اعتراف وزیر ارتباطات درباره وضعیت اینترنت کشور

منبع: برترین ها

88

1400/9/27

11:54


وزیر ارتباطات گفت: اینترنت ثابت وضعیت بسیار نامناسبی داریم، در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۴۲ را داریم، همه متخصصین میدانند که این وضعیت یک شبه به وجود نیامده است.

ایسنا: وزیر ارتباطات گفت: اینترنت ثابت وضعیت بسیار نامناسبی داریم، در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۴۲ را داریم، همه متخصصین میدانند که این وضعیت یک شبه به وجود نیامده است.

ی

عیسی زارع‌پور:

(با تاکید بر اینکه کیفیت شبکه اینترنت حق‌الناس است و باید از حق مردم دفاع شود): با توسعه فیبرنوری در کشور، وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد. وی همچنین هرگونه اقدام برای کند شدن ترافیک داخلی را رد کرد.

(با اشاره به بحث کیفیت شبکه اینترنت): «شبکه ۴ لایه دارد که شامل دسترسی از منزل تا مرکز مخابرات، شبکه داخل شهر، استانی و گیت‌وی بین‌امللی می‌شود. بخش زیادی از این لایه‌ها در اختیار اپراتور‌های مختلف است و تنها شبکه زیرساخت در اختیار وزارت ارتباطات است که در این بخش مشکلی نداریم.»

(با بیان اینکه در حال حاضر شبکه زیرساخت ظرفیت ۳۴ ترابیت بر ثانیه دارد وعده داد تا پایان سال آینده ۲۰ ترابیت دیگر به آن اضافه شود): «در بخش گیت‌وی بین‌الملل نیز مشکلی وجود ندارد. البته قطعی‌هایی هم در کابل‌های دریایی رخ داده است و حدود ۷ درصد ظرفیت ما از این طریق دچار آسیب شد. ما در هر لایه که گفته شد نقاط چالشی را استخراج کردیم تا اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حل آن‌ها بیندیشیم.»

او با تاکید براینکه سیاست کند کردن ترافیک خارجی برای حمایت از سرویس‌های داخلی را ندارد اظهار داشت باور دارد اگر سرویس‌دهنده داخلی خدمات خوبی ارائه کند، مردم نیز استقبال خواهند کرد: «اعتقاد دارم کیفیت شبکه حق الناس است و باید از حق مردم دفاع کنیم.»

زارع‌پور همچنین اعلام کرد برای افزایش کیفیت و سرعت شبکه به دنبال اجرای پروژه فیبر نوری هستند تا شبکه‌ای پرسرعت و امن در تمام کشور راه‌اندازی شود: «اما واقعیت اینجاست که ما در حوزه توسعه اینترنت ثابت خیلی عقب مانده‌ایم و باید این موضوع را جبران کنیم. آثار عدم توسعه اینترنت ثابت تازه نمایان شده و در تمام کشور‌ها دسترسی اینترنت ثابت به اینترنت همراه ارجحیت دارد. زیرا وقتی در شبکه همراه فشار زیاد باشد، شبکه نمی‌تواند پاسخگو باشد. در کشور‌های پیشرفته نسبت سرعت اینترنت ثابت به سیار خیلی بیشتر است، اما در کشور ما این موضوع کاملا برعکس است.»

وزیر ارتباطات در ادامه بر توسعه زیرساخت ۵ G تاکید کرد و اعتقاد دارد فیبر نوری می‌تواند به توسعه این مساله کمک کند: «اگر پروژه فیبر نوری محقق شود مردم دیگر نیازی به استفاده از اینترنت موبایل در خانه ندارند و فشار از روی شبکه موبایل برداشته می‌شود.»

زارع‌پور معتقد است اگر مصوبه بیت استریم اجرا شود، رقابت خوبی بین اپراتور‌های ثابت ایجاد می‌شود و مردم می‌توانند به جای خدمت گرفتن از مخابرات از سایر اپراتور‌ها سرویس بگیرند که شاید سرویس بهتری هم ارائه شود.

او در پایان تاکید کرد که شخصا به رییس رگولاتوری ماموریت داده تا کیفیت را به شکل ویژه دنبال کند و گزارش شفاف اپراتور‌ها را به مردم ارائه کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو