به نقل از پایگاه خبری دیلی بیست، این مسئله، بخشی از یک گزارش ۴۶ صفحه‌ای کمیسیون فرعی مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص بحران ویروس کروناست. این گزارش، به بررسی اسنادی پرداخته است که در ماه‌های گذشته منتشر شده‌اند؛ از جمله اسنادی که نشان می‌دهد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، مقامات را از ارائه اطلاعات درباره ویروس کرونا به مردم منع کرده و سعی در کم‌اهمیت جلوه دادن تست کرونا داشته است.

این گزارش همچنین از سواستفاده دولت ترامپ از قدرت به روش‌های دیگر در یک سال اول همه‌گیری کرونا خبر می‌دهد؛ اقداماتی از جمله خشمگین ساختن مقامات حوزه سلامت و واداشتن آن‌ها به انجام کارهایی که به نظرشان درست نبوده است.

دکتر جی باتلر، معاون بیماری‌های عفونی در مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری آمریکا، به هیئت نظارتی مجلس این کشور گفت که تغییر سیاست‌های استفاده از ماسک برای کسانی که به کلیسا می‌روند در ماه مه ۲۰۲۰، آن‌ها را بدون دلیل، در معرض خطر قرار داد. او در یک ایمیل نوشت: من احساس نگرانی زیادی دارم، چرا که احتمالا افراد زیادی به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست خواهند داد، آن‌ هم به خاطر کاری که ما مجبور به انجام آن بودیم.

دکتر دبورا برکس، رئیس کارگروه کروناویروس کاخ سفید نیز کم‌کاری دولت ترامپ را مورد انتقاد قرار داده و از شرکت در جلسه‌ای که به گفته وی، مقامات آن به دنبال "ایمنی جمعی" بودند، خودداری کرد.

او در ایمیلی در بیستم ماه اوت، خطاب به مارک شورت، رئیس دفتر مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا گفت: این‌ها کسانی هستند که باور دارند موج‌های کرونا از قبل تعیین شده است و مقابله یا تلاش برای کاهش آن، سودی ندارد. آن‌ها...هیچ تصوری از "بیماری‌های همه‌گیر" و "خرد جمعی" ندارند. من حاضرم از شهر خارج شوم، ‌ یا هر کاری که کاخ سفید بتواند آن را دلیلی موجه برای غیبتم ارائه کند، انجام دهم.

این کمیته مجلس آمریکا گفت که مثال‌های مذکور و دیگر مثال‌ها، ثابت می‌کند که سیاست‌های دولت ترامپ در سلامت عمومی، به یک "الگوی مداخله سیاسی" منجر شد که جان انسان‌ها را به خطر انداخت. تا کنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر در آمریکا جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند.

در این گزارش آمده است: این تصمیمات، جان‌های بیشماری را به خطر انداخته، موسسات سلامت عمومی را تضعیف کرده و منجر به یکی از بزرگترین شکست‌های رهبری تاریخ آمریکا شد.