به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (جمعه) گفت، پکن بر اساس تفاهم نامه مشترک بین روسای جمهوری روسیه و چین از امنیت جهانی قاطعانه دفاع می‌کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما به تلاش‌هایمان بر مبنای اجماع نظر مشترک به دست آمده بین شی جینپینگ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری چین و روسیه ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما به صورت فعالانه در حفظ دائمی امنیت جهانی و منطقه‌ای مشارکت می‌کنیم. برخی از کشورها به دنبال ایجاد هژمونی خود در جهان و تلاش برای ایجاد نهادهای نظامی جدید هستند که به افزایش تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود.

این دیپلمات چینی همچنین افزود:‌ پکن و مسکو قویا مخالف چنین اقداماتی هستند.

۱۵ دسامبر سال جاری میلادی،‌ ولادیمیر پوتین و همتای چینی‌اش گفتگویی مجازی داشتند. یوری اوشاکف، معاون پوتین در امور بین‌الملل به خبرنگاران گفت که این گفتگو حدود یک ساعت و نیم زمان برد.

به گفته او، روسای جمهوری روسیه و چین بر اولویت‌های اصلی شامل تضمین‌های امنیتی برای مسکو توسط اروپا به منظور ایجاد ائتلاف‌های جدید در منطقه آسیا-پاسیفیک تمرکز داشتند.

در جریان این گفتگوی مجازی، رئیس جمهوری چین همچنین گفت: پکن به دنبال ادامه همکاری منعطف و چندوجهی با مسکو و سایر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیتی جامع به منظور حفظ امنیت و ثبات در منطقه است.

روز پنجشنبه نیز، ولادیمیر زاینتدینف، سخنگوی این سازمان به تاس گفت که برگزاری گفتگو و همکاری با چین با هدف تامین امنیت و ثبات در منطقه در دستور کار است.

وی افزود: تماس‌ها باید بر اساس اصول شناخته شده جهانی حقوق بین‌الملل، در راستای اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان پیمان امنیتی جامع باشد.