نحوه مراقبت از تاول پا

منبع: فوت و فن

103

1400/9/27

09:18


نحوه مراقبت از تاول پا

زمانی که سایش یا سوختگی در لایه بیرونی پوست ایجاد شود، تاول بروز می‌کند. در بخشی که ساییده یا سوخته، مایعی جمع می‌شود تا از آسیب به لایه‌های پایینی پوست جلوگیری کند. تاول ممکن است در تمام قسمت‌های پوست و نقاطی که ساییده می‌شوند، ایجاد شود و تنها روی پا و در اثر کفش‌های تخت بروز نمی‌کند.
بیشتر تاول‌ها کم‌اهمیت و جزئی هستند و به‌خودی‌خود درمان می‌شوند. با این حال، برخی روش‌ها برای بهبود سریع‌تر یک تاول وجود دارد.

تاول را لمس نکنید
به تاول‌ها دست نزنید. سقف یک تاول ضدعفونی شده و در نتیجه از ورود باکتری به لایه‌های زیرین پوست جلوگیری می‌کند. اگر تاول را بترکانید، ممکن است باعث بروز عفونت شود. همچنین توجه داشته باشید تاول در اثر یک حرکت بی‌دقت پاره نشود.

تاول را تمیز نگه‌دارید
بهتر است کاری کنید تا محل موردنظر عفونت نکند. در نتیجه هر روز تاول را با لیفی نرم با صابون و آب بشویید. پوستی که تاول زده، یک پوست آسیب‌پذیر محسوب می‌شود.

ورم تاول را چک کنید
برای تسریع روند بهبودی تاول، از یخ استفاده کنید تا ورم تاول کاهش یابد. یخ التهاب را کاهش داده و به پیشگیری از باد کردن بیشتر تاول کمک می‌کند.

تاول را بپوشانید
تاول ممکن است در اثر ضربه بترکد. برای پیشگیری از ترکیدن و بروز عفونت، با استفاده از یک پد پانسمان یا چسب زخم روی آن را بپوشانید؛ اما زیاد سفت نبندید تا به تاول فشار نیاید.

گاهی باید تاول را بترکانید
اگر تاول دردناک است یا به اندازه‌ای باد کرده که به زودی می‌ترکد، باید مایع داخل آن را تخلیه کنید. بهتر است برای این کار به پزشک مراجعه کنید؛ اما اگر امکان مراجعه به پزشک وجود ندارد، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید خودتان به کار بگیرید.
قبل از هر کاری، روی تاول را با الکل بشویید تا از بروز عفونت پیشگیری شود. سپس با نوک یک سوزن ضدعفونی شده آن را سوراخ کنید. بعد به آرامی تاول را فشار دهید تا مایع داخل آن خالی شود. مجدداً تاول را با الکل بشویید. حالا کمی وازلین روی آن بمالید تا مرطوب بماند. سپس روی آن را با باند بپوشانید. یک یا دو بار در روز تاول را با الکل تمیز کنید و روی آن وازلین بمالید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
گاهی تاول تنها یک تاول نیست. به عنوان مثال، اگر نمی‌دانید تاول در اثر چه چیزی ایجاد شده، ممکن است با بیماری دیابت یا مشکل گردش خون ارتباط داشته باشد. در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر تاول قرمز شد و همچنان باد می‌کند یا درد آن افزایش می‌یابد، احتمالاً عفونت کرده است. در نتیجه باید به پزشک مراجعه کرد. اگر تاولتان بیش از ۵ روز به تراوش مایعات ادامه داد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از بروز تاول
کاهش سایش مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از بروز تاول است. یکی از بهترین روش‌های کاهش سایش، کاهش رطوبت است. برای این کار، بهتر است افراد مبتلا به پینه شست پا یا شست‌کژی از پدهای سیلیکونی استفاده کنند. همچنین می‌توانید روی پا و لابه‌لای انگشتان پا از پودر بچه یا هر ماده دیگری که مانع ایجاد رطوبت و سایش می‌شود، استفاده کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو