانند سال‌های گذشته ابتدای سال نو میلادی به ترکیه رفته اند و این شهر را برای تفریح و خرید انتخاب کرده اند.

خراسان: تصاویری از شهر وان ترکیه در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد بسیاری از گردشگران ایرانی امسال هم مانند سال‌های گذشته ابتدای سال نو میلادی به ترکیه رفته اند و این شهر را برای تفریح و خرید انتخاب کرده اند.

این در حالی است که بسیاری از مقاصد گردشگری داخلی چشم انتظار مسافران هستند اما انگار مسئولان برنامه ای برای تشویق مردم به سفرهای داخلی ندارند، در حالی که سفر به ترکیه جذابیت های زیادی از جمله ارزان بودن تور، ارزان بودن اجناس، یارانه دلار دولتی، کنسرت و ... را به همراه دارد.

بازار داغ سفر ایرانی‌ها به ترکیه

به نظر می رسد مسئولان گردشگری کشور برای تشویق مردم به سفرهای داخلی باید جذابیت های سفرهای داخلی را بیشتر کنند و هنوز معلوم نیست که چرا هزینه اقامت در محل های گردشگری کشورمان نسبت به کشور همسایه این قدر بالاست که باعث گران شدن هزینه سفر داخلی می شود. در این گزارش سعی کرده ایم که به جذابیت هایی که سفرهای خارجی دارند اما سفرهای داخلی از آن بی بهره اند، اشاره کنیم.

مقایسه هزینه تور سفر به وان با کیش

اگر قصد سفر زمینی به وان ترکیه از تهران را داشته باشید برای یک سفر سه شب و چهار روز برای هر نفر بین یک میلیون و 500 هزار تومان تا 3 میلیون و 300 هزار تومان باید پرداخت کنید که با توجه به تعداد ستاره های هتل و نزدیک بودن به مراکز تفریحی و تجاری متغیر است. قیمت تورهای استانبول و آنکارا هم با پرواز خارجی از 4 میلیون و 500 هزار تومان شروع می شود به بالا، این در حالی است که برای همین مدت سفر به کیش شما باید حداقل بین 2 میلیون و 700 هزار تومان تا 8 میلیون تومان هزینه کنید که نسبت به تعداد ستاره هتل متغیر است.

همان طور که می بینید هزینه اقامت در شهر وان ترکیه آن هم در یک هتل 5 ستاره به مراتب کمتر از هزینه سفر به کیش تمام می شود. این یکی از دلایلی است که این روزها هتل های شهر وان ترکیه را مملو از ایرانی ها کرده تا جایی که رئیس اتحادیه هتلداران شهر وان اعلام می کند 100 درصد ظرفیت هتل های این شهر پر شده است. البته بدیهی است هزینه تمام شده اداره یک هتل با میزان مسافر ارتباط مستقیمی دارد و اگر میزان مسافر بیشتری در یک هتل اقامت کند، طبیعی است هزینه تمام شده اداره آن هتل هم پایین تر می آید چون
یک سری هزینه ها به طور ثابت وجود دارد .

ارزانی اجناس

هم اکنون کاهش بیش از 35 درصدی ارزش لیر نسبت به پول کشورمان باعث شده بسیاری از هموطنان مان برای تفریح و خرید به ترکیه سفر کنند. به گزارش سی ان ان ترک، با کاهش ارزش لیر ترکیه و همزمان با گشایش مرز زمینی و در پیش بودن تعطیلات آخر سال نو میلادی، گردشگران ایرانی به این کشور رفته اند. همین کاهش ارزش لیر باعث شد در جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی موج عظیمی از ایرانی ها به ترکیه سفر کنند به ‌طوری ‌که هزاران ایرانی از مرز‌های زمینی برای خرید در این ایام ویژه خود را به مقاصد مختلف رساندند که گویا پرازدحام‌ترین و پرطرفدارترین مقصد برای ایرانی‌ها مراکز تجاری وان در ترکیه بوده و جمعیت قابل توجهی از ایرانی‌ها از مرز رازی خود را به مراکز خرید وان رسانده اند. روح ا... لطیفی، سخنگوی گمرک ایران درباره ورود و خروج مسافران ایرانی از مرز‌های ایران به ترکیه برای جمعه سیاه گفته بود: «در بازه زمانی ۱۱روزه از ۲۷ آبان تا ۸ آذر ۱۶ هزار و ۷۵۹نفر ایرانی از مرز‌های زمینی وارد ترکیه شدند که در همین ایام ۱۶هزار و ۶۲۹ نفر به کشور برگشتند.»

یارانه ارز دولتی

یکی دیگر از دلایلی که سفر به ترکیه به صرفه است دریافت ارز دولتی برای سفر است. هر شخص حقیقی سالانه می تواند 2200 یورو از صرافی های مجاز بانکی برای سفر ارز تهیه کند. البته تا پیش از این، بدون نیاز به سفر افراد می‌توانستند با تحویل کارت ملی خود این تعداد ارز را دریافت کنند اما اکنون شرایط و مدارک تخصیص ارز سهمیه‌ای تغییر کرده است و فقط به افرادی داده می شود که عوارض خروج و بلیت سفر مهر شده توسط آژانس مسافرتی را به همراه داشته باشند. با این حال با یک حساب سر انگشتی می بینیم یارانه ای که دولت در حال پرداخت به سفرهای خارجی است برابر با کل هزینه یک سفر خارجی است. از آن جایی که نرخ یوروی صرافی مجاز 30 هزارو 700 تومان است و هم اکنون یورو در بازار آزاد 34 هزار تومان خرید و فروش می شود، هر یوروی صرافی 3 هزار و 300 تومان از بازار آزاد ارزان تر است. یعنی شما اگر سفر خارجی بروید می توانید از مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد بیش از 7 میلیون تومان به دست آورید. این یعنی نه تنها برای سفر خارج از کشور هزینه ای پرداخت نکرده که پولی هم دریافت کرده اید.

غفلت از گردشگری داخلی

همان طور که پیش از این خواندید برخی سفرهای خارجی هم اکنون جذابیت هایی دارد که تعداد کمی از آن ها در سفرهای داخلی وجود دارد. متاسفانه به نظر می رسد مسئولان گردشگری داخلی اقدام ریشه ای در این زمینه انجام نداده اند و بیشتر به جذب گردشگر خارجی معطوف هستند تا استفاده از این ظرفیت بزرگ در داخل . نباید فراموش کرد که بیش از 70 درصد گردشگران کشور را گردشگران داخلی تشکیل می دهند و غفلت از این 70 درصد می تواند سهم گردشگری داخلی را کم رنگ تر کند و باعث شود مردم کشور برای تفریح، گردش، خرید، درمان و ... به خارج از کشور سفر کنند که در کنار ارزی که از کشور خارج می شود باعث کاهش رونق گردشگری داخلی هم می شود. اقداماتی مانند سفرکارت یا پرداخت مستقیم و غیر مستقیم یارانه برای کاهش قیمت مراکز اقامتی و گردشگر پذیر می تواند در رونق گردشگری داخلی موثر باشد .بدیهی است تا وقتی هزینه سفر به کشورهای خارجی کمتر از سفر به کیش، چابهار، اردبیل و ... باشد، نمی توان به رونق گرفتن سفرهای داخلی امیدوار بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو