حسین امیرعبدالهیان روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پیتر سیارتو همتای مجارستانی با بیان اینکه واکسن های ایرانی در مجارستان معتبر شناخته می شود، گفت: در دیدار امروز، یادداشت تفاهمی با مجارستان امضا کردیم که بر اساس آن واکسن ایران ملاک ویزای مجارستان قرار بگیرد و این موضوع از فردا اجرایی می شود.

وی با خیر مقدم به همتای مجارستانی خود گفت: امروز گفت و گوهای خوب و توافقات مهمی بین جمهوری اسلامی ایران و مجارستان انجام شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به امضای ۵ سند بین دو کشور ایران و مجارستان گفت: سه سند همکاری صبح امروز به امضا رسید و دو سند دیگر عصر امروز در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور امضا می شود.

سند همکاری های فرهنگی بین رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر خارجه مجارستان به نمایندگی از کشورشان، یادداشت تفاهم همکاری های دیپلماتیک، سند همکاری گمرکی، سند توافق کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، سند تفاهم همکاری در چارچوب بورسیه اسنادی است که به گفته وزیر امور خارجه به امضا رسید.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اتفاق مهم دیگری که امروز رقم خورد، معتبر دانسته شدن واکسن های ایرانی در مجارستان بود. به پاس قدردانی از دانشمندان ایرانی که موفق به تولید واکسن در چند شرکت داخل کشور شدند، سندی در این ارتباط امضا کردیم که براساس آن همه واکسن های ایرانی با صدور گواهی از مبدا ایران می تواند پذیرش مجارستان قرار بگیرد و صدور ملاک ویزا برای مجارستان باشد.

وی با بیان اینکه با کشورهای دیگر هم درحال رایزنی هستیم تا واکسن ایرانی مورد پذیرش برای اعطای ویزا در آن کشورها قرار بگیرد، گفت: صدور گواهی واکسن های دو کشور و پذیرش واکسن ایرانی از فردا اجرا می شود.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: من ضمن احترام به دانشمندان ایرانی که در تولید واکسن کرونا با استاندارد بالا اقدام کردند، مایلم تاکید کنم که در آینده نزدیک صادرات واکسن های ایرانی به سایر کشورها نیز عمل خواهد شد.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در گفت و گو با همتای مجارستانی رایزنی هایی هم درخصوص افغانستان انجام شد، گفت: مجارستان به مردم کشور افغانستان کمک هایی کرده است.همچنین وزیر خارجه مجارستان محموله ای از واکسن اهدایی برای واکسینه کردن ۴ میلیون افغانستانی در ایران به همراه خود آورده است.

وی افزود: بخش محدودی از این ۴ میلیون دز،   واکسنهایی است که مجارستان اهدا کرده و ما همین مقدار نگاه انسان دوستانه مجارستان به آوارگان افغانستان را مورد قدرداتی قرار می دهیم. 

عبداللهیان با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور گفت: این کمیسیون بعد از ظهر امروز  به میزبانی سازمان سرمایه گذاری ایران برگزار می‌شود.

به گفته وزیر امور خارجه، ریاست این نشست با وزیر امور خارجه و تجارت از طرف مجارستان و وزیر امور اقتصادی و دارایی از طرف ایران خواهد بود.

امیرعبداللهیان: واکسن ایرانی به زودی به سایر کشورها صادر می‌شود