دو قانون دردسرساز

اخیرا کنفدراسیون فوتبال آسیا تعداد بازیکنان خارجی مجاز در لیگ قهرمانان را افزایش داد. تا پیش از این تیم‌ها فقط می‌توانستند چهار بازیکن خارجی داشته باشند که یکی از آنها حتما باید آسیایی می‌بود، اما از سال ۲۰۲۳ قرار است به هر باشگاه اجازه داده شود هفت بازیکن خارجی داشته باشد که باز هم یکی از آنها باید آسیایی باشد. طبیعتا این مساله به سود باشگاه‌های عربستانی و قطری و به ضرر تیم‌های ایرانی است. نمایندگان کشورمان که با مشکلات شدید مالی مواجه هستند، اغلب از همین سهمیه موجود بازیکنان خارجی هم نمی‌توانستند استفاده کنند. تازه خارجی‌هایی که ما می‌گیریم با بازیکنان جذب‌شده از سوی رقبا قابل مقایسه نیستند. شاید الهلال و النصر عربستان در همین فصل روی هم بیش از ۵۰ میلیون دلار صرف خرید بازیکنان خارجی کردند. با این شرایط قطعا رقابت در لیگ قهرمانان برای تیم‌های ایرانی دشوارتر از قبل خواهد شد. همچنین گویا تصویب یک قانون دردسرساز دیگر هم در دستور کار کنفدراسیون قرار گرفته که بر اساس آن، جدایی فعلی دو منطقه شرق و غرب در لیگ قهرمانان تا بازی فینال لغو خواهد شد. طی چند سال گذشته داستان از این قرار بود که غربی‌ها در منطقه خودشان و شرقی‌ها هم در منطقه خودشان بازی می‌کردند و یک فینالیست از دل هر کدام بیرون می‌آمد. گویا قرار است از سال ۲۰۲۳، تیم‌های شرقی و غربی از یک‌چهارم نهایی به هم بخورند که این هم به سود تیم‌های ایرانی نیست. به هر حال ما هم از نظر مسافت و فاصله طولانی کار سختی برای بازی در شرق آسیا داریم و هم سبک فوتبال‌مان طوری است که اغلب اوقات برابر تیم‌های آن طرف قاره به مشکل می‌خوریم.  

   یک قانون مفید

همزمان اما شنیده می‌شود کنفدراسیون فوتبال آسیا به زودی تقویم برگزاری این مسابقات را تغییر خواهد داد. تقویم جاری منطبق بر تقویم شرقی‌ها است؛ یعنی از زمستان تا پاییز سال بعد طول می‌کشد. به این ترتیب تیم‌های متمول در صورت راهیابی به مراحل پایانی فرصت پیدا می‌کنند بازیکنان جدید پرشمار بگیرند و یک تیم قدرتمند ببندند. به زودی اما قرار است لیگ قهرمانان آسیا مثل اروپا از پاییز شروع شود و تا بهار سال بعد طول بکشد. با این تقویم، دیگر خبری از شخم خوردن تیم‌ها نیست و هر فهرستی که از ابتدا معرفی شود، با اندکی تغییرات باید تا پایان پابرجا باقی بماند. قطعا این تغییر به سود تیم‌های ایرانی است که تمکن مالی لازم برای خرید سوپراستارها را ندارند.

   امسال؛ یک فرصت استثنایی

فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا اما می‌تواند یک فرصت استثنایی و تکرارنشدنی برای قهرمانی در اختیار تیم‌های ایرانی بگذارد. شنیده می‌شود تیم‌های قطری به ویژه الدحیل و السد از مسابقات این فصل انصراف خواهند داد تا تمام موجودی‌شان وقف کمک به تقویت تیم ملی قطر در جام‌جهانی ۲۰۲۲ شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، رقبای غربی و از جمله تیم‌های ایرانی حسابی سود خواهند کرد. به هر حال الدحیل و السد تیم‌های گردن‌کلفت و قدرتمندی هستند که خیلی اوقات برای نمایندگان ما دردسر درست کرده‌اند.