نوشیدنی‌های ممنوع برای مصرف دارو

107

1400/9/27

11:05


نوشیدنی‌های ممنوع برای مصرف دارو

سلامت نیوز:برای مصرف دارو از نوشیدنی هایی استفاده نکنید که باعث تداخل دارویی می‌شود و اثر دارو را کم می‌کندشاید در بین ما هنوز هم عده ای باشند که گمان کنند مصرف قرص و دارو با بعضی از نوشیدنی‎ ها مفید است اما از این نکته غافلیم که اگر نوشیدنی‌هایی مانند آب‌میوه یا نوشیدنی‌ کافئین‌دار با دارو مصرف شود با کاهش اثربخشی دارو‌های خاص، سلامت انسان را به خطر می اندازد.در ادامه به چهار نوشیدنی‌ ممنوع برای مصرف دارو اشاره کرده‌ایم :

آب گریپ فروت
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،آب گریپ فروت بر ۵٠ نوع داروی مختلف، اثر منفی می‌گذارد (از جمله داروهای استاتین). گریپ فروت دارای ماده «فرانوکومارین» است که عملکرد پروتئین سیتوکروم در کبد را برای تجزیه داروها مختل می‌کند. اثر گریپ فروت بیش از ٢۴ ساعت در بدن باقی می‌ماند، حتی این مدت تا سه روز هم بیان شده است و تغییر زمان مصرف دارو نمی‌تواند مشکل را برطرف کند بلکه فرد باید صبر کند تا زمان تاثیر مصرف آب گریپ فروت بگذرد و بعد دارو را مصرف کند یا این‌که باید از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید.


آب انار
در آب انار آنزیمی وجود دارد که باعث شکسته شدن بسیاری از داروهای ضد فشار خون می‌شود. جالب است بدانید که اگر شما داروهایی مصرف می‌کنید که پزشکتان مصرف گریپ‌فروت را برای تان ممنوع کرده است از مصرف آب انار هم خودداری کنید .


شیر و دوغ
دوغ و شیر حاوی کلسیم است که برخی دارو‌ها با اتصال به آن از جذب کلسیم جلوگیری می‌کند. همچنین کلسیم با داروهای تیروئید تداخل ایجاد می‌کند. باید حداقل ۴ ساعت از زمانی که داروی تیروئید خورده‌اید، بگذرد ،سپس می‌توانید نوشیدنی حاوی کلسیم مانند شیر بنوشید.


کافئین (قهوه، چای سبز و نوشیدنی های انرژی زا)
مصرف کافئین همراه با داروهای محرک، می‌تواند تهدید جدی برای سلامت محسوب شود. مثلا، اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین استفاده می کنید و همزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف کنید ، برای سلامت شما خطرناک است. پتاسیم موجود در نوشیدنی‌ های ورزشی، در صورت مصرف همزمان نوشیدنی با بعضی از داروهای قلبی یا داروهای ضد فشار خون، می‌تواند خطرناک باشد.


چای سبز
چای سبز و دیگر خوراکی‌ های حاوی «ویتامین کا» مثل کلم بروکلی و کلم پیچ را نباید با داروهای رقیق کننده خون مثل کومارین یا وارفارین مصرف کرد، چون اثربخشی آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو