بلایی که مازوت‌سوزی بر سر نسل انسان می‌آورد

منبع: برترین ها

107

1400/9/26

01:00


دانشمندان دانمارکی خواهان تحقیقات بیشتر در مورد تأثیر قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های شیمیایی سمی ناشی از سوخت‌های فسیلی هستند. بررسی مطالعات علمی نشان داده است که کاهش نرخ باروری ممکن است با آلودگی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی مرتبط باشد.

انتخاب: گاردین نوشت: دانشمندان دانمارکی خواهان تحقیقات بیشتر در مورد تأثیر قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های شیمیایی سمی ناشی از سوخت‌های فسیلی هستند.

بررسی مطالعات علمی نشان داده است که کاهش نرخ باروری ممکن است با آلودگی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی مرتبط باشد.

در طول ۵۰ سال گذشته زایمان به طور پیوسته کاهش یافته است. این مطالعه بر روی دانمارک متمرکز بود، اما این روند در سایر کشور‌های صنعتی نیز مشاهده می‌شود. به گفته محققان، از هر ۱۰ کودک دانمارکی یک کودک با کمک باروری متولد می‌شود و بیش از ۲۰ درصد از مردان هرگز بچه دار نمی‌شوند. به نظر می‌رسد این کاهش از ابتدای دوران صنعتی شدن آغاز شده است. کارشناسان هشدار داده‌اند که این روند می‌تواند منجر به جمعیتی نامتعادل شود که در آن تعداد افراد جوان‌تر برای حمایت از نسل‌های قدیمی‌تر بسیار کم است.

مازوت‌سوزی‌ها چگونه نرخ باروری را کاهش می‌دهد؟

نیلز اریک اسکاکبک، استاد دانشگاه کپنهاگ و محقق اصلی این پژوهش می‌گوید: «ما باید بدانیم که اطلاعات بسیار کمی در مورد ناباروری در جمعیت داریم، بنابراین گام بعدی واقعاً این است که بفهمیم چرا بسیاری از زوج‌های جوان بچه دار نمی‌شوند.

کاهش نرخ زاد و ولد اغلب به عوامل فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی مانند افزایش دسترسی به والدین برنامه ریزی شده، پیشگیری از بارداری و سقط جنین، و تغییر نقش زنان در جامعه منتسب می‌شود، زیرا برای مثال آموزش و مشارکت در فضای کار، فرزندآوری را به تاخیر انداخته است. اما داده‌ها نشان می‌دهند که بارداری‌ها قبل از عرضه قرص‌های ضدبارداری کاهش یافته بود و تعداد کلی سقط جنین در طول سال‌ها همواره کاهش یافته است. بعلاوه، در همین راستا، از دست دادن بارداری ناخواسته از سال ۱۹۹۰، ۱ تا ۲ درصد افزایش یافته است.

در عوض، تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نرخ رو به رشد ناباروری انسان به دلایل بیولوژیکی را از جمله ۷۴۰۰۰ مورد سالیانه سرطان بیضه، کیفیت ناکافی اسپرم و تخمک، بلوغ زودرس در زنان جوان و افزایش تعداد ناهنجاری‌های اندام تناسلی به صورت مادرزادی در نوزادان پسر نشان داده‌اند.

چنین روندی را نمی‌توان از نظر ژنتیکی توضیح داد، زیرا تکامل در دوره‌های زمانی طولانی‌تر و نسل‌های بیشتری اتفاق می‌افتد، بنابراین «اسکاکبک» و همکارانش از جامعه علمی می‌خواهند که به تأثیرات قرار گرفتن محیط زیست در معرض آلاینده‌های شیمیایی سمی ناشی از سوخت‌های فسیلی که از زمان انقلاب صنعتی وجود داشته است، توجه کنند.

اسکاکبک گفت: "آنچه در این مطالعه مرا شگفت زده کرد این بود که بسیاری از وجوه زندگی مدرن از سوخت‌های فسیلی سرچشمه می‌گیرد. ما اینطور به آن فکر نمی‌کنیم، مخصوصا وقتی یک جفت کفش از مواد شیمیایی که در اصل از سوخت‌های فسیلی تولید شده‌اند می‌خریم.»

سوخت‌های فسیلی در همه جا وجود دارند و در خون، ادرار، مایع منی، جفت و شیر مادر و همچنین بافت چربی افراد یافت شده اند. بسیاری از آلاینده‌های سوخت فسیلی مختل کننده غدد درون ریز هستند، به این معنی که با سیستم‌های هورمونی بدن تداخل می‌کنند و تأثیر منفی بر سلامت باروری دارند.

اسکاکبک می‌گوید: «ما از مطالعات تجربی متعدد روی حیوانات می‌دانیم که پلاستیک ها، مواد شیمیایی و ... می‌توانند در تولید مثل حیوانات مشکلاتی ایجاد کنند. ما نمی‌توانیم چنین مطالعاتی را در مورد تاثیرات آن بر انسان انجام دهیم، که اخلاقی نیست، اما به اندازه کافی از مطالعات حیوانی می‌فهمیم که باید نگران باشیم.»

مطالعات نشان می‌دهد که، برای مثال، موش‌ها و موش‌ها در مواجهه با اختلالات غدد درون ریز توسط مواد شیمیایی سمی، دچار تغییرات ژنتیکی می‌شوند که بر توانایی‌های تولیدمثلی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. تحقیقات روی انسان‌ها هنوز اندک است، اما برخی مطالعات نشان داده اند که مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز ممکن است به طور قابل توجهی با بیماری‌های تولید مثل مردان مرتبط باشد.

داده‌های حیوانی نشان می‌دهد که باروری زن و مرد با سطوح یکسان قرار گرفتن در معرض تأثیر متفاوتی قرار می‌گیرد، و اوایل بارداری زمان حساسی برای این مواد شیمیایی است تا اثر مخربی داشته باشند.

با این حال، این پیوند‌ها باید به طور سیستماتیک بررسی و ارزیابی شوند. تغییرات در سبک زندگی مانند فعالیت بدنی کمتر، سیگار کشیدن، افزایش نرخ چاقی، مصرف الکل و تغییر در رژیم غذایی نیز باید در نظر گرفته شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو