برنامه روسیه برای صادرات کمتر نفت با وجود افزایش تدریجی برنامه ریزی شده تولید نفت این کشور در سال میلادی آینده تحت توافق اوپک پلاس روی می دهد.

طبق محاسبات رویترز، صادرات نفت روسیه و ترانزیت نفت قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان از طریق سیستم خط لوله ترانس نفت روسیه بر مبنای روزانه به میزان ۱.۷ درصد در در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا می کند.

برنامه صادرات نفت سه ماهه روسیه سندی است که محدودیت عرضه تولیدکنندگان از طریق مسیرهای صادراتی خاص را تشریح کرده و بر مبنای سطح تولید و درخواست آنها برای صادرات است.

تولیدکنندگان ممکن است حجم کاملی که اجازه دارند صادر کنند را صادر نکنند و صادرات بالاتر از سهمیه باید با اجازه دولت و بر اساس ظرفیت فنی سیستم ترانس نفت صورت بگیرد.

به گفته دو معامله گر در بازار نفت روسیه، حجم پایینتر صادرات نفت برنامه ریزی شده برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ ممکن است نشانه آن باشد که روسیه قصد دارد فعالیت پالایشگاههای داخلی را افزایش دهد.

در این بین، لئونید فدون، نایب رییس شرکت لوک اویل گفت: انتظار دارد اوپک پلاس در ژانویه روی تصمیمش برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز بماند.

تولیدکنندگان اوپک پلاس با وجود شیوع واریانت جدید اُمیکرون و تصمیم کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت برای آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک، در دیداری که اوایل دسامبر داشتند، برنامه افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه را تصویب کردند. اما اعلام کردند اگر تغییر در دورنمای تقاضا ایجاب کند، ممکن است پیش از دیدار برنامه ریزی شده در چهارم ژانویه، برنامه خود برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه را مورد بازبینی قرار دهند.

وی به خبرنگارانی که درباره پیش بینی او از دیدار آینده اوپک پلاس پرسیدند، گفت: هیچ گونه انحرافی از برنامه نمی بیند.

نایب رییس لوک اویل همچنین اظهار کرد: لوک اویل در آوریل که قرار است قرارداد اوپک پلاس خاتمه پیدا کند، به سطح تولید نفت پیش از پاندمی نخواهد رسید. فدون پیشتر گفته بود این شرکت قصد دارد ظرف ۱۰ سال آینده تولید هیدروژن را سالانه ۱.۴ تا ۱.۵ درصد افزایش دهد. وی همچنین گفت قیمت نفت ۶۰ تا ۸۰ دلار برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مناسب است.

بر اساس گزارش رویترز، لوک اویل پیش بینی کرد رشد تولید این شرکت در سال ۲۰۲۱ بدون پروژه قرنه غربی ۲ در عراق، چهار درصد باشد.