چرا سویه اُمیکرون خطرناک‌تر از دلتاست؟

111

1400/9/27

11:04


چرا سویه اُمیکرون خطرناک‌تر از دلتاست؟

سلامت نیوز: بر اساس نتایج تحقیق محققان کالج امپریال لندن خطر ابتلا به عفونت مجدد با سویه اُمیکرون در مقایسه با سویه دلتا ۵.۴ برابر بیشتر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان ادعا کردند که میزان عفونت مجدد با سویه اُمیکرون ویروس کرونا بیش از پنج برابر بیشتر از سویه دلتاست و محافظت طبیعی ایجاد شده در برابر عفونت مجدد با اُمیکرون ممکن است کمتر از ۱۹ درصد باشد.


به گزارش نیوز،تحقیق محققان امپریال کالج لندن بر اساس داده‌های آژانس امنیت سلامت بریتانیا و خدمات بهداشت ملی بوده و هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.
در این تحقیق افزایش خطر ابتلا به اُمیکرون علامت‌دار در مقایسه با دلتا برای افرادی که ۲ هفته یا بیشتر از دوز دوم واکسن و ۲ یا چند هفته از دوز تقویت‌کننده شان گذشته بود نیز بررسی شد.


بر اساس تخمین‌هایی که برای اثربخشی واکسن در برابر عفونت علامت‌دار از سویه دلتا استفاده می‌شود، اثربخشی واکسن بین صفر تا ۲۰ درصد پس از تزریق ۲ دوز و بین ۵۵ تا ۸۰ درصد پس از دوز تقویت‌کننده است.


پروفسور نیل فرگوسن، سرپرست این تحقیق، گفت: نتایج تحقیق کنونی شواهد بیشتری در این مورد ارائه می‌دهد که اُمیکرون می‌تواند از ایمنی قبلی ناشی از ابتلا به بیماری یا واکسیناسیون فرار کند.


وی افزود: این سطح فرار از سیستم ایمنی به این معنی است که اُمیکرون تهدید بزرگ و قریب‌الوقوع برای سلامت عمومی است.
داده‌های تجزیه و تحلیل شده توسط امپریال کالج بر اساس ۳۳۳ هزار مورد بود که شامل ۱۲۲ هزار و ۶۲ مورد دلتا و ۱۸۴۶ موردی بود که از طریق توالی‌یابی ژنوم به‌عنوان اُمیکرون تایید شد.


پروفسور عذرا غنی از امپریال کالج که این تحقیق را رهبری کرد، آن را برای مدل‌سازی مسیر احتمالی موج اُمیکرون در آینده و تاثیر بالقوه واکسیناسیون و سایر مداخلات بهداشت عمومی ضروری دانست.


یافته‌های جدید می‌تواند اعمال محدودیت‌های شدیدتر را در تعدادی از کشورهای اروپایی در تلاش برای جلوگیری از گسترش سویه جدید تسریع بخشد.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو