وی با بیان این‌که تمام تحولات در استان یزد باید مبتنی بر اصالت و پیشینه این استان باشد، افزود: تمام توسعه یافتگی‌ها برای استان یزد ضرورت دارد و همه ابعاد توسعه باید در راستای حراست از میراث مردم این استان باشد.

رئیس جمهور توسعه فرهنگ دین مداری را لازمه پایداری توسعه همه جانبه دانست و گفت: تقدیم چهار هزار شهید، وجود علمای شاخص و خانواده ایثارگران، همگی بیانگر اهمیت حراست از اصالت فرهنگی در کشور و به ویژه استان کویری یزد است.

رئیسی روحیه قنات را نشانه فرهنگ و آداب و رسوم اصیل یزدی‌ها عنوان و تصریح کرد: این فرهنگ عامل توسعه اقتصادی است و باید به خوبی حراست و ترویج داده شود.

وی خلاقیت یزدی‌ها را از دیگر ویژگی‌های مردم این دیار دانست و بیان کرد: ما در بودجه ۱۴۰۱ بنا داریم به استانداران اختیاراتی بدهیم و این مهم در قالب صندوق ارائه خواهد شد، افزود: مازاد اموال دولت که فروش می‌رود در صندوق به اختیار استانداران واریز می شود.

رئیس جمهور در خصوص مسائل محرومین گفت: تمام برنامه‌های دولت باید دارای پیوست عدالت و محرومیت زدایی باشند و این مهم در اولویت اجرایی ما قرار دارد.

وی با بیان این‌که  توانمندسازی محرومین را جدی گرفته‌ایم، اظهار کرد: ریشه کن کردن فقر مطلق اولویت جدی و کوتاه مدت در برنامه‌های دولت سیزدهم است.

رئیسی با اشاره به ظرفیت نیروگاهی در یزد گفت: این استان می‌تواند قطب انرژی خورشیدی منطقه باشد و مسیر توسعه اقتصادی این استان باید به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق داده شود.

رئیس جمهور تقویت گردشگری را از دیگر برنامه‌های حمایتی دولت در استان یزد دانست و بیان کرد: مشارکت بخش خصوصی در توسعه اقتصادی امری اجتناب ناپذیر است و ما از فعالین حوزه گردشگری که قصد سرمایه گذاری داشته باشند حمایت ویژه می کنیم.

وی با انتقاد از این که بانکها با تملک واحدهای تولیدی و صنعتی را تعطیل می کنند، تأکید کرد: بانک ها حق ندارند ثروت ملی را معطل کنند.

رئیسی در خصوص بحث آب شرب استان یزد، گفت: بحث مدیریت منابع آبی باید در دستور کار جدی مسئولان و دست اندرکاران حوزه های مختلف قرار گیرد و این مهم باید در اولویت اجرایی تمام استان های کشور قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان این‌که در حال برنامه‌ریزی بلندمدت برای مدیریت حوزه آبی کشور هستیم، خاطرنشان کرد: در این حوزه نیز برنامه‌های کوتاه مدت تدوین شده که به زودی اجرایی خواهد شد.