آشنایی با پروفیل و قوطی پروفیل و قیمت آنها | آهن استیل یکتا

منبع: فوت و فن

103

1400/9/25

13:04


آشنایی با پروفیل و قوطی پروفیل و قیمت آنها | آهن استیل یکتا

برای نخستین بار و به هدف ساخت درب و پنجره از قوطی پروفیل در ایران استفاده شد. قدمت این اتفاق به پس از جنگ جهانی دوم بازمیگردد. افزایش ناگهانی جمعیت و نیاز به ساخت خانه های جدید دلیل این اتفاق بود. گفته می شود نحوه ی اتصال این قطعه ها بزرگترین مشکل در ساخت پروفیل بود، که بعد ها با اختراع بست، این مشکل تا حد زیادی مرتفع گردید.

قوطی پروفیل چیست؟

مصالح و ابزار آلات فراوانی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این ابزارآلات و مصالح در این صنعت کاربردی و مفید هستند. به عنوان مثال پروفیل وسیله ای کاربردی است که در این صنعت نقش مهم و حیاتی دارد. در این مقاله از قوطی پروفیل بیشتر خواهیم گفت. همراه ما بمانید.

پروفیل چیست؟

پروفیل قطعه ای تو خالی از جنس آهن است که معمولا برای ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر از آن استفاده می شود. این قطعه نوع های مختلفی داشته و عموما در دو نوع صنعتی و ساختمانی موجود است.در روزگار حاضر سبک ها و اشکال مختلفی از این آیتم عرضه می گردد. گفتنی است که هر کدام از این اشکال و سبک ها کاربرد ویژه ای داشته و برای ساخت قطعات خاصی مورد استفاده واقع می شوند. آهن استیل یکتا در زمینه خرید و فروش انواع پروفیل های سبک و سنگین با قیمت عالی فعالیت دارد.

قوطی پروفیل چه کاربردهایی دارد؟ و بهترین برندهای پروفیل کدامند؟

در صنایع مختلفی از این قوطی ها بهره برده می شود. صنعت ساختمان سازی، صنایع خودرو سازی، تولید لوازم ورزشی، تولید لوازم خانگی، تولید تجهیزات پزشکی و… از جمله این صنایع هستند. گفتنی است که پروفیل اصفهان یکی از بهترین برندهای پروفیل است.

پروفیل سبک و سنگین

پروفیل سنگین چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

صنعتی و ساختمانی انواع مختلف پروفیل های سنگین هستند. این مدل پروفیل را با استفاده از ورق ۱,۵  میلی متری می سازند. گفتنی است که مربع و مستطیل مقاطع مختلف پروفیل آهن سنگین را شامل می شوند.قابلیت جوشکاری، مقاومت پیچشی عالی و خمش ایده آل از جمله ویژگی های پروفیل سنگین هستند.به دلیل برخورداری از ویژگی های عالی و منحصر به فرد از این نوع پروفیل در صنعت ماشین سازی مخصوصا ساخت ماشین آلات سنگین، ساخت دستگاه های صنعتی و… استفاده می شود.در حقیقت پروفیل سنگین زمانی کاربرد دارد که به مقاومت بالا در برابر فشار نیاز باشد. این نوع پروفیل استقامت خوبی دارد و به راحتی می تواند وزن زیاد را تحمل نماید.

پروفیل سبک چیست؟

این نوع پروفیل بسیار کاربردی است. ساخت اگزوز، صنایع مرتبط با خودروسازی، ساخت دوچرخه، مبلمان سازی و… از جمله صنایع و مشاغلی هستند که از پروفیل سبک استفاده می نمایند. گفتنی است که ضخامت پروفیل سبک کمتر از ۱.۵ میلی متر بوده و در ساخت آن از روش نورد سرد بهره برده می شود. توان آبکاری، قابلیت چکش خواری، انعطاف پذیری بالا، فرم پذیری بهینه، دقت بالا در ضخامت و ابعاد و… همگی از جمله دلایلی هستند که پروفیل سبک را مفید و کاربردی ساخته اند. لازم به ذکر است که در ساخت این نوع  پروفیل از ورق های روغنی استفاده می شود. قیمت پروفیل بر اساس وزن آن تعیین می گردد.

نکات مهم در مورد پروفیل

نکات مهم درباره قوطی پروفیل

پروفیل سبک چه فرقی با پروفیل سنگین دارد؟

همانطور که قبل تر اشاره کردیم این دو نوع پروفیل تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه به صورت موردی این تفاوت ها را ذکر می کنیم:

۱.ورق های به کار رفته در این دو نوع پروفیل متفاوت هستند

از متریال مختلفی در تولید پروفیل های سبک و سنگین استفاده می شود. از اینرو در ساخت پروفیل سبک از ورق روغنی و در ساخت پروفیل سنگین از ورق سیاه بهره برده می شود.

۲.ضخامت این دو نوع پروفیل متفاوت است

ضخامت از دیگر تفاوت های پروفیل سبک و سنگین است. همانطور که پیشتر اشاره شد ضخامت پروفیل سبک کمتر از ۱.۵ میلی متر است و این در حالی است که ضخامت پروفیل سنگین به بیش از ۱.۵ میلی متر می رسد.

۳.فرایند ساخت این دو نوع پروفیل متفاوت است

از اینرو پروفیل سبک با فرایند نورد سرد و پروفیل سنگین با فرایند نورد گرم تولید می شوند.

۴.تحمل فشار این دو نوع پروفیل متفاوت است

ناگفته پیداست که پروفیل سنگین از توان بیشتری برای تحمل فشار و سنگینی برخوردار است و این در حالی است که پروفیل سبک چنین تحملی را ندارد و توان آن در برابر فشار کمتر است.

انواع پروفیل

پروفیل در ابعاد، ضخامت، اندازه، و همچنین در انواع مختلفی تولید می شود. میلگرد، ناودانی، هاش، نبشی و… انواع مختلف پروفیل هستند. گفتنی است که هر کدام از این پروفیل ها کاربرد متفاوتی دارند.

 قوطی پروفیل با پروفیل چه تفاوتی دارد؟

  1. تفاوت در ترکیبات شیمیایی از جمله مهمترین تفاوت ها میان قوطی پروفیل و پروفیل است.
  2. همچنین اختلاف در بعضی از خواص فیزیکی از جمله انعطاف، تحمل فشار، خاصیت کشسانی و… از دیگر تفاوت ها میان قوطی پروفیل و پروفیل است.
  3. وجود استانداردهای مختلف که باعث بروز بعضی از خصوصیات و ویژگی ها می شود نیز طبعا عامل اختلاف میان این دو آیتم است.
  4. تفاوت در قیمت پروفیل و قیمت قوطی پروفیل نیز باعث تفاوت میان این دو می شود.

قوطی پروفیل انواع مختلفی دارد که در ادامه از آنها خواهیم گفت

قوطی پروفیل صنعتی

قوطی صنعتی همان پروفیل سنگین است. از این آیتم در ساخت سازه های بزرگ استفاده می شود. سازه های فلزی بزرگ از جمله تابلوهای عظیم صنعتی، پل ها، صنایع نظامی و… از جمله مواردی هستند که برای ساخته شدن به این نوع پروفیل نیاز دارند.همچنین در ساخت بعضی از سازه ها از جمله ساختمان های بزرگ و چند طبقه از این باکس های فلزی یا قوطی های صنعتی استفاده می شود.موارد استفاده از قوطی های صنعتی به همین تعداد محدود منتهی نمی گردد. لذا در ساخت خرپاهای عظیم، و در ساخت ماشین آلات صنعتی نیز به قوطی صنعتی نیاز است.

لازم به ذکر است که ابعاد بزرگ، استحکام عالی و مقاومت بی نظیر از جمله دلایل محبوبیت قوطی پروفیل صنعتی می باشند. این متریال قادر است تا انواع آسیب ها و ضربات را تحمل نموده و توان باربری و استحکام زیادی دارد.

 قوطی پروفیل مبلی

قوطی مبلی همان پروفیل سبک است. این متریال به دلیل برخورداری از ویژگی های ایده آل در صنایع مختلفی از جمله ساخت لوازم خانگی، ساخت اگزوز، ساخت دوچرخه، ساخت کانکس، ساخت مبلمان و… مورد استفاده قرار می گیرد. در همین زمینه لازم به ذکر است که وزن، قیمت پروفیل سبک را تعین می کند.ورق روغنی با ضخامت ۰.۷ الی ۱.۵ و تهیه شده با فرایند نورد سرد قوطی پروفیل مبلی را ایجاد می نماید. گفتنی است که مقاطع این آیتم متفاوت بوده و ۳ گوش، دایره ای و ۴ گوش از جمله مقاطع مختلف آن می باشند.

ناگفته نماند که سطح مقطع مربع و مستطیل رایج ترین پروفیل های مبلی هستند از اینرو این پروفیل ها در بین مصرف کنندگان از محبوبیت خاصی برخوردارند.

 قوطی پروفیل گالوانیزه

در این نوع قوطی پروفیل از ورق گالوانیزه استفاده می شود. در واقع این ورق روی آیتم را کاور می کند تا مانع زنگ زدگی و اکسید شدن شود. باید گفت که این خاصیت باعث شده تا قوطی پروفیل گالوانیزه نسبت به سایر قوطی پروفیل ها محبوبیت و مصرف بیشتری داشته باشد.گفتنی است که GALVANISATION یا روی‌اندود کردن در برابر فرسودگی به اجسام مقاومت زیادی می دهد.صنایع کشاورزی و ساخت گلخانه ها از جمله مواردی هستند که از قوطی گالوانیزه استفاده می کند. پروفیل U، پروفیل H، و پروفیل دایره و نیم دایره، جملگی شکل ها و انواع قوطی پروفیل گالوانیزه را شامل می شوند.

همانطور که گفته شد مقاومت بالا در برابر تخریب و مخصوصا زنگ زدگی از جمله دلایل محبوبیت این نوع پروفیل می باشد.

قوطی پروفیل ستونی

این آیتم جزو محبوب ترین اشکال پروفیل است. در ساخت ستون ها و باکس ها، کارگاه ها، انبارها، سوله ها و … از آن استفاده می شود.  قوطی ستونی ساختمانی و قوطی ستونی صنعتی انواع این نوع پروفیل را تشکیل می دهند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

  • پروفیل قطعه ای تو خالی از جنس آهن است که معمولا برای ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر از آن استفاده می شود.
  • این قطعه نوع های مختلفی داشته و عموما در دو نوع صنعتی و ساختمانی موجود است
  • در صنایع مختلفی از قوطی پروفیل استفاده می شود. صنعت ساختمان سازی، صنایع خودرو سازی، تولید لوازم ورزشی، تولید لوازم خانگی، تولید تجهیزات پزشکی و… از جمله این صنایع هستند.
  • پروفیل در ابعاد، ضخامت، اندازه، و همچنین در انواع مختلفی تولید می شود. میلگرد، ناودانی، هاش، نبشی و… انواع مختلف پروفیل هستند.
  • پروفیل سنگین را با استفاده از ورق ۱,۵ میلی متری می سازند.
  • ضخامت پروفیل سبک کمتر از ۱.۵ میلی متر بوده و در ساخت آن از روش نورد سرد بهره برده می شود. توان آبکاری، قابلیت چکش خواری، انعطاف پذیری بالا، فرم پذیری بهینه، دقت بالا در ضخامت و ابعاد و… همگی از جمله دلایلی هستند که پروفیل سبک را مفید و کاربردی ساخته اند.

منبع : سایت آهن استیل یکتا | http://bia2safa.net/goto/web/url/2821541

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو