ایران همچنان در تب و تاب تولید واکسن کرونا/واکسن MRNA ایرانی در انتظار ارز ۴۲۰۰ تومانی

125

1400/9/28

11:41


ایران همچنان در تب و تاب تولید واکسن کرونا/واکسن MRNA ایرانی در انتظار ارز ۴۲۰۰ تومانی

سلامت نیوز:عضو کمیته ملی واکسن کووید۱۹ ضمن تشریح آخرین وضعیت تولید واکسن‌های ایرانی کرونا در پلتفرمهای مختلف، گفت: کرونا یک ویروس ماندگار است که با بشر خواهد ماند؛ لذا باید انواع واکسن را تولید کنیم و تولید کننده هم حمایت شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مصطفی قانعی درباره آخرین اخبار از تولید و عرضه واکسن‌های ایرانی کرونا، گفت: شرکت واکسن برکت حدود ۳ میلیون دز واکسن و واکسن فخرا حداثر یک میلیون دز واکسن در ماه تحویل می‌دهند. واکسن کووپارس نیز عدد بین ۳ تا ۵ میلیون را اعلام کرده است؛ ولی هنوز چیز قطعی در بازار عرضه نشده است. واکسن اسپایکوژن نیز حدود ۳ میلیون دز در ماه در بازار عرضه می‌شود و واکسن پاستوکووک نیز در بازار است. اکنون تقریبا سبد واکسن ایرانی از نظر نوع پروتئینی یا کشته شده و ویروس غیرفعال، کامل است.


او ادامه داد: واکسن MRNA ایرانی شرکت رناپ و واکسن اسوه نیز قرار است مجوز بگیرند و شاید تا پایان سال بتوانند حضور خود را در بازار واکسن قطعی کنند.


واکسن MRNA ایرانی در انتظار دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی

وی درباه علت طولانی شدن روند تولید واکسن MRNA ایرانی، تصریح کرد: این نوع واکسن در ایران و جهان مقداری تازگی داشت و اولین واکسنی است که وارد دنیا می‌شود و ایران هم آشنایی کامل به این نوع واکسن نداشت. از طرفی قوانین و مقررات سازمان غذا و دارو هم در مقابل سازندگان قرار داشت. ساخت این نوع واکسن هزینه جدی می‌برد که معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و فناوری در بضاعت خود کمک کردند ولی این واکسن نیاز به حمایت جدی دولت دارد و تقاضا کرده است که ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیارش قرار گیرد که نخواهد سرمایه‌گذاری سنگین انجام دهد؛ ولی هنوز با این موضوع موافقت نشده است. در واقع اگر کمک شود این واکسن سریع‌تر می‌تواند به بازار بیاید.


نحوه مطالعه بالینی واکسن MRNA ایرانی

مقایسه با واکسن سینوفارم

او با اشاره به اینکه واکسن MRNA ایرانی کرونا می‌خواهد مجوز ورود به فاز یک کارآزمایی بالینی را اخذ کند، درباره شیوه مطالعه این واکسن، بیان کرد: مطالعه به شکل بوستر دز خواهد بود؛ یعنی اثر خود را به شکل یادآور نشان می‌دهد و نه به عنوان واکسن پیشگیری کننده. گروهی را درنظر می‌گیرند که واکسن سینوفارم تزریق کردند و مقایسه می‌کنند با کسانی که واکسن MRNA تزریق کردند. علت انتخاب واکسن سینوفارم این است که واکسیناسیون غالب در کشور ما با این واکسن صورت گرفته است.


مجوز فاز سوم مطالعه بالینی به واکسن نورا

قانعی در ادامه صحبتهایش درباره ساخت واکسن نورا نیز اظهار کرد: این واکسن مجوز فاز سوم را گرفته است و امید می‌رود تا پایان سال بتواند وارد بازار شود.
وی گفت: تا پایان سال چهار واکسن پروتئینی نورا، اسپایکوژن، پاستوکووک و کووپارس و سه واکسن هم از نوع ویروس غیر فعال و احتمال زیاد یک واکسن MRNA ایرانی خواهیم داشت.


ارایه طرح مطالعاتی واکسنی مشابه آسترازنکا

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح مطالعاتی واکسن کرونای جدید هم وجود دارد یا خیر؟، تاکید کرد: طرح واکسن جدید بر پایه وکتور یا ناقل ویروسی ارائه شده است که معادل با همان واکسن آسترازنکا است و بر این پایه هم کارهای مطالعاتی صورت گرفته است.
وی درباره ضرورت این طرحهای مطالعاتی در شرایط فعلی گفت: انجام این مطالعات از نظر ما لازم است؛ یک زمانی می‌گفتند چرا این همه واکسن تولید می‌کنید؟ و الان مشخص شد که کسی که دو واکسن قبلی را مثلا از نوع ویروسی تزریق کرده است، واکسن دز سوم را باید پروتئینی تزریق کند و اگر کشوری خودش این توانایی را داشته باشد، لازم نیست مجددا واردات انجام دهد.


چرا ایران هنوز هم در تب و تاب تولید واکسن کروناست؟

او تاکید کرد: مشخص شد که هر واکسن اثری مخصوص خواهد داشت مثلا واکسن اسپوتنیک در کاهش مرگ و میر موثرتر است، واکسن‌های پروتئینی را می‌توان به اطفال تزریق کرد و... و. اکنون سوال می‌شود چرا با اینکه اکثر جامعه واکسن زدند بازهم واکسن تولید می‌کنید؟ باید گفت این تصور باطلی است که فکر کنیم کرونا تمام می‌شود و سال بعد واکسن لازم نداریم. اگر غفلت کنیم فناوران ما نسبت به حضور در عرصه دلسرد می‌شوند لذا باید انواع واکسن را تولید کنیم و تولید کننده هم حمایت شود تا تولید واکسن به شیوه‌ای باشد که بتوان کل کشور را ظرف دو ماه واکسینه کرد.
وی تاکید کرد: قطعا جهش‌های ویروس را خواهیم داشت و تنها راه کاهش مرگ و میر ناشی از کووید۱۹، واکسن است.
عضو کمیته ملی واکسیناسیون کووید۱۹، درباره طرح مطالعاتی واکسن وکتوری ایرانی، گفت: نوع مطالعه این واکسن هم به شکل بوستر دز خواهد بود. البته هنوز حدود ۸ میلیون واکسن نزده داریم که اینها می‌توانند برای تزریق این واکسن مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو