به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایرنا، «الکساندر گروشکو» روز شنبه در یک برنامه زنده که در یوتیوب منتشر شد، افزود: روابط میان روسیه و ناتو به سطح خطرناکی رسیده و پیشنهادات مسکو درباره تضمین‌های امنیتی برای ورود به یک گفت و گو مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه روسیه معتقد است، ناتو نمی‌تواند پیشنهادهای امنیتی مسکو در اروپا را نادیده بگیرد، تصریح کرد: «غرب دو راه دارد،  جدی گرفتن پیشنهادهای روسیه، یا یک جایگزین نظامی-فنی».

وی ادامه داد: در صورت رد پیشنهادات در مورد تضمین‌های امنیتی، وارد رژیم ضد تهدید خواهیم شد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: «امروز واقعاً در چنین وضعیتی (در روابط با ناتو) قرار داریم، پیشنهادهایی که تدوین کرده‌ایم، کاملاً اساسی است، پیش نویس و پیشنهادها دقیق و بدون هیچ‌گونه ابهامی توصیف می‌کند که منافع ملی خود را چگونه می‌بینیم و توصیف می‌کنیم.»

به گفته این دیپلمات، امروز روسیه در روابط با ائتلاف آتلانتیک شمالی «به لحظه حقیقت»  رسیده است، زمانی که لازم است «در اصل تصمیم گیری شود».

گروشکو بیان کرد: مسکو پیشنهادات خود را به صراحت اعلام می‌کند که آماده است در یک روند سیاسی که در واقع امنیت نظامی همه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا، اروپا و آتلانتیک و اوراسیا را تقویت می‌کند،  صحبت کند.

وی اظهار داشت:  «اگر این کار به نتیجه نرسد، مسکو نیز باید به حالت ایجاد ضد تهدید روی بیاورد.»

به گفته وی، پیشنهادهای ارائه شده از سوی روسیه با هدف دور شدن از خط خطرناک در روابط با آمریکا و حرکت به سمت گفت و گو است.

پیش‌تر، وزارت امور خارجه روسیه پیش نویس توافقنامه‌هایی بین روسیه و ایالات متحده در مورد تضمین‌های امنیتی و توافق نامه اقدامات لازم برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو را به طرف آمریکایی تحویل داد.