بیش از ۳ماه از دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی می‌گذرد. انتظارها از این دولت به دو جهت زیاد است؛ اول اینکه این رئیس جمهور با شعار تحول و قوی کردن ایران وارد عرصه انتخابات شده و به پیروزی رسید. و از نگاهی دیگر نیز کشور در وضعیت نابسامانی از لحاظ اقتصادی قرار دارد .محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  معتقد است که کارهای روزمره و مشکلات جاری نباید دولت را از انجام کارهای زیربنایی باز بدارد و بر این اساس انجام چندین پروژه عظیم را کلید حل برخی مشکلات می داند.

خلاصه گفت وگو با محمدرضا باهنر که در دفتر جامعه اسلامی مهندسین انجام شد به شرح ذیل است:

- ‌  اصولاً قائل به این نیستم که دولتی که سر کار می آید یک کارنامه موفق ۵۰ روزه – ۱۰۰ روزه داشته باشد. البته معتقدم دولت های قبلی هم همین گونه بودند. دولت‌های قبلی هم یک سری مشکلات و گرفتاری هایشان تلنبارهای اشتباه رفتن‌ها و خطا کردن‌های دولتهای قبل از آنان است و بسیاری از موفقیت ها هم اینگونه است.اگر بخواهیم نقد درست بکنیم، باید نقد عالمانه و عادلانه باشد. اینکه بخواهیم دولت‌های گذشته را که یکی چپ، دیگری راست و دیگری تندرو و کندرو و ... نام ببریم. مثل دولت زمان دفاع مقدس که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند و آقای موسوی نخست وزیر بودند. دولت های مرحوم هاشمی و دولت های آقای خاتمی، دولت های آقای احمدی نژاد، دولت های آقای روحانی و دولت فعلی مجموعه کارهای انجام شده توسط همین دولت ها انجام شده است.

-  هر تصمیم اقتصادی که گرفته شود، یک عده سود و یک عده ضرر می کنند. باید ببینیم نتیجه این کار و بهره‌مندی این کار بیشتر نفع است یا ضرر؛ وگرنه هیچ راه حل اقتصادی وجود ندارد که اشکال نداشته باشد. کما اینکه در طنزها مشهور است که اگر یک سوالی را از ۱۰۰ دکتر اقتصاد بپرسید و آنها را جدا از هم بنشانید، ۱۰۰ جواب متفاوت می‌شنوید. اینها مسائل ریاضی نیست. در ریاضی همیشه دو در دو چهار می‌شود ولی علم اقتصاد یک علم توامان است.

-  دو سه کار است که دولت فعلی خیلی موفق عمل کرده است مثل بحث کرونا. یعنی واقع قضیه با تغییر دولت اتفاق بسیار مهمی افتاد. واردات و خریدهای واکسن ها گسترش پیدا کرد. کرونا الان نزدیک به دو سال است که آمده و در ظرف ۳-۴ ماه دیدیم که واکسیناسیون به مرحله ۷۰ درصد رسید و امیدواریم شر این ویروس کرونا کم شود.

- نکته دیگر که در دولت فعلی در خوف و نگرانی هستم، مسائل روزمره (سیل، زلزله، مرگ و میر بر اثر کرونا، تجمع در اصفهان، گرانی‌ها، خشکسالی، نهاده های دامی و ...) است و نباید بگوییم این مسائل قبلا نبوده و در دولت قبل هم وقتی آقای روحانی دولت را از آقای احمدی نژاد تحویل گرفت، ۴۲ درصد تورم و ۵ درصد رشد منفی اقتصادی بود. این مسائل روزمره همیشه وجود دارد. نگران این هستم که این مسائل روزمره بعضی از این عزیزان را از انجام اصلاحات ساختاری باز بدارد. اصلاحات ساختاری، خطیر و تصمیماتش سهمگین است که باید مدبرانه و با خردورزی و نرمی باشد.

-  وزیر صمت در زمان وزیر شدن می‌گوید که ان‌شاءالله تولید خودرو را در سال به سه میلیون می‌رسانم و یک میلیون را صادر می‌کنم. صادر کردن یک میلیون خودرو بسیار زیربنا و اصلاح تکنولوژی و اصلاح فناوری می‌خواهد. با همین دلار ۲۸ هزار تومان و قیمت پراید ۱۴۰میلیون تومانی که به ۲۵ هزار دلار می رسد، با ۵ هزار دلار در دوبی خودروی خوب می دهند. بعد می خواهیم این ماشین را صادر کنیم و چقدر بفروشیم؟ می خواهیم پراید و پژو را صادر کنیم و بفروشیم؟ به کجا می‌خواهیم صادر کنیم؟ جاهایی که صادر می کنیم چقدر می فروشیم؟ در سوریه ماشین پراید را چند می فروشید؟

- یا مثلا جریان آب زاینده‌رود که درگیر آن هستیم، حرف مردم هم حق است. اگر وزیر نیرو بگوید که تا دو ماه آینده مشکل حل می شود. آقای وزیر! شما فکر می کنید دولت‌های قبلی می توانستند ظرف دو ماه حل کنند و حل نکردند و گذاشتند که شما حل کنید؟ من فقط آب را بگویم. استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید که آب در حوزه این استان پایین می ریزد و منشأ تمام این آب ها استان چهارمحال و بختیاری است. خوزستان می گوید تمام آب در کارون می آید و حق آبه کارون برای ماست. اصفهان می‌گوید آب زاینده رود از زمان مرحوم مجلسی، حق‌آبه اصفهانی‌ها مشخص بوده و گفتند این مقدار برای اصفهان است. اصفهان گفته چرا باید بخشی به یزد و بخشی به کرمان برای آب آشامیدنی برود. یعنی ۵ استان مدعی صد درصد آب زاینده رود هستند و این مسئله‌ای نیست که آقای وزیر تصمیم بگیرد که دو ماه دیگر آن را حل کند!

- یا باید تولید را افزایش دهیم و یا مصرف کاهش پیدا کند و در غیر این صورت نمی‌شود و راه حل ندارد. نمی توانیم بگوییم که ما مصرف می کنیم و تولید نمی کنیم و قیمت ها هم باید اصلاح شود. این ریاضی است و اقتصادی نیست. دو دو تا با زور ممکن است پنج یا شش شود اما هشت تا نمی شود. بنابراین در رابطه با مسئله قیمت ها، یک سری کارهای موقت و مسکّن را ممکن است انجام داد اما اینها مشکل را حل نمی‌کند. مرغ گران می شود، مرغ در بازار بریزند و یا از خارج وارد کنند و یک مقدار قیمت پائین بیاید اما تا زمانی که تولیدمان به اندازه مصرفمان نشود و از مصرفمان سبقت نگیرد، داستان همین‌گونه است.

- ارتباط مستقیم مسئولین با مردم بسیار مهم است، اما باید اعتدال وجود داشته باشد و با افراط و تفریط نمی‌توان کاری کرد. ارتباطات و رفت و آمدها خوب است. اینکه تمام ملت می دیدند که رئیس جمهور از اتاق و دفتر کار خود بیرون نمی‌آید، حوصله حرف زدن و بحث کردن ندارد، خیلی بد است. سرمایه اجتماعی ما همین ارتباطات است اما مشکلات را هم نباید ساده گرفت و آقای رئیسی در این زمینه واقعا خوب عمل کرده است.

- کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه می شد و به دست مصرف کننده می رسید، (بعضی افراط می کنند و می گویند با قیمت ارز آزاد می رسید). واقعاً این گونه نیست اما ۴۲۰۰ تومانی هم نیست. یعنی اگر در کالاهای بدون ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم ۸۰ درصدی ببینیم در کالاهای با ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم ۳۰ درصدی می بینیم. در حالی که ۳۰ درصد هم نباید باشد.اگر قرار باشد کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده برسد باید تورمی نداشته باشد. بنابراین حتما اثر داشته است.