به نوشته پایگاه خبری «هیل»، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، «جان مورای روو» روز چهارشنبه در ایالت داکوتای جنوبی و با اتهام تلاش برای ارسال اطلاعات دفاع ملی به یک دولت خارجی دستگیر شده است.

به گفته این وزارتخانه، فرد آمریکایی چهل سال به‌عنوان مهندس تست تجهیزات نظامی با شرکت‌های پیمانکاری مختلف در زمینه نظامی همکاری داشته و از این رو، چندین گواهی شفافیت امنیت ملی برای دسترسی به اطلاعات محرمانه دریافت کرده بود.

روو از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ با چهار پیمانکار نظامی همکاری داشته و در نهایت بابت نقض متعدد مسائل امنیتی از جمله درخواست دریافت گواهی شفافیت امنیتی از طرف دولت روسیه، از کار برکنار شد.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که روو سال گذشته میلادی با یک مأمور اف‌بی‌آی که خود را مأمور دولت روسیه جا زده بود دیدار کرده و یک‌سری اطلاعات دفاع ملی آمریکا از جمله درباره نیروی هوایی این کشور را در اختیار این فرد قرار داده بود.

این پیمانکار نظامی ظرف هشت ماه پس از این دیدار، بیش از سیصد ایمیل با این مأمور تحت پوشش تبادل کرده و درخصوص همکاری با دولت روسیه ابراز تمایل کرده بود. او همچنین در این ایمیل‌ها درباره دانشی که از اطلاعات محرمانه دارد، صحبت کرده است.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، این فرد آمریکایی در یک مورد، اطلاعات محرمانه درباره جزئیات عملیاتی به‌خصوصی درخصوص سامانه‌های پدافندی الکترونیک مورد استفاده جنگنده‌ها را افشا کرده است.

در یکی دیگر از ایمیل‌هایی که از این فرد به دست آمده، روو سپتامبر سال ۲۰۲۰ گفته بود قصد دارد از داکوتای جنوبی به پنسیلوانیا سفر کند تا با یک مأمور دیگر دولت روسیه دیدار کند.

روو در ماه نوامبر سال گذشته میلادی نیز در ایمیلی گفته بود به اسنادی محرمانه از یک پیمانکار نظامی و آژانس آمریکایی دست یافته است.

وزارت دادگستری آمریکا در ادامه گفت، این مهندس آمریکایی قرار است روز جمعه در اولین جلسه دادگاه خود شرکت کند.

بازداشت پیمانکار نظامی آمریکایی به اتهام تلاش برای ارسال اطلاعات به روسیه