رنگ کردن مو با این شرایط ممنوع

79

1400/9/26

13:31


محققان در پژوهش های جدید دریافتند استفاده از برخی محصولات شیمیایی، مراقبت بهداشتی و زیبایی در دوران بارداری ممکن است بر سطح هورمون مادر تأثیر گذاشته و محدودیت رشد، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد را در پی داشته باشد.

رنگ کردن مو با این شرایط ممنوع

به گزارش بهداشت نیوز ، محصولات مراقبت بهداشتی و زیبایی حاوی چندین ماده هستند که اغلب طیف گسترده ای از مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز مانند فتالات ها، پارابن ها، فنول ها، پارابن ها و فلزات سمی را در بر می گیرد. این مواد شیمیایی با سیستم‌ های هورمونی تعامل برقرار کرده و بر سنتز، تنظیم، انتقال، متابولیسم و دریافت هورمون تأثیر می ‌گذارند به همین دلیل همگی آنها در دوران بارداری آسیب خواهند رساند.

پژوهشگران موسسه ملی علوم بهداشت محیطی و موسسه ملی سلامت، ارتباط بین استفاده از محصولات شیمیایی مراقبت بهداشتی و سطوح هورمون‌ های استروئیدی جنسی، از جمله استروژن و پروژسترون و هورمون‌های تیروئید را در میان زنان باردار بررسی کردند. آنها همچنین به تجزیه و تحلیل چگونگی تأثیر عوامل جمعیت شناختی بر استفاده از برخی محصولات مراقبت شخصی و بهداشتی پرداختند.  

در این پروژه تحقیقاتی نمونه خون ۱۰۷۰ زن باردار بین ۱۸ تا ۴۰ سال جمع آوری شده و مورد بررسی قرار گرفت. در عین حال یک مطالعه آینده نگر برای بررسی قرار گرفتن در معرض محیطی در زنان باردار و فرزندانشان، طراحی شد.به عنوان بخشی از این تحقیق، شرکت‌ کنندگان تحت معاینات فیزیکی پزشکی قرار گرفته و مجموعه ‌ای از پرسشنامه‌ ها را تکمیل کردند که شامل مشخصات نژادی، شغل، سبک زندگی و استفاده از محصولات مراقبت بهداشتی – آرایشی شخصی مانند عطرها، لوسیون ‌ها، لوازم آرایشی، لاک ناخن، کرم موبر، دهان‌ شویه، شامپو و سایر محصولات مو مانند سفید کننده، حالت دهنده و فیکس کننده بود. شرکت ‌کنندگان همچنین دو بار در طول بارداری خود نمونه‌ های خونی ارائه کردند که از نظر ۹ هورمون استروئید جنسی و تیروئید مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج بررسی ها نشان داد استفاده از محصولات مو، به ویژه رنگ مو، سفید کننده، حالت دهنده و فیکس کننده با سطوح پایین تر هورمون های استروئیدی جنسی که نقش مهمی در حفظ بارداری و رشد جنین دارند، مرتبط است.اختلال در این هورمون ها ممکن است به پیامدهای نامطلوب مادر و بارداری مانند محدودیت رشد، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد کمک کند. 

علاوه بر این، تغییرات در سطح هورمون‌ ها، به ‌ویژه در دوران بارداری، می ‌تواند پیامدهای گسترده‌ فراتر از سلامتی در بدو تولد داشته باشد. از جمله این موارد می توان به تغییر در رشد نوزاد و کودک، مسیر بلوغ و توسعه سرطان ‌های حساس به هورمون مانند سرطان پستان، رحم و تخمدان اشاره کرد. 
به اعتقاد محققان باید تحقیقات بیشتری برای درک تأثیر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در محصولات مو در جمعیت باردار بر سلامت عمومی انجام شود. زوریمار ریورا نونیز (Zorimar Rivera-Núñez) استادیار دانشکده بهداشت عمومی راتگرز ایالات متحده آمریکا و سرپرست این پروژه تحقیقاتی می گوید: متغیرهای اجتماعی-اقتصادی، مانند درآمد، تحصیلات و وضعیت شغلی، بر استفاده از محصولات مراقبت شخصی و بهداشتی در میان زنان باردار تأثیر می‌ گذارند. البته در تحقیقات گذشته نیز مشخص شد که بین فراوانی استفاده از این محصولات و نشانگرهای اجتماعی-اقتصادی در زنان غیر باردار نیز چنین ارتباطی وجود دارد. برای نمونه، زنان با درآمد بالا و زنان شاغل بیشتر از این محصولات استفاده می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو