به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، براساس پیش‌نویس توافقنامه درخصوص "تضمین‌های امنیتی" که امروز (جمعه) توسط وزارت خارجه روسیه منتشر شد، شورای ناتو-روسیه باید در حل‌وفصل اختلافات طرفین مشارکت کند.

در پیش‌نویس این توافقنامه آمده است: جهت رسیدگی و حل مشکلات موجود، طرفین باید از مکانیسم مشاوره فوری "دوجانبه" یا "چندجانبه" از جمله شورای ناتو-روسیه استفاده کنند.

به نوشته این پیش‌نویس، ناتو باید متعهد شود که به سمت شرق گسترش نمی‌یابد و اوکراین نباید به این ائتلاف بپیوندد.

در پیش‌نویس این توافقنامه متذکر شده است: طرفینی که عضو ناتو هستند باید از انجام هرگونه فعالیت نظامی در خاک اوکراین، همچنین سایر کشورهای اروپای شرقی، در قفقاز جنوبی و در آسیای میانه خودداری کنند.

در این پیش‌نویس آمده است: "فدراسیون روسیه" و تمامی طرفینی که از تاریخ ۲۷ مه ۱۹۹۷ عضو ناتو بوده‌اند، نباید نیروهای ارتشی و تسلیحات خود را در قلمرو سایر کشورها مستقر کنند. با توافق طرفین، هرگونه استقرار تسلیحات نظامی و تسلیحات جدید در اروپا فقط در موارد "استثنایی" جهت از بین بردن "تهدید امنیتی یک یا چند طرف" مجاز است. همچنین، آمریکا باید متعهد شود که از گسترش ناتو به سمت شرق جلوگیری خواهد کرد. طرفین باید از پرواز بمب‌افکن‌های سنگین مجهز به تسلیحات هسته‌ای یا غیرهسته‌ای در مناطق خارج از حریم هوایی و یا استقرار کشتی‌های جنگی سطحی از هر نوع در آب‌های ملی خودداری کنند. طرفین باید متعهد شوند که "موشک‌های میان-برد" و "کوتاه-برد" زمین-پرتاب را در خارج از قلمرو ملی خود و همچنین در مناطقی از خاک خود که از آن‌جا چنین سلاح‌هایی می‌توانند به قلمرو طرف دیگر حمله کنند، مستقر نکنند. طرفین باید تمام زیرساخت‌های موجود برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خارج از خاک خود را از بین ببرند. طرفین باید مذاکرات و گفت‌وگوها را حفظ کرده و برای بهبود مکانسیم‌ها جهت جلوگیری از فعالیت‌های نظامی "خطرناک" در دریای آزاد و بر فراز آن، از جمله توافق درخصوص حداکثر فاصله نزدیک بین کشتی‌های جنگی و هواپیما، ‌همکاری کنند.

روسیه همچنین پیشنهاد کرد که آمریکا براساس "اصول امنیتی غیرقابل تقسیم" و "برابر" همکاری کند.

در این پیش نویس نوشته شده است: طرفین نباید از سرزمین‌های سایر کشورها برای آماده سازی یا انجام حمله مسلحانه علیه طرف دیگر یا سایر اقداماتی که بر منافع امنیتی طرف دیگر تاثیر می‌گذارد، استفاده کنند. طرفین باید از استقرار نیروهای مسلح و تسلیحات در جایی که تهدیدی برای امنیت طرف دیگر ایجاد می‌کند، خودداری کنند. آمریکا نباید در قلمرو کشورهای اتحاد جماهیر شوروری سابق که عضو ناتو نیستند، پایگاه‌های نظامی ایجاد کند؛ همچنین نباید از زیرساخت‌های آن‌ها برای هرگونه فعالیت نظامی استفاده کند یا همکاری نظامی دوجانبه را با آن‌ها توسعه دهد.

روسیه همچنین از آمریکا دعوت کرد تا متعهد شود که به افراد "نظامی و غیرنظامی" کشورهایی که از سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌کنند، هیچ گونه آموزشی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای ندهد.

این پیش‌نویس افزود: طرفین نباید آموزش یا رزمایشی را درخصوص استفاده از سلاح‌های هسته‌ای انجام دهند.