مذاکرات در دور خود قرار دارد و گفته می‌شود که وضعیت نسبت به دور قبل بهتر است و امیدواری‌ها برای رسیدن به توافق بالا رفته است.

جلال جلالی‌زاده، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع  گفت: «حواث چندسال گذشته و طولانی‌شدن مذاکرات باعث خسته‌شدن طرف‌های برجام از وضعیت کنونی شده است. کشورهای اروپایی، چین و روسیه و حتی ایران و آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که باید نتیجه‌ای به دست آید زیرا اگر توافقی صورت نگیرد، وضعیت برای همه طرف‌ها سخت خواهد شد و عواقب خوشایندی در پیش نخواهد بود».

او ادامه داد: «اکنون که دولت با دیگر نهادها یکدست است، انتظار می‌رود که مذاکرات به نتیجه برسد و اگر در این دولت ایران با کشورهای ۱+۵ به توافق نرسد، در هیچ دولتی بعد از این هم امکان توافق وجود نخواهد داشت و احیانا اگر توافقی هم به طور کلی نشود، مشخص نیست که چه نتایجی به بار خواهد آمد».

او درباره تیم مذاکره‌کننده ایرانی بیان کرد: «دولت آقای رئیسی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بدون هماهنگی با نهادهای بالادستی از جمله شورای عالی امنیت ملی هیچ تصمیمی نمی‌گیرند و در هماهنگی کامل به سر می‌برند و موضع آنها در مذاکرات، موضع مجموعه نظام است. البته در دروه آقای روحانی هم همین‌طور بود اما مشخص نیست که عدم توفیق دولت آقای روحانی ناشی از خود دولت بود یا دخالت‌های پشت پرده اما به هر صورت من تیم مذاکره‌کننده قبلی را خائن نمی‌دانم و اکنون می‌بینیم دولت آقای رئیسی بر اساس توافق‌هایی که در دولت قبل شکل گرفته بود، ادامه مسیر می‌دهد».

این فعال سیاسی درباره آینده مذاکرات تصریح کرد: «تصور نمی‌کنم که مذاکرات به این سادگی‌ها به نتیجه برسد و حتما مشکلات یک‌شبه حل نمی‌شود و زمان رسیدن به توافق بستگی به اراده طرفین دارد».

جلالی‌زاده در پایان گفت: «مشکلات اقتصادی ما ناشی از دو مسئله است؛ نخست تحریم‌ها و دوم مدیریت اقتصادی که هر کدام از اینها وجود نداشته باشد، نمی‌توان انتظار بهبود چشم‌گیر اقتصادی را داشت؛ به بیان دیگر اگر تحریم‌ها رفع هم شود اما مدیریت اقتصادی در کشور درست نباشد، بازهم با مشکلات عدیده اقتصادی روبه‌رو خواهیم بود».