آیا باید نگران ریز ذرات پلاستیکی در آب آشامیدنی باشیم؟

منبع: فوت و فن

81

1400/9/28

10:01


آیا باید نگران ریز ذرات پلاستیکی در آب آشامیدنی باشیم؟

بر اساس آخرین گزارش، نمونه‌هایی از بطری‌های آب از سرتاسر تولید کنندگان جهان جمع‌آوری شد. نتایج باور‌نکردنی بود؛ در اکثر نمونه‌ها مقداری میکرو‌پلاستیک یافت شد. میکرو‌پلاستیک ‌‌ذرات ریزی هستند که اغلب با چشم قابل دیدن نیستند. آیا باید با نگران این مساله باشیم؟

۲۵۰ بطری آب از ۱۱ تولید‌کننده‌ی مختلف گراداوری و مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج غیرقابل باوری فاش شد؛ ۹۳ درصد از نمونه‌ها، با میانگین ۲۳۵ قطعه جامد میکروپلاستیک در هر لیتر، دارای میکرو پلاستیک بودند.

این یافته‌ها توسط محققان دانشگاه نیویورک در فرودونیا، مانند زنگی خطر بود و توسط ژورنال مستقل و غیرانتفاعی ارب میدیا(OM) که در مسایل محیط زیست فعال است، منتشر شد. اعضای OM در بیانیه‌ای گفتند: پیامد‌های این یافته برای سلامت انسان ناشناخته است.

میکروپلاستیک‌ها در مقداری کمتر از ۰٫۲ اینچ قابل اندازه‌گیری هستند که ممکن است در محصولات آرایش و سلامت یافت شود. تا به حال ۹ بیلیون تن پلاستیک تولید شده است. همچنین اخیراً گزارش شده است که بیشتر زباله‌های اقیانوس‌های سرتاسر جهان، پلاستیک است. میکرو پلاستیک‌ها کوچکتر از آن است که بشود آن را تصفیه و فیلتر کرد. مطالعات نشان داده که میکروپلاستیک‌ها تقریبا در هر محیطی از کره زمین وجود دارد. حتی در بدن پرندگان دریای و دریانوردان‌ هم یافت می‌شود.

بر اساس آخرین تحقیقات میکروپلاستیک‌ها به بطری‌های آب هم راه یافته‌اند. این تحقیقات توسط دانشمندان غیر وابسته به ارگان‌ها و دولت‌ها، مورد تأیید قرار گرفته است. متخصصان می‌گویند؛ ریسک خطر میکروپلاستیک برای سلامت  ناشناخته است و به تعداد ذراتی که وارد بدن می‌شود و همچنین مقدار زمانی که این ذرات در بدن باقی می‌ماند، بستگی دارد.

محققان برای انجام این آزمایش، بطری‌های آب پلاستیکی را از ۹ کشور مختلف از ۵ قاره خریداری کردند. این نمونه‌ها از کارخانه‌های مختلفی چون داسانی، اویان، سان‌پلگرینو، نستله، اکوفینا خریداری شده بود.

رنگدانه‌هایی به نام نیل‌رد ‌(Nile Red) برای شناسایی این ریز ذرات مورد استفاده قرار گرفت. این رنگدانه‌ها‌ به میکرو‌پلاستیک‌ها می‌چسبند و در صورتی که زیر اشعه با طول موج خاص قرار بگیرد، یک نور فلورسانتی از خود منتشر می‌کند که قابل دیدن‌ است. در این صورت شناسایی و شمارش ریز ذرات میکرو‌پلاستک امکان‌پذیر می‌شود.

دانشمندان ۱٫۵ میکرون از آب را جدا کردند و توسط نیل‌رد ورد آزمایش قرار دادند. در این آزمایش نور ‌های فلورسانت شمارش می‌شود؛ این فرایند شمارش کهکشان نام دارد. بر‌اساس گزارش، درآنالیزی، ذراتی همچون PET، نایلون، پلی‌پراپلین در تعداد ۱۰٫۰۰۰ ذره در یک لیتر آب یافت شد.

با این حال تولید کنندگان این بطری‌های آب با ‌‌OM تماس گرفتند و نتایج گزارش‌های آن‌ها را اغراق‌آمیز خواندند. نستله خود به آزمایش آب‌های خود پرداخت و ادعا داشت با آزمایش شش بطری آب، تنها صفر تا ۵  ریز ذره در هر لیتر پیدا کرده است.

در مطالعه‌ای که در ژوئن ۲۰۱۶ انجام شده؛ نگرانی‌ها از خوردن میکروپلاستیک‌ها از آنجا ناشی می‌شود که این مواد توانایی این را دارند که در غلظت‌ها سمی،‌ در بافت‌های روده جذب و در بدن نشست کنند.

OM ارگان‌های رسانه‌ای دیگر در ده کشور مختلف همکاری دارد و از آن‌ها برای اشتراک این اخبار کمک می‌گیرد.  بی بی سی – یکی از شرکای رسانه ای OM – اعلام کرد که سازمان بهداشت جهانی (WHO) به دنبال یافته‌های این تحقیق برای “بازخوانی”  میکروپلاستیک  و تاثیرات آن بر سلامت انسان است .با این حال، WHO از این مطالعه و یافته هایش آگاه است. فدلا چایب، نماینده سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در ایمیل به خبرگزاری لایوساینس گفت: اطلاعات بسیار بیشتری در مورد تاثیر میکروپلاستیک بر سلامت انسان، برای سازمان بهداشت و درمان مورد نیاز است.چایب گفت: در حال حاضر اطلاعات ما از میکروپلاستیک‌های درون آب آشامیدنی محدود است و اطلاعاتی وجود ندارد که حضور آن در آب برای مردم خطرناک باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو