رفع آلودگی هوا، راه حل کوتاه مدت ندارد/ سوخت تزریقی به صنایع، بزرگترین مشکل آلودگی هوای تهران

86

1400/9/27

17:14


رفع آلودگی هوا، راه حل کوتاه مدت ندارد/ سوخت تزریقی به صنایع، بزرگترین مشکل آلودگی هوای تهران

سلامت نیوز: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در شهرداری تهران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، از تمهیدات شهرداری برای کنترل آلودگی هوای پایتخت گفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در شهرداری تهران با اشاره به میزان هوای پاک در ۹ ماه گذشته در تهران، اظهار داشت: هوای پاک یعنی شاخص زیر ۵۰ که فقط دو روز داشتیم؛ اما هوای قابل قبول ۱۹۵ روز داشتیم، و در مجموع شاخص زیر ۱۰۰ که شامل هوای پاک و هوای قابل قبول است ۱۹۷ روز داشته‌ایم. در سال گذشته، اگر همین شاخص‌ها را بررسی کنیم، در مجموع ۱۹۴ روز بوده است؛ بنابراین نسبت سال گذشته پس‌رفتی نداشته‌ایم. پاییز آلوده‌تری داشتیم، اما تابستان پاک‌تری را تجربه کرده‌ایم.

حسین شهیدزاده با بیان اینکه نمی‌توان گفت که چون پاییز، آلوده‌تر بوده است، پس زمستان نیز آلوده‌تر خواهد بود، افزود: کاملاً به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

وی با اشاره به دلایل ایجاد آلودگی، گفت: آلودگی به دو چیز بستگی دارد؛ اینکه چقدر در شهر تولید آلودگی می‌شود و چقدر به صورت طبیعی، آلودگی از شهر خارج می‌شود. این دو در کنار هم تأثیرگذارند. در ۱۰ سال گذشته، توفیق بزرگی در کاهش منابع آلودگی نداشتیم. کارهایی انجام شده اما کافی نبوده است؛ مثلاً تعداد خودروهای فرسوده که خارج شده، بسیار پایین بوده است، یا در خصوص سوختی که به صنایع داده می‌شود، اینکه پاک است یا خیر؟

شهیدزاده پیرامون پژوهش درباره ریشه‌یابی آلودگی هوا نیز با بیان اینکه سال‌هاست که ریشه‌های آلودگی مشخص است، افزود: اولین قدم در سال ۷5-۷4 با کمک مؤسسه همکاری بین‌المللی ژاپن ریشه‌یابی انجام و دستورالعمل‌هایی داده شد. قسمت اول، توسعه حمل و نقل عمومی بود؛ بخش دوم، استفاده از سیستم‌های هوشمند حمل و نقل و دستورالعمل‌های دیگر. این کار در سال ۹۲ مجدد توسط خود شرکت انجام شد، که ببینیم آلودگی از کجا می‌آید و منابعش چیست؟؛ چه منابع دیگری را این منبع تولید می‌کند و چقدر است؟؛ همچنین چه زمانی از سال بیشتر تولید می‌شود؟ این اطلاعات در سال ۹۶ دوباره بازنگری شد و به‌روزرسانی شد. درحال حاضر، بحث شناخت مسئله کاملاً روشن است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در شهرداری تهران با اشاره به راه‌ حل‌های موجود برای ریشه‌ها و رفع منابع آلودگی، بیان داشت: این مشکل تنها در ایران نبوده است و بسیاری از کشورهای دیگر نیز این مشکل را داشته‌اند و راه حل را پیدا کرده و مشکل را هم برطرف کرده‌اند‌. تفاوت ما با کشورهای دیگر این است که دیگر کشورها راه حل‌‌ها را اجرا کرده‌اند، اما در ایران هیچ‌گاه کامل به اجرا در نیامده است.

وی با تأکید بر اینکه در تهران مازوت‌سوزی نداریم اما سوخت گازوئیلی که به صنایع اطراف تهران داده می‌شود کم از مازوت نیست، افزود: در تهران برای حمل و نقل، گازوئیل بسیار خوبی تحویل می‌دهند. گازوئیل یورو۴ که زیر ۵۰ppm گوگرد دارد. اما چیزی که به خارج از تهران تزریق می‌شود، تأثیر مستقیم بر تهران می‌گذارد؛ چراکه دیوار ندارد و هوا به همدیگر متصل است.

شهیدزاده با اشاره به راهکار کوتاه مدت رفع آلودگی هوا، عنوان کرد: هرکس ادعا کند راهکار کوتاه مدتی برای آلودگی هوا وجود دارد، نمی‌داند ماجرا از چه قرار است؛ مگر اینکه تمام شهر، تمام صنایع و غیره تعطیل شود. در نتیجه، هیچ راهکار کوتاه مدتی برای این قضیه وجود ندارد.
برای پاک شدن و از بین رفتن آلودگی تنها صرف وقت کافی نیست و هزینه باید کرد. مثلاً خودروهای سنگین فرسوده که حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد است، باید جایگزین شود. این کمک دولت را می‌خواهد، چرا که حتی برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با مشکل کمبود خودروهای تولیدی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در شهرداری تهران درباره تأثیر دوچرخه در آلودگی نیز گفت: در تمامی شهرهای پاک دنیا، دوچرخه‌سواری یکی از شیوه‌های حمل و نقل مؤثر بوده است؛ البته در تهران نمی‌توان در همه‌جا از دوچرخه استفاده کرد، مانند مکان‌هایی که شیب زیادی دارند، ولی برای این مکان‌ها نیز راه حلی که وجود دارد استفاده از دوچرخه‌های برقی است. دوچرخه را نباید از شبکه حمل و نقل کنار گذاشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو