علت کمبود برخی اقلام دارویی/تبعات آزادسازی نرخ ارز دارو

122

1400/9/25

13:53


علت کمبود برخی اقلام دارویی/تبعات آزادسازی نرخ ارز دارو

سلامت نیوز:دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، در خصوص کمبود برخی اقلام دارویی و تبعات آزادسازی نرخ ارز دارو، توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،میثم کریمی افزود: این طبیعی است که برخی شرکت‌های دارویی با مطرح کردن آزادسازی نرخ ارز و بالا رفتن هزینه‌های تولیدی به دنبال افزایش سود خود باشند.


وی ادامه داد: متأسفانه کمیسیون قیمت گذاری در سال‌های گذشته و در مقاطعی که کشور در ثبات نسبی اقتصادی بوده است، با یک شیب ملایم قیمت دارو را متعادل نکردند و این فنر را نگه داشته اند.


کریمی گفت: امروز صنایع حاضرند با افزایش قیمت نهاده‌هایشان قیمت محصولاتشان واقعی شود که این شوک بزرگی به نظام سلامت کشور خواهد بود
وی افزود: ‏اشخاصی که آنقدر قاطعانه می‌گویند با آزاد کردن نرخ ارز دارو، مشکل کمبود حل می‌شود، دارو راحت در دسترس قرار می‌گیرد، قاچاق و ناصر خسرو کلاً جمع می‌شود، قیمت دارو به شدت کاهش می‌یابد و…، چرا در این خصوص اقدامی نمی‌کنند. همه اشخاصی که امروز پیگیر آزاد سازی نرخ ارز دارو هستند می‌دانند که این اتفاق نه تنها هیچ مشکلی را که حل نخواهد کرد، بلکه بر مشکلات خواهد افزود و تأمین دارو را پیچیده خواهد کرد و فقط قیمت دارو را واقعی خواهد نمود و یارانه آن را حذف خواهد کرد


کریمی گفت: افزایش نرخ دارو و افزایش سهم بیمه‌ها در صورتی که توان پرداخت داشته باشند دوره وصول مطالبات را بسیار طولانی می‌کند، ما در سال‌های گذشته تجربه افزایش دوره وصول مطالبات تا سه سال را هم در صنعت دارو داشتیم، ضمن اینکه چند برابر شدن قیمت دارو برای مردم واقعاً تحمل ناپذیر است
وی افزود: مشکلی که صنعت نیز با آن دست به گریبان خواهد بود تأمین سرمایه در گردش است و لاجرم با افزایش قیمت ارز باید از سیستم‌های تأمین مالی وام بگیرند، بعضاً شرکت‌ها وثیقه لازم را ندارند و سود بالای بانکی منجر به افزایش پرداختی مردم خواهد شد.


دبیر سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی گفت: عده‌ای می‌گویند اگر ارز دارو آزاد شود، ارز به وفور در اختیار صنعت قرار خواهد گرفت، شما واقعاً فکر می‌کنید اگر قیمت ارز از ۴,۲۰۰ تومان بشود ۳۰,۰۰۰ تومان، ارز در کشور خلق می‌شود.


وی ادامه داد: ارز به طور کلی برای مصارف تولید و واردات در اختیار دولت است و اگر صادراتی هم توسط بخش خصوصی انجام شود آن واحد موظف است ارز را در اختیار دولت قرار دهد و دولت این ارز را به ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان می خرد و ۴۲۰۰ در اختیار تولید کننده قرار می‌دهد. در حقیقت قیمت ارز هیچ تأثیری در مقدار ارز ندارد و این مطالب آدرس غلط به تولید کنندگان است


کریمی گفت: دلیل کمبود فعلی برخی اقلام دارویی، آزادسازی چراغ خاموش ده‌ها قلم دارو است. این اقدام فراقانونی منجر به این شده است که بدون انتقال یارانه به مصرف کننده و بدون برنامه ریزی تأمین سرمایه در گردش تولیدکنندگان در بازار کمبود ایجاد شود.


وی در پایان با عنوان این مطلب که سازمان غذا و دارو فهرست واردات فوریتی دارو و مواد اولیه را منتشر کند، افزود: محصولاتی که در کشور با ارزبری اندک تولید می شده را با چند برابر قیمت وارد کنند. در کجای دنیا یک کشوری که در ثبات اقتصادی است این چنین منابع خود را از بین می‌برد، ما که در جنگ اقتصادی هستیم در جای خود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو