ارزیابی مشاور امنیت ملی آمریکا از روند مذاکرات

منبع: برترین ها

50

1400/9/27

13:54


مشاور امنیت ملی آمریکا بازگشت به پایبندی متقابل به برجام در سال جاری میلادی را دشوار توصیف کرد و گفت که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از بلومبرگ، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین مدعی شد که این رایزنی ها به خوبی پیش نمی رود.

وی گفت: دولت بایدن پس از برگزاری دور هفتم مذاکرات وین، باوجود اینکه قدرت های جهانی، از جمله چین و روسیه متحد شده اند، هنوز راه بازگشت به توافق هسته ای احیا شده با ایران را نمی‌بیند.

سالیوان ادامه داد: مذاکرات به گونه ای خوب پیش نمی رود و هنوز راه بازگشتی (به توافق) نداریم.

این مقام آمریکایی همچنین بیان کرد: آنچه خوب پیش می رود، اتحاد ما با شرکای اروپایی مان و همسویی بیشتر با چین و روسیه است. من فکر می کنم که ایران نیز به طور فزاینده ای درک کرده است که باید به شکل سازنده و جدی به میز مذاکره بیاید و اینکه صبر ما نامحدود نیست.

سالیوان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به توسعه برنامه هسته ای کشورمان در ماه های اخیر خاطر نشان کرد: از زمان خروج واشنگتن از برجام تهران به گسترش فعالیت های هسته ای خود ادامه داده است. اکنون مشخص شده است که بازگشت به پایبندی متقابل در سال جاری دشوارتر از آنچه می خواستیم ببینیم، است.

 علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین پس از پایان دور هفتم رایزنی ها تاکید کرد: ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده بلکه ما از ابتدا توافق کردیم که لازم است پس از رسیدن به پیش‌نویس توافق، استراحت داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسم.

باقری با تاکید بر اینکه "سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد" گفت: سه کشور اروپایی روز جمعه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که وقفه در مذاکرات وین خواست ایران بوده است اما ایران از ابتدا بر ضرورت استمرار مذاکرات برای دستیابی به پیش نویس مورد توافق تاکید داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو