محسن رضایی نماینده دولت در موضوع رمز ارز ها شد و قرار است با هماهنگی وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس، بر سر محتوای اصلی فعالیت رمز ارزی در ایران تصمیم‌گیری شود.

محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در آبان ماه 1400از تشکیل کارگروهی مشترک با دولت، برای نهایی کردن طرح‌ها و لوایح اقتصادی خبر داده بود که هدف آن لحاظ کردن نظرات دولت در طرح‌های مجلس و تسریع امور ذکر شده بود. طرح‌هایی مثل اصلاح قانون بانک مرکزی، مالیات بر عایدی سرمایه، اصلاح قانون مناطق آزاد و همچنین طرح رمز ارزها.

محمدرضا پور ابراهیمی همچنین اشاره کرد اگر دولت بخواهد لایحه‌ای در این باره تنظیم کند، زمان بر خواهد بود و بهتر است موضوع از طریق طرح مجلس پیش برود؛ اما اگر روی محتوای اصلی موضوع فعالیت رمز ارز ها توافق نظر داشته باشیم، دیگر فرقی نمی‌کند اسم آن چه باشد.

نظر محسن رضایی درباره رمز ارز ها در ایران

از معدود دفعاتی که محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور درباره رمز ارز ها اظهار نظر کرده است، به انتخابات 1400 بر می‌گردد. متن کوتاهی در توییتر با هشتگ #رمزارز. محسن رضایی درباره رمز ارز ها گفته بود:

رمزارزها یک نوآوری بین‌المللی و فرصت پولی هستند. در دولت ما با هدایت درست و تنظیم مقررات متناسب، از ‫#رمزارز ها به نفع منافع ملی و سرمایه های مردم استفاده خواهد شد. ‌اگر دولت کنونی، زودتر چاره اندیشی می‌کرد، مردم و ناظران با شفافیت بیشتری، وارد بازار ارزهای دیجیتالی می شدند.

محسن-رضایی-رمز-ارز

مهم‌ترین کلید‌واژه‌هایی که از توییت محسن رضایی برداشت می‌شود، "نوآوری بین‌المللی" ، "رگولیشن مناسب" ، "فرصت پولی برای کشور" و "شفافیت" است. کلماتی که نشان از پذیرش تکنولوژی بلاکچین و رمز ارزها به عنوان یک فرصت دارد که تا کنون مغفول مانده است.

همچنین مهم‌ترین کلید واژه‌ی صحبت‌های محمد رضا پورابراهیمی در این موضوع "توافق مجلس با دولت در محتوای اصلی فعالیت رمز ارز ها" است. محتوای اصلی، شاید همان قانونی بودن یا نبودن تبادلات رمز ارزها و یا پذیرش آن‌ها در کشور است، که سال‌هاست بلاتکلیف مانده است.

از اظهار نظرات رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و معاون اقتصادی رییس جمهور تاکنون، می‌توان پیش‌بینی کرد قانونی شدن خرید و فروش رمز ارز ها در ایران زیر چتر نظارتی مجلس و دولت و شاید با اعمال محدودیت‌هایی خاص، راه اندازی رمز ارز ملی و استفاده حداکثری از استخراج بیت کوین برای پیشرفت صنعت برق و ارز آوری، از موضوعاتی هستند که بعید نیست در ماه‌های آتی بیشتر درباره‌شان بشنویم.