انتخاب و خرید زعفران اصل یکی از اقداماتی است که باید در آن دقت بسیار فراوانی داشته باشید. امروزه زعفران در بازار، در انواع مختلفی وجود دارد که شما می توانید برای مصارف مختلف از انواع زعفران استفاده کنید.

همانطور که گفته شد زعفران انواع مختلفی دارد مانند: زعفران دختر پیچ، زعفران ریشه، زعفران پوشال، زعفران سرگل، زعفران سوپر نگین که در این مطلب قرار است، توضیحات کاملی را درباره ی انواع زعفران و خرید آن ها بدهیم. پس در ادامه حتما با ما همراه باشید.

انواع زعفران و خرید زعفران اصل

زعفران گیاهی منحصر به فرد بوده که بسیاری از افراد مانند خانم های خانه دار، آشپزها، و رستوران داران و حتی افرادی که در طب سنتی هستند از این گیاه با عطر و طعم فوق العاده آن استفاده می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم به مصارف انواع زعفران بپردازیم که بدانیم از هر نوع زعفران در چه مواردی استفاده می‌شود.

انواع زعفران

زعفران سوپر نگین:

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم زعفران سوپر نگین بهترین نوع زعفران بوده زیرا به صورت اتویی و با دستگاه خشک کن زعفران خشک می‌شود و کلاله های زخیم تری نسبت به مابقی زعفران ها دارد، که در اکثر مواقع از این نوع زعفران برای صادرات به کشور های مختلف استفاده می‌شود.

اگر قصد خرید زعفران یک مثقالی را داشته باشید احتمالا در برخی فروشگاه های اینترنتی و معتبر مثل وب سایت ماه چین این مدل زعفران را دیده باشید.  افرادی که در کار صادرات زعفران هستند اغلب از زعفران سوپر نگین برای صادرات استفاده می کنند زیرا زعفران سوپر نگین بهترین نوع زعفران موجود در بازار از لحاظ طعم و رنگ دهی است و قیمت این نوع زعفران هم نسبت به باقی زعفران های موجود در بازار بیشتر است.

زعفران سرگل:

در انتخاب و خرید زعفران اصل و انتخاب کردن شما باید کاملا با انواع مختلف زعفران آشنا باشید. زعفران سرگل نوعی دیگر از انواع زعفران است که به صورت سنتی خشک می‌شود و کلاله های این نوع از زعفران نسبت به زعفران سوپر نگین ریز تر و نازک تر بوده است. این نوع از زعفران نسبت به مابقی زعفران ها بیشتر در داخل کشور استفاده می شود و در بین مصرف کنندگان این نوع طرفداران بیشتری دارد.

زعفران سرگل به دلیل داشتن قیمت مناسب تر نسبت به زعفران سوپر نگین طرفداران بیشتری دارد و بازار فروش آن داغ است.

زعفران پوشال:

یکی دیگر از انواع زعفران که در سطح بازار به فروش می‌رسد زعفران پوشال است. زعفران پوشال نوعی از زعفران است که قسمتی از سفیدی کلاله هم بر زعفران وجود دارد. از طرفی دیگر از زعفران پوشال برای صادرات به کشور اسپانیا هم استفاده می‌شود. زیرا کشور اسپانیا بازار فروش زعفران پوشال را چندین سال است که به خوبی توسعه داده است.

زعفران ریشه:

زمانی که رشته های سرخ رنگ زعفران را از کلاله جدا می کنند مقداری از کلاله ها بر روی ریشه زعفران باقی می‌ماند که در اصطلاح به آن زعفران ریشه گفته می شود. زعفران ریشه استفاده های مختلفی دارد اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، افرادی از زعفران ریشه استفاده می‌کنند که ظاهر زعفران برای آن ها اهمیتی نداشته باشد و فقط عطر و طعم زعفران برای آن ها اهمیت داشته باشد. مانند: کارخانه های بستنی سازی، آشپز ها و تهیه غذاها، رستوران داران و هتل داران که برای مصارف غذایی و یا افرادی که در طب سنتی هستند برای خواص درمانی زعفران از آن استفاده می کنند.

ریشه زعفران

زعفران دختر پیچ:

در انتخاب و خرید زعفران اصل، زعفران دختر پیچ یکی از اصیل ترین نوع زعفران است که بیشتر در کشورمان ایران مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می گیرد. ویژگی های ظاهری زعفران دختر پیچ به ای صورت بوده است که کلاله های زعفران را از ریشه جدا نکرده و باهم از گلبرگ جدا می کنند و برای خشک کردن ، آن ها را با یک نخ به هم بسته و خشک می‌کنند.

زعفران پارسالی یا امسالی! انواع زعفران از لحاظ زمان برداشت 

زعفران زمانی زعفران تازه و امسالی نامیده می شود که هنوز وارد زمان برداشت سال جدید نشده ایم. همانطور که می دانید زمان برداشت زعفران در اکثر مناطق ایران از مهر تا آذر ماه است و تا قبل از اینکه وارد برداشت زعفران سال جدید نشده ایم زعفران ما در اصطلاح تازه و امسالی به شمار می آید.

تاریخ انقضای زعفران

بسیاری از افراد هستند که بر این باورند زعفران به هیچ عنوان تاریخ انقضا ندارد و تا سالیان سال می توان از آن استفاده کرد. اما باید گفت که این باور کاملا غلط است چون که یک زعفران مرغوب تنها برای دو سال کیفیت و عطر و طعم و بوی خود را دارد و می توان از آن استفاده کرد و هر چه زمان بگذرد زعفران عطر و طعم و حتی رنگ دهی مناسب خود را از دست خواهد داد.

گنجشک را رنگ می‌کنند و جای قناری می فروشند. 

با کاهش بارندگی های اخیر و افزایش قیمت زعفران، متاسفانه آمار تقلب در زعفران بالا رفته است. با این وجود پیشنهاد میکنیم زعفران خود را شرکتی تهیه کنید که کاملا به آن اعتماد داشته باشید. از اصلی ترین تقلب های زعفران این است که ریشه زعفران را که در بالا دیدید را رنگ می کنند و با زعفران ترکیب می‌کنند.

در این مطلب سعی کردیم بیشتر نکاتی که در انتخاب و انواع زعفران وجود دارد را برای شما توضیح دهیم.