چربی شکمی نشانه چیست؟ برطرف می‌شود؟

چربی شکمی نشانه چیست؟ برطرف می‌شود؟


منبع: نی نی بان

105

1400/9/27

12:35


چربی شکمی نشانه چیست؟ برطرف می‌شود؟

بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند، با کاهش و از بین بردن چربی شکمی دست و پنجه نرم می‌کنند. دلایل زیادی برای افزایش چربی شکم مانند رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک، استرس و... وجود دارد. عواملی مانند بهبود تغذیه، افزایش فعالیت و ایجاد سایر تغییرات در سبک زندگی می‌تواند در راستای کاهش چربی دور شکم بسیار کمک کننده باشد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید، به شما خواهیم گفت که چه عواملی موجب بروز چربی شکمی می‌شوند و چگونه می‌توان آن را از بین برد.

در این مطلب می‌خوانید:

  • چرا چربی شکمی می‌تواند خطرناک باشد؟
  • علل چربی شکمی چیست؟
  • چگونه چربی شکمی را کاهش دهیم؟

بیشتر بخوانید: تاثیر چاقی بر سلامت روان، با خودت چه می‌کنی؟!


چرا چربی شکمی می‌تواند خطرناک باشد؟

اضافه وزن یکی از علل اصلی بیماری‌های مختلف است. چربی اضافی شکم می‌تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • بیماری قلبی
  • حمله قلبی
  • فشار خون بالا
  • سکته
  • دیابت نوع ۲
  • آسم
  • سرطان پستان
  • سرطان روده بزرگ
  • زوال عقل

به همین علت نباید از این مسئله ساده گذر کرد و بسیار مهم است که برای کاهش و برطرف کردن آن اقدامی صورت بگیرد.

چربی شکمی نشانه چیست؟ برطرف می‌شود؟

علل چربی شکمی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، چربی شکم ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که شایع‌ترین دلایل آن شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. رژیم غذایی نامناسب

مصرف غذاهای شیرین مانند کیک و آب نبات و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و آب میوه می‌توانند باعث بروز موارد زیر شوند:

  • افزایش وزن
    بهتر است افراد چربی‌های ترانس را با غذاهای سالم غلات کامل و چربی‌های غیر اشباع جایگزین کنند.
  • کند شدن متابولیسم
  • کاهش توانایی در سوزاندن چربی

رژیم‌های کم پروتئین و با کربوهیدرات بالا نیز ممکن است بر افزایش وزن تأثیر بگذارد. پروتئین به فرد کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند و افرادی که پروتئین بدون چربی را در رژیم غذایی خود قرار نمی‌دهند ممکن است به طور کلی غذای بیشتری بخورند.

چربی شکمی نشانه چیست؟ برطرف می‌شود؟

چربی‌های ترانس می‌توانند باعث التهاب شوند و ممکن است منجر به چاقی شوند. چربی‌های ترانس در بسیاری از غذاها از جمله فست‌فودها و محصولات پخته شده مانند کلوچه و کراکر وجود دارد.

بهتر است افراد چربی‌های ترانس را با غذاهای سالم غلات کامل و چربی‌های غیر اشباع جایگزین کنند. خواندن برچسب‌های مواد غذایی می‌تواند به فرد کمک کند تا تشخیص دهد که آیا غذای او حاوی چربی ترانس است یا خیر.


بیشتر بخوانید: علت بزرگ شدن شکم در زنان، چیست؟


۲. الکل زیاد

مصرف بیش از حد الکل می‌تواند باعث انواع مشکلات سلامتی از جمله بیماری کبد و التهاب شود.

یک گزارش در سال ۲۰۱۵ در مورد مصرف الکل و چاقی نشان داد که نوشیدن الکل بیش از حد باعث افزایش وزن مردان در اطراف شکم می‌شود، اگرچه نتایج مطالعه در زنان متناقض است.

۳. عدم تحرک و ورزش

وقتی فردی در یک موقعیت خطرناک یا پرفشار قرار می‌گیرد، بدن او کورتیزول ترشح می‌کند و این موضوع می‌تواند متابولیسم او را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر فردی کالری بیشتری نسبت به میزان کالری که می‌سوزاند دریافت کند، اضافه وزن پیدا می‌کند. سبک زندگی غیرفعال، خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی به خصوص در ناحیه شکم را برای فرد سخت می‌کند.

۴. استرس

یک هورمون استروئیدی به نام کورتیزول به کنترل و مقابله با استرس بدن کمک می‌کند. وقتی فردی در یک موقعیت خطرناک یا پرفشار قرار می‌گیرد، بدن او کورتیزول ترشح می‌کند و این موضوع می‌تواند متابولیسم او را تحت تاثیر قرار دهد.
مردم اغلب زمانی که احساس استرس می‌کنند، برای به آرامش رسیدن به سراغ غذا خوردن می‌روند. کورتیزول باعث می‌شود که کالری اضافی در اطراف شکم و سایر نواحی بدن برای استفاده بعدی باقی بماند.

چربی شکمی نشانه چیست؟ برطرف می‌شود؟

۵. ژنتیک

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ژن‌ افراد می‌تواند در چاق شدن آن‌ها نقش داشته باشد. دانشمندان دریافته‌اند که ژن‌ها می‌توانند بر رفتار، متابولیسم و ​​خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی تأثیر بگذارند. عوامل محیطی نیز در احتمال چاق شدن افراد نقش دارند.

۶. بد خوابی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، افزایش وزن را با خواب کم یا خواب بی‌کیفیت مرتبط می‌داند که می‌تواند منجر به افزایش چربی شکم شود. مدت زمان کوتاه خواب با افزایش مصرف غذا مرتبط است که ممکن است در ایجاد چربی شکمی نقش داشته باشد.
نداشتن خواب کافی و خوب نیز ممکن است به طور بالقوه منجر به رفتارهای غذایی ناسالم مانند پرخوری احساسی شود.


بیشتر بخوانید: جراحی زیبایی شکم زنان، نکات مهم


۷. سیگار کشیدن

محققان ممکن است سیگار کشیدن را عامل مستقیم چربی شکم ندانند اما معتقدند که می‌تواند عامی مؤثر باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲  نشان داد که اگرچه چاقی بین افراد سیگاری و غیرسیگاری یکسان است اما افراد سیگاری چربی شکمی و احشایی بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند.

چگونه چربی شکمی را کاهش دهیم؟

مراحل زیر ممکن است به افراد کمک کند که چربی‌های ناخواسته شکم خود را از بین ببرند:

۱. بهبود رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند و همچنین تأثیر مثبتی بر سلامت کلی او خواهد داشت.
اگر افراد از شکر، غذاهای چرب و کربوهیدرات‌های تصفیه شده که ارزش غذایی پایینی هستند، اجتناب کنند و در عوض، مقدار زیادی میوه و سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و کربوهیدرات‌های ترکیبی مصرف کنند، در سلامت و کاهش چربی‌ بدن آن‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.

چربی شکمی نشانه چیست؟ برطرف می‌شود؟

۲. افزایش فعالیت و ورزش

انجام هر دو نوع ورزش هوازی و تمرینات قدرتی می‌تواند به افراد کمک کند تا با چربی‌های شکم خود مقابله کنند.

سبک زندگی بی‌تحرک می‌تواند منجر به بروز بسیاری از مشکلات سلامتی جدی از جمله افزایش وزن شود. افرادی که سعی در کاهش وزن دارند باید ورزش دائمی و منظم را به برنامه زندگی خود اضافه کنند.
انجام هر دو نوع ورزش هوازی و تمرینات قدرتی می‌تواند به افراد کمک کند تا با چربی‌های شکم خود مقابله کنند.

۳. کاهش و کنترل استرس

استرس می‌تواند باعث افزایش وزن فرد شود. ترشح هورمون استرس کورتیزول بر اشتهای افراد تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث شود که آن‌ها بیشتر غذا بخورند.
تاکتیک‌های کاهش استرس شامل مدیتیشن و ورزش‌های ملایم مانند یوگا بسیار کمک کننده خواهند بود.

چربی شکمی نشانه چیست؟ برطرف می‌شود؟

4. بهبود الگوهای خواب

خواب برای سلامت کلی افراد حیاتی است. هدف اصلی خواب این است که به بدن اجازه استراحت، التیام و بهبودی بدهد اما می‌تواند بر وزن فرد نیز تأثیر بگذارد. زمانی که فرد در تلاش برای کاهش وزن از جمله چربی شکم است، خواب باکیفیت و کافی ضروری است.

۵. ترک سیگار

سیگار یک عامل خطر برای افزایش چربی شکم و همچنین بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر است. ترک سیگار می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ناشی از تجمع چربی اضافی شکم را کاهش دهد و همچنین سلامت کلی را بهبود بخشد.

کلام آخر

وجود چربی اضافی شکم، خطر ابتلا به مشکلات مختلف سلامتی را بیشتر می‌کند. دلایل مختلفی مانند رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن و خواب کوتاه یا کم کیفیت می‌توانند عاملی برای تشکیل و افزایش چربی شکمی باشند. یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال می‌تواند به افراد کمک کند تا چربی اضافی شکم خود را و خطر مشکلات مرتبط با آن را کاهش دهند.

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت رژیم غذایی سالم، به کلینیک تناسب اندام و متخصص تغذیه در نی نی بان سری بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو