درمان نارسایی قلبی با این روش خلاقانه

108

1400/9/25

17:26


دانشمندان آمریکایی با کمک یک فناوری جدید توانستند نارسایی قلبی را درمان کنند.

درمان نارسایی قلبی با این روش خلاقانه

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از فایننس یاهو، نارسایی قلبی (Heart Failure) یکی از بیماری‌های رایج در جهان محسوب می‌شود. براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت بیش از ۶۴ میلیون نفر در جهان با این بیماری دست به گریبان هستند به طوری که این رقم در کشور‌های پیشرفته یک تا دو درصد جمعیت بزرگسال را درگیر کرده است.

برخی افراد نارسایی قلبی را با حمله قلبی اشتباه می‌گیرند. حمله قلبی به معنای توقف فعالیت قلب به دلیل گرفتگی شریان‌های خونرسان (رگ‌های کرونری) است، اما نارسایی قلبی به حالتی اطلاق می‌شود که در آن قلب خون کافی به اندازه نیاز بدن پمپاژ نمی‌کند. این موضوع می‌تواند به دلیل پرنشدن کافی قلب از خون و یا ضعف ماهیچه قلب و در نتیجه پمپاژ ضعیف خون بروز کند.

حال دانشمندان آمریکایی موفق شدند از یک فناوری جدید برای درمان این بیماران بهره بجویند. دانشمندان مرکز پزشکی سنت دیوید ایالت تگزاس برای نخستین بار اقدام به کار گذاشتن یک محرک عصبی در بدن بیماران به منظور درمان نارسایی قلبی پیشرفته کردند.

این فناوری که سیستم باروستیم نام دارد، تنها فناوری است که از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده در سیستم عصبی بدن به منظور کنترل نارسایی قلبی و بهبود عملکرد سیستم قلبی – عروقی مجوز لازم را اخذ کرده است.

این سیستم که یک دستگاه برنامه پذیر است در زیر استخوان ترقوه بیمار کار گذاشته می‌شود و پیام‌های الکتریکی مثبت به بارورسپتور‌ها (انت‌های عصب که نسبت به فشار خون واکنش نشان می‌دهد و وظیفه تنظیم میزان گشادی عروق را برعهده دارد) می‌کند.

در نتیجه این اقدام مغز تصور می‌کند که سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک به درستی در حال کار کردن است. در این حالت مغز فرمان آرامش را به بدن صادر می‌کند. این موضوع باعث به آرامش رسیدن جریان خون، کاهش ضربان قلب و کاهش مایعات در بدن می‌شود. متخصصان در این فناوری به دنبال کاهش علائم نارسایی قلبی بودند.

این امر به ویژه در افرادی که از دارو استفاده می‌کنند ضروری است، زیرا آن‌ها علی رغم مصرف دارو همچنان از علائم بیماری رنج می‌برند. در حقیقت این دستگاه با فریب مغز، علائم بیماری و تبعات آن را در بیمار کاهش می‌دهد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو