اختصاصی/ هر ۶ ماه یکبار باید واکسن بزنیم؟ پاسخ کارشناسان

109

1400/9/27

10:37


کارشناسان معتقدند استفاده از دزهای تقویت‌کننده واکسن کرونا لازم است چرا که سطح آنتی‌بادی ایجاد شده در بدن پس از چند ماه در بدن کاهش می‌یابد.

اختصاصی/ هر ۶ ماه یکبار باید واکسن بزنیم؟ پاسخ کارشناسان

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، در حالی که بسیاری از آمریکایی‌های با سنین بالا مشغول دریافت دز تقویت‌کننده واکسن کرونای خود هستند، کارشناسان اعلام کردند ممکن است تزریق این دز اضافی هر سال ضروری باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)‌ به همه افراد ۱۸ سال و بالاتر که واکسن کووید۱۹ خود را دریافت کرده‌اند توصیه می‌کند که یک دز تقویت کننده دریافت کنند.
این توصیه با ظهور سویه جدید کرونا بنام امیکرون دوباره مورد تاکید قرار گرفته است. دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری‌های عفونی در تنسی در این باره می‌گوید: اگر واکسن جانسون و جانسون زده‌اید، توصیه می شود فقط دو ماه صبر کرده و سپس برای دریافت دز تقویت کننده مراجعه کنید و اگر یکی از واکسن‌هایmRNA، فایزر یا مدرنا را زده اید، زمان دریافت دز تقویت‌کننده شما ۶ ماه بعد است.
وی توضیح داد: البته مزیت اصلی دز تقویت‌کننده، افزایش ظرفیت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری و جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان است. این هدف اصلی است. همچنین ممکن است در صورت ابتلا به یک عفونت پیشرفت‌کننده و خفیف‌تر، مقداری کاهش در قدرت انتقال به سایرین وجود داشته باشد، بنابراین این امر در واقع یک امتیاز محسوب می‌شود.

عملکرد دز تقویت‌کننده در افزایش ایمنی
رئیس بخش بیماری‌های عفونی کودکان در دانشگاه کالیفرنیا اظهار داشت: واکسن‌های تقویت‌کننده اساساً مبتنی بر ایمنی ارائه‌شده در سری اصلی واکسیناسیون کووید۱۹ هستند. پس از اینکه ما ایمن‌سازی شدیم، سلول‌های T حافظه ایجاد می‌شوند که در حال گردش هستند و اگر دوباره آن‌ها را در معرض آنتی‌ژن قرار دهیم… در این صورت این کار باعث تکثیر آن‌ها و تشکیل آنتی‌بادی‌های بیشتر و سلول‌های بیشتری می‌شود. بنابراین این همان چیزی است که منجر به محافظت بیشتر در برابر بیماری می‌شود.
برای افراد بالای ۶۵ سال، دز ایمنی پس از گذشت ۶ ماه کاهش می‌یابد، بنابراین میزان بستری شدن در بیمارستان با عفونت‌های پیشرفت‌کننده افزایش می‌یابد. با این حال، ما می دانیم که حافظه ایمنی قوی باقی می‌ماند و به همین دلیل است که دادن یک دز اضافی منجر به پاسخ ایمنی بسیار قوی می شود.

آیا دز تقویت‌کننده باید سالانه تکرار شود؟
پاسخ کارشناسان به این سوال این است که هنوز خیلی زود است که بگوییم چقدر ممکن است نیاز به تزریق دز تقویت کننده باشد. با این حال، ممکن است نیاز باشد که واکسن کووید۱۹ سال‌های آتی با معیارهای ویژه‌ای برای برخی افراد تزریق شود. همه پزشکان، محققان و کارشناسان بهداشتی در حال یادگیری هستند. هیچ یک از آنها تعجب نخواهد کرد اگر در فواصل زمانی به تقویت کننده نیاز داشته باشیم. هر یک سال، دو سال یا ۵ سال؟ هیچکس نمی داند.

 

منبع: HealthLine/ نوامبر ۲۰۲۱
مترجم:‌ لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو