روایت کژال فخری از نمایشگاه «نشانی‌های نامعین» در گالری سو | محو شدن زیبایی

109

1400/9/28

01:28


کژال فخری گفت: آنچه زمانی زیبا و کامل بوده، محو شده و رنگ می‌بازد و نشانه‌های گذر زمان به مرور در آن ریشه می‌دواند.

روایت کژال فخری از نمایشگاه «نشانی‌های نامعین» در گالری سو | محو شدن زیبایی

گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار کژال فخری با عنوان «نشانی‌های نامعین» در گالری سو برپاست. فخری در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۰۳ اثر با تکنیک طراحی، کلاژ و چاپ دستی در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: از حدود سه سال پیش کار روی این مجموعه را با مطالعه فرمی روی گل‌ها شروع کردم. گل را به عنوان یک المان که معنای سمبولیک دارد در نظر گرفتم و در آن هم جنبه‌های شخصی و هم جنبه‌های اجتماعی پیدا کردم.

فخری ادامه داد: تغیر، تابعی روشن از زمان است. آنچه زمانی زیبا و کامل بوده، محو شده و رنگ می‌بازد و نشانه‌های گذر زمان به مرور در آن ریشه می‌دواند. گل بارزترین نمود این تغییرات است و پیش چشمان ما از بین می‌رود. گل‌ها هم‌زمان زندگی و مرگ، گلستان و گورستان را تداعی می‌کنند و آنچه من در این مجموعه موردتوجه قرار دادم نیز توجه به پروسه خراب شدن گل‌ها است.

فخری ادامه داد: در مرحله پیش‌تولید مدت زیادی به عکاسی از گل‌ها پرداختم. گل‌های مختلف را مطالعه کردم و بیشتر بر گل گلایل متمرکز شدم. این گل در فرهنگ‌های مختلف نماد چیزهای خاصی است و کشیدگی آن هم فرم بدن انسان را تداعی می‌کند. از سوی دیگر هم‌زمان که به صورت تکی نشان دهنده فردیت است، قرار گرفتن گل‌های مختلف روی یک شاخه مانند یک جمعیت به چشم می‌آید.

او درباره تکنیک‌های مختلف که در این مجموعه استفاده کرده است گفت: این مجموعه ابتدا با طراحی شروع شد و طراحی‌ها جنبه مطالعه و بازی فرمی دارند. از عکس به صورت غیر مستقیم و به صورت الگو در کارهایم استفاده کرده و سعی کردم آن حس عکاسانه در چاپ‌ها نیز وجود داشته باشد. پروسه چاپ کمک کرد این حالت بازنمایانه در کارهایم حفظ شود. کلاژها نیز کارهای نهایی این مجموعه است که با استفاده از عکس‌ها شکل گرفته‌اند. احساس کردم عکس‌ها پتانسیل زیادی دارند و تصاویر جذاب ایجاد می‌کنند. وقتی بریده عکس‌ها را کنار هم چیدم آن‌ها را مانند انبوهی از گل‌ها دیدم که بعد از مراسم روی هم تلنبار شده و در حال خراب شدن هستند. این گل‌ها برای بیان احساسات مختلف مانند شادی و غم استفاده می‌شوند اما در نهایت مسئله فقدان و گذرا بودن زیبایی در آن‌ها دیده می‌شود.

فخری ادامه داد: در بخشی از نمایشگاه ۷۵ اثر کنار هم چیدمان شده که همه به یک اندازه هستند و رنگ تیره در آن‌ها دیده می‌شود. در کارهای چاپی قصد داشتم آن برداشت همیشگی آدم‌ها راجع به سیاه و سفید بودن آثار چاپ دستی را از بین ببرم و با توجه به اینکه از گل‌های قرمز عکاسی کرده بودم همان رنگ را وارد چاپ‌ها کردم. رنگ‌ها را بر اساس احساسی که می‌خواستم به مخاطب منتقل کنم انتخاب کردم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو