علت کاهش بیماران سکته مغزی در همه گیری کرونا

91

1400/9/25

17:26


رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۰ هزار بیمار دچار سکته مغزی از ابتدای امسال تاکنون با توجه به شرایط کرونایی برای درمان به مراکز درمانی کشور مراجعه کردند.

علت کاهش بیماران سکته مغزی در همه گیری کرونا

به گزارش بهداشت نیوز،  مهدی شادنوش روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی سکته مغزی ایران که در کتابخانه ملی برگزار شد، افزود: در دوران همه گیری کرونا میزان مراجعه بیماران دچار سکته مغزی به مراکز درمانی کاهش یافت‌.

وی اظهار داشت: در سال گذشته که همه گیری کرونا حاکم بود میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به سکته مغزی کاهش یافت و یکی از دلایل آن عدم مراجعه بزای مداوا به مراکز درمانی بوده است.

شادنوش ادامه داد: در حال حاضر برنامه های خوبی در حوزه درمان سکته حاد مغزی در کشور انجام شده است.

وی از ادغام سامانه ۷۲۴ در برنامه سپاس وزارت بهداشت خبر داد و گفت: بر اساس این ادغام بیماران دچار سکته مغزی در بدو ورود به مراکز درمانی شناسایی و تحت مداوا قرار می گیرند.

شاد نوش تصریح کرد: اکنون تمامی بیمارستان‌های دولتی به این سامانه متصل شده و بیمارستان‌های خصوصی نیز باید به این سامانه بپیوندند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، وزارت بهداشت در حوزه پشتیبانی دارای برنامه های مشخص بوده و سعی دارد با هماهنگی های لازم سرعت پذیرش بیماران دچار سکته مغزی در مراکز درمانی سرعت یابد.

مسعود مهرپور رئیس انجمن سکته مغزی ایران نیز در این همایش گفت: وزارت بهداشت کمک های زیادی در مورد نحوه مدیریت در درمان سکته های مغزی داشته است.

وی با بیان اینکه سکته های ناقص مغزی علامت جدی ندارند، ادامه داد: افرادی که دچار سکته مغزی می شوند باید در ۲ تا ۳ ساعت اولیه بیماری با علایم ضعف دست، کجی صورت و غیره سریعا به اورژانس ۱۱۵ اطلاع داده شود تا اقدامات درمانی برای پیشگیری از ناتوانی بیمار، در مراکز درمانی انجام شود.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران تاکید کرد:  سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است و اولین عامل ناتوانی نیز در بزرگسالان بشمار می رود، کشورهای پیشرفته توانسته اند با درمان های جدید مرگ و میر سکته های مغزی را کاهش دهند و به پنجمین عامل مرگ و میر برسند.

به گفته مهرپور، درمان سکته مغزی نیازمند همکاری تیمی شامل پزشکان متخصص مغز و اعصاب و تیم اورژانس است و انجمن سکته مغزی ایران با همکاری وزارت بهداشت پروتکل های درمانی مشخصی را  مطابق با استانداردهای جهانی مشخص کرده و اکنون در مراکز درمانی اجرا می شود.

وی با بیا اینکه داروهای ضد لخته خون تحت پوشش بیمه است، افزود: امکانات آنژیوگرافی نیز برای درمان سکته مغزی در کشور فراهم شده و پیشرفت های خوبی در این زمینه داریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو