تخصص؟ خروج از بحران

p31- (3)

در پایان مسابقات هفته دهم لیگ برتر، پرسپولیس در ورزشگاه دستگردی اکباتان موفق شد با نتیجه 3بریک پیکان را شکست بدهد. به نظر می‌رسد پیکان را باید حریفی مطلوب برای تیم‌های بحران‌زده دانست. هفته قبل هم استقلال بعد از پنج تساوی پی‌درپی برابر پیکان به میدان رفت و با یک برتری سه‌گله به مسیر پیروزی برگشت. پرسپولیس هم سه گل برابر این تیم به ثمر رساند، اما روی یک پنالتی جنجالی دروازه‌اش باز شد. وضعیت ساختار دفاعی سرخ‌ها اگرچه با بازگشت جلال حسینی در این بازی کمی بهتر شد، اما هنوز جا برای نگرانی هست. این تیم در ثلث اول لیگ، فقط سه بار در 10 مسابقه موفق به کلین‌شیت شد که برای مدافع عنوان قهرمانی کارنامه بسیار بدی است. دیدار با پیکان اما برای سرخ‌پوشان یک نکته مهم دیگر هم داشت که مربوط می‌شد به حضور بازیکنان جوان و نیمکت‌نشین در میدان. در روزهایی که رضا اسدی توقعات را برآورده نکرده و کمال کامیابی‌نیا هم آماده نیست، محمد شریفی در خط میانی به میدان رفت. علی شجاعی هم در دقایق پایانی داخل زمین شد و گل سوم و تثبیت‌کننده برتری قرمزها را به ثمر رساند. از جمله نکات مهم دیگر این بازی می‌توان به آمادگی جلال حسینی و وحید امیری اشاره کرد؛ دو ستاره پا به سن گذاشته پرسپولیس که باز هم نمایشی در خور تحسین ارائه دادند. جلال و وحید از جمله الگوهای زندگی سالم و حرفه‌ای برای سایر فوتبالیست‌ها هستند. آنها نشان می‌دهند اگر یک بازیکن مقید به اصول حرفه‌ای و اخلاقی باشد، چطور می‌تواند عمر فوتبالش را دراز و پربار کند.

 

 جدول لیگ به هم ریخت

p31- (6)

سرانجام پرونده اریک باگناما، بازیکن گابنی گل‌گهر سیرجان بسته شد و رایی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال صادر کرد، کل جدول لیگ را به هم ریخت. فدراسیون برای جلوگیری از ورود بازیکنان خارجی بی‌کیفیت، موازینی وضع کرده که بر اساس آن، مثلا بازیکنان آفریقایی باید سابقه حضور در تیم‌های ملی کشورشان را داشته باشند. گل‌گهر هم باگناما را در حالی گرفت که ادعا می‌شد این بازیکن در چهار مسابقه تیم ملی گابن به میدان رفته است. او در چند بازی هم شرکت کرد، اما به تدریج رقبا نسبت به قرارداد باگناما مشکوک شدند و کاشف به عمل آوردند که این بازیکن در تیم ملی سابقه بازی نداشته است. پیکان، استقلال و سپاهان سه تیمی بودند که از گل‌گهر شکایت کردند. پرونده حسابی جنجال راه انداخت و نهایتا کمیته انضباطی هر سه بازی را 3برصفر به سود رقبا اعلام کرد. باشگاه سیرجانی البته به‌شدت به موضوع اعتراض دارد و مدعی است کارهای استعلام سوابق این بازیکن را روابط عمومی خود فدراسیون انجام داده است؛ بنابراین اگر ایمیل طرف مقابل جعلی بوده یا اطلاعات غلط ارائه داده، ربطی به گل‌گهر ندارد. این پرونده قطعا به کمیته استیناف خواهد رفت و شاید حتی سر از دادگاه عالی ورزش در بیاورد، اما فعلا سپاهان، استقلال و پیکان برابر گل‌گهر 3برصفر برنده شده‌اند. به این ترتیب استقلال و سپاهان با 22 امتیاز اول و دوم هستند، آلومینیوم اراک با 20 امتیاز سوم است و پرسپولیس 19 امتیازی در رده چهارم قرار گرفته است. خود گل‌گهر هم با 12 امتیاز به رده هشتم سقوط کرده است.

 

 ملاقات جنجالی دو آشنا

p31- (4)

این چند وقت مسابقات جام ملت‌های عرب در قطر در حال برگزاری بوده است. این بازی‌ها که با شور و حال بسیار زیادی دنبال شده، یک جور تست میزبانی جام‌جهانی 2022 برای قطری‌ها به شمار می‌آید. آنها سال آینده دقیقا در همین بازه زمانی میزبان جام‌جهانی خواهند بود. در مرحله نیمه‌نهایی این بازی‌ها اما تیم ملی مصر به مصاف تونس رفت و با یک گل شکست خورد. تک گل بازی را در آخرین ثانیه‌ها مدافع مصر به اشتباه درون دروازه تیم خودی جا داد. قضاوت این مسابقه را علیرضا فغانی بر عهده داشت. کارلوس کی‌روش در طول بازی اعتراضات شدیدی به قضاوت فغانی داشت و از او کارت زرد هم گرفت. با این وجود سرمربی پیشین تیم ملی کشورمان بعد از پایان مسابقه هم از فغانی انتقاد کرد. مهم‌ترین دلیل اعتراض کی‌روش این بود که فغانی در طول بازی یک خطای پنالتی به سود تونس اعلام کرد، اما بعد از مشورت با VAR پنالتی را لغو کرد. کی‌روش می‌گوید این اتفاق روحیه مصری‌ها را به هم ریخته، در صورتی که قاعدتا باید روحیه تونسی‌ها را خراب می‌کرد! هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد چنین تورنمنتی به محل ملاقات جنجالی این دو چهره آشنا تبدیل شود. فغانی که سابقه قضاوت در مسابقه رده‌بندی جام‌جهانی 2018 را دارد، پیش‌تر از رفتار کی‌روش در آن مسابقات انتقاد کرده بود. در هر صورت بعد از این شکست که گویا برای مصری‌ها کمی هم حیثیتی بوده، انتقادات زیادی از مربی پرتغالی صورت گرفته است. دیدار فینال جام ملت‌های عرب امشب بین تونس و الجزایر برگزار خواهد شد. الجزایر در نیمه‌نهایی 2بریک قطر میزبان را برد.