چرا مردها در گذشته بیشتر از جواهرات استفاده می‌کردند؟

چرا مردها در گذشته بیشتر از جواهرات استفاده می‌کردند؟


منبع: روزیاتو

154

1400/9/26

14:19


چرا مردها در گذشته بیشتر از جواهرات استفاده می‌کردند؟

چرا مردها در گذشته بیشتر از جواهرات استفاده می‌کردند؟

هنری هشتم شاه انگلیس، اسب‌سواران روم باستان و فرعون توتنخامن. این سه چه چیز مشترکی دارند؟ هر سه این ها از جواهرات استفاده می کردند. اما همان طور که می دانیم مردهای این دوره و زمانه دیگر از جواهرات استفاده نمی کنند. اما چرا؟ در این مطلب از Bright Side نگاهی انداخته ایم به دلیل استفاده مردان از جواهرات در گذشته.

در گذشته مردها جواهرات بیشتری از زنان استفاده می کردند

جواهرات

جواهرات هرگز شاخصه منحصر به فرد زنان نبوده است. حتی در قدیمی ترین داستان های تاریخی، شکارچیان مرد از شاخ گوزن، عاج فیل و استخوان ها به عنوان تزئین استفاده می کردند. بعدتر در معرق کاری های دوره ی بیزانس، فرمانروایان با دستبند طلا و گوشواره دیده شدند. و تا فرمانروایی هنری هشتم در قرون وسطی مردها جواهرات تزئینی بیشتری نسبت به مردان استفاده می کردند.

جواهرات نشان دهنده ی ثروت، قدرت و جایگاه بود

جواهرات

در طول تاریخ از جواهرات برای مقاصد متعددی استفاده شده است. اول از همه، به عنوان شاخصه ی ثروت و دارندگی؛ هرچه جواهرات گران تر، آن خانواده ثروتمندتر. تزئین های جواهرات نشان دهنده ی رتبه و درجه ی خاص هر فرد بود. جواهرات همچنین بازتاب دهنده ی سنن فرهنگ های گوناگون بودند و از حلقه نیز به عنوان شاخصه ی خانواده ها استفاده می شد.

با این حال تنها اشراف از جواهرات استفاده نمی کردند. تاجران اروپایی در دوران رنسانس از حلقه هایی که رویشان حروفی حک شده بود به عنوان مهر برای نشانه گذاری کالاها استفاده می کردند.

حتی دزدان دریایی هم از گوشواره های حلقه ای استفاده می کردند و معتقد بودند که آن ها قدرت درمانی جادویی دارند.

ملوان ها هم گوشواره می انداختند و نام بندرشان را داخلش حک می کردند تا اگر احیاناً دور از خانه مردند، بدن شان برای خانواده شان فرستاده شود. گوشواره ی ملوان ها نماد هم بود؛ به گواه افسانه ها زمانی که یک ملوان جوان برای اولین بار از خط استوا عبور می کرد، به گوشش گوشواره می انداخت.

بعد از مدتی اوضع تغییر کرد

در جوامع غربی مدت ها جواهرات نشانه ی مردانگی تلقی می شد. این امر در عصر ویکتوریا یعنی قرن ۱۹ میلادی و با افزایش طبقه متوسط پس از انقلاب صنعتی شروع به تغییر کرد. در این زمان بیشتر مردم طبقه ی متوسط توانایی خرید جواهرات را نداشتند. و اگرچه تولید سریع کمی از قیمت آن کم کرد با این حال استفاده کارگران از جواهرات دشوار بود.

این رویه به قرن ۲۰ هم تسری پیدا کرد. در جوامع عرف ها و تابوهایی به وجود آمد که استفاده مردان از جواهرات را نمی پذیرفت. با جواهرات به عنوان چیزی که مردانه نبود برخورد می شد. در نتیجه استفاده مردان از جواهرت به اقلام کاربردی نظیر ساعت مچی محدود شد.

اما دوباره اوضاع در حال تغییر است

امروزه با وجود فشار موجود از طرف جامعه مبنی بر زنانه بودن جواهرات، مردان در حال روی آوردن به جواهرات هستند. هری استایلز در حالی که گردنبند مروارید بر گردن داشت بر روی فرش قرمز پا گذاشت و ایسپ راکی گردنبندی به شیوه ی دوران باروک بر گردن می اندازد.

بیشتر بخوانید:

یک دقیقه با دنیای جذاب و پر زرق و برق طراحی جواهرات

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو