کاهش میزان موارد سکته مغزی در جهان

82

1400/9/26

12:27


بررسی‌ها نشان می دهد: میزان موارد سکته مغزی در سراسر جهان کاهش پیدا کرده؛ با این حال آمار کلی این بیماری همچنان بالاست.

کاهش میزان موارد سکته مغزی در جهان

به گزارش بهداشت نیوز،  میزان موارد سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از آن در جهان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ اندکی کاهش یافته، اما همچنان آمار کلی این عارضه به ویژه در کشور‌های با درآمد بالا و متوسط بالاست. این مطالعه بر سکته مغزی ایسکمیک متمرکز بود که بر اثر لخته شدن خون ایجاد می‌شود و ۸۵ درصد موارد سکته را تشکیل می‌دهد.

محققان چینی اظهار داشتند: کاهش موارد سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از آن احتمالا به دلیل ارائه بهتر خدمات پزشکی و در دسترس بودن آن در کشور‌های با درآمد بالاست که ممکن است تشخیص زودهنگام عوامل خطرزا و کنترل بهتر آن‌ها به کاهش موارد ابتلا منجر شده باشد. با این وجود مجموع افرادی که در این کشور‌ها دچار سکته مغزی می‌شوند به دلیل افزایش جمعیت و افزایش سن همچنان بالاست. سکته مغزی در سراسر جهان عامل اصلی مرگ و میر و علت اصلی ناتوانی در بزرگسالان است.

در این مطالعه محققان به تحلیل داده‌های جمع آوری شده در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ پرداختند. در این بازه زمانی، میانگین میزان بروز سکته مغزی ۰.۴۳ درصد کاهش یافته و از ۱۰۵ مورد سکته در هر ۱۰۰ هزار نفر به ۹۵ مورد سکته رسیده است. این نرخ در کشور‌های با درآمد متوسط ​​و متوسط ​رو به ​بالا بیشتر از سایر مناطق بود.

در سطح منطقه‌ای، بیشترین میزان سکته مغزی در شرق آسیا با ۱۴۴ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و شمال آفریقا، خاورمیانه و شرق اروپا به میزان ۱۳۵ مورد بوده است. همچنین منطقه استرالیا با ۴۴ سکته مغزی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر پایین‌ترین میزان را داشته است.

در سطح کشوری نیز بالاترین میزان در امارات متحده عربی با ۲۰۸، مقدونیه با ۱۸۷ و اردن با ۱۸۱ مورد بوده است. کمترین میزان نیز در ایرلند با ۳۶، نپال با ۳۷ و سوئیس با ۳۸ مورد سکته در هر ۱۰۰ هزار نفر ثبت شده است.

همچنین مشابه با میزان وقوع سکته مغزی، میزان مرگ و میر ناشی از آن طی سه دهه ۱.۶ درصد کاهش یافته، اما مجموع آمار همچنان بالاست. نرخ مرگ و میر از ۶۶ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به ۴۴ مورد کاهش یافته است.

محققان تاکید کردند: از آنجاییکه سکته مغزی ایسکمیک بسیار قابل پیشگیری است، ضروری است که منابع بیشتری برای پیشگیری اختصاص داده شود؛ به ویژه در کشور‌های با درآمد کم و متوسط ​​که توسعه اقتصادی منجر به تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شده که ممکن است عوامل خطر در بروز سکته مغزی را افزایش دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو