پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از روزنامه عبری‌ «یدیعوت آحارانوت» گزارش داد که واشنگتن متعهد شده است برای شرایط فوق‌العاده، زیرساخت‌هایی مانند بندرها، شبکه‌های برق، ارتباطات، آب، خیابان‌ها و هر کمک دیگری که تل‌‌آویو بخواهد را در صورت وقوع جنگ با ایران برای بازسازی اراضی اشغالی انجام خواهد داد.

بر اساس این گزارش، بند مربوط به بازسازی در طرح مذکور محرمانه باقی‌مانده و تنها افراد بسیار کمی از مقامات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی از وجود آن باخبر هستند چراکه این بند به طور نهایی در سال ۲۰۱۸ تصویب شده است و چه بسا به این دلیل که «کسی باور ندارد که روزی [سرزمین‌های اشغالی] با این میزان ویرانی مواجه شود».

در ادامه این گزارش آمده است که تل‌آویو و واشنگتن تا این لحظه از یک ائتلاف نظامی صحبت نمی‌کنند و «به جای آن همکاری میان مقرهای فرماندهی اسرائیل و آمریکا» مطرح است و دو طرف در زمینه‌های اطلاعاتی، نظامی عملیات‌های مشترک دفاع هوایی از اراضی اشغالی همکاری دارند.

بنابر این گزارش، طرح دفاع مشترک پس از آن استفاده می‌شود که کابینه رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا درخواست کمک کند و رئیس‌جمهور آمریکا آن را تأیید نماید. یدیعوت آحارانوت این گام را «دور زدن ائتلاف» توصیف کرده است.

این روزنامه عبری‌زبان می‌افزاید که این گام در چند مرحله برداشته شده است و ابتدای آن هنگام جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و در پی ارسال آتشبارهای پاتریوت آمریکایی برای رهگیری موشک‌ بوده است.

در ادامه آمده است که طرح دفاع مشترک در پی حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تثبیت شد؛ زمانی که یگان‌های پدافند هوایی آمریکا در اراضی اشغالی مستقر شدند و در طول جنگ دوم خلیج فارس در آنجا باقی ماندند.

این گزارش در حالی منتشر شده ا ست که «کنستانتین سیوکوف» معاون رئیس آکادمی دانش موشکی روسیه اخیرا در مصاحبه با شبکه «روسیا الیوم» اظهار داشت: «ایران موشک‌های میانبرد و تسلیحاتی متعارف در اختیار دارد که از دقت بالایی در نقطه‌زنی برخوردار هستند که این هنگام شلیک موشک به سمت پایگاه‌های آمریکا نمایان شد».

معاون رئیس آکادمی دانش موشکی روسیه در ادامه اضافه کرده بود: «مقابله با این موشک‌ها در توان اسرائیل نیست. اسرائیل امروز سامانه‌های پدافند هوایی یا سامانه‌های پدافند موشکی را که بتواند با این موشک‌ها مقابله کند، در اختیار ندارد. بر این اساس، حمله موشکی ایران به این سامانه‌ها و رآکتورهای هسته‌ای اسرائیل، سرزمین کوچک اسرائیل را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل خواهد کرد».

کنستانتین  سیوکوف همچنین بیان کرده بود: «اگر بخواهیم درباره ایران صحبت کنیم، ایران تأسیسات خاص خود را دارد که مناطق کوهستانی دژمانندی قرار دارند که نمی‌توان به آن‌ها نفوذ کرد جز با بمب‌های هسته‌ای».

وی گفته بود: «من فکر نمی‌کنم اسرائیل به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ایران روی بیاورد، چراکه اگر این کار را بکند این کار واکنش روسیه و چین را به دنبال خواهد داشت بنابرین این گام از نظر این دو کشور غیرقابل قبول است. من تکرار می‌کنم که اسرائیل سرزمین بسیار کوچکی است پس فکر می‌کنم که عملیات به استفاده از سلاح هسته‌ای کشیده نخواهد شد. اما در ارتباط با استفاده از تسلیحات متعارف ما می‌توانیم بگوییم که تأسیسات ایران به شدت مورد محافظت هستند و به راحتی نمی‌توان با استفاده از تسلیحات به آن‌ها نفوذ کرد پس عملیات نظامی اسرائیل حتی با مشارکت نیروی هوایی آمریکا هیچ نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت».

سیوکوف در بخش پایانی اظهاراتش اشاره کرده بود: «نکته دیگری که می‌خواهم بگویم این است که ایران در زمینه نظامی یکی از قدرت‌های پیشرفته و پیشرو و جزء چهار کشور اول تولیدکننده سامانه‌های موشکی است که این کشورها عبارتند از روسیه، آمریکا، چین و ایران».

تعهد آمریکا به بازسازی اراضی اشغالی پس از ویرانی