برنامه‌ جدی برای کنترل آلاینده‌های هوا پیگیری شود

98

1400/9/28

11:44


برنامه‌ جدی برای کنترل آلاینده‌های هوا پیگیری شود

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه با اشاره به این که در بحث مداخلات برای کاهش آلودگی هوا آن طور که باید و شاید موفق نبوده‌ایم، گفت: به دستور معاون اول ریاست محترم جمهور و وزارت کشور لازم است برنامه‌های جدی برای کنترل آلاینده‌های هوا پیگیری شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر کمال حیدری در وبینار پنجمین همایش بین‌المللی و بیست و چهارمین همایش ملی بهداشت محیط گفت: سلامت محیط در بسط عدالت در سلامت تاثیر زیادی دارد.


وی با بیان این که بیماری‌های غیرواگیر که هزینه زیادی را به کشورها تحمیل می کند، نیز از عوامل محیطی تاثیر زیادی می‌پذیرند، مانند بیماری های قلبی، عروقی، بیماری های مزمن تنفسی و سرطان ریه، افزود: به عنوان مثال آلودگی هوا می‌تواند منجر به ۶ میلیون مرگ سالانه در جهان شود.
وی بیان کرد: در سال ۲۰۱۷ گزارش بار بیماری‌ها نشان داد تاثیر عوامل محیطی بر کل بار بیماری‌ها در ایران و موارد مرگ ۱۳ درصد بود.


معاون بهداشت با اشاره به این که در بحث مداخلات برای کاهش آلودگی هوا آن طور که باید و شاید موفق نبوده‌ایم. امیدواریم با استفاده از نظرات کارشناسان و دانشمندان‌مان بتوانیم در ارتقای کیفیت هوا یک اقدام جدی و اساسی انجام دهیم، افزود: ۴۵ درصد مشکلات آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق ۲.۵ میکرون است که در هوا وجود دارد.


حیدری با اشاره به این که سیاستگذاری، نظارت و پایش، ماموریت اصلی وزارت بهداشت است، گفت: تنوع ماموریت های ما در این حیطه‌ها شامل موارد زیادی از جمله تامین آب آشامیدنی سالم و ایمنی مواد غذایی، بهداشت هوا، کنترل و کاهش مصرف دخانیات، بهداشت پرتوها و نظارت بر مدیریت پسماندها، پیوست سلامت طرح‌های بزرگ است.


وی ادامه داد: فقط در عرصه کرونا ۱۴۲۸ نفر از بهداشت‌کاران محیط حضور فعال و ایثارگرانه‌ای داشتند که حجم زحمات و افتخاراتی که در مقابله با این بیماری ازخود نشان دادند، جای بسی افتخار و مباهات برای بنده است.


وی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی که با همت شبانه‌روزی این عزیزان تبیین و عملی شد را مورد اشاره قرار داد و گفت: تهیه و تدوین و ابلاغ ۱۶۳ پروتکل درفرصت بسیاراندک، بسیار ارزشمند بود. تقسیم بندی کلیه فعالیت‌های جامعه به شش گروه از اماکن عمومی گرفته تا مراکز تهیه مواد غذایی و بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی، حمل و نقل، امور اداری و خدمات عمومی و تعیین وظایف برای آنها در کنترل کرونا بسیار موثر و از افتخارات حوزه سلامت بود.


حیدری اضافه کرد: برنامه مدیریت هوشمند محدودیت‌ها که از سوی وزارت کشور و سامانه امید اعلام شد که پروتکل‌های بهداشتی به صورت هوشمندانه در قالب ۵ گروه برنامه ریزی شده است نیز حرکت بسیار ارزشمندی است که ازاین به بعد همگی برای ارتقای این برنامه باید کمک و همراهی نماییم.


معاون بهداشت با بیان این که تشکیل کمسیون عالی نظارت در استان‌ها که هر سازمانی را موظف می کند که نظارتی بر زیر مجموعه خودش انجام دهد، یکی دیگر از اقدامات خوب مجموعه سلامت محیط و کار است، افزود: همچنین تشکیل کمیته کشوری بهداشت محیط در ستاد ملی مدیریت کرونا و بسیج نیروهای داوطلب در قالب طرح شهید سلیمانی یکی دیگر از اقدامات مهم در این راستا بود.


حیدری گفت: طرح سامانه ثبت نام اصناف و صنایع برای خود اظهاری و دریافت الکترونیکی پروتکل‌ها و تعهد برای اجرای آنها، نظارت بر دفن بهداشتی اجساد مشکوک و قطعی، طرح خانه محور و محله محور در گام چهارم طرح شهید سلیمانی که در کوی و برزن‌های شهری ورود شد و بسته بهداشت محیطی در این طرح قرار گرفت نیز در راستای کنترل ویروس کرونا بسیار موثر بودند.


حیدری افزود: نظارت بر آزمون‌ها هم شکل دیگری از کار بهداشت‌کاران محیط است. همچنین آموزش و نظارت دستگاه‌های تهویه عمومی در منازل، مکان‌های عمومی و حمل و نقل در فصول سرد سال و اصلاح دستور العمل‌های سیستم‌های تهویه بیمارستانی و بخش‌های بستری بیماران، قابل توجه است.
وی گندزدایی اماکن و منازل بیماران کرونایی از ابتدای ورود بیماری کرونا به کشور را یکی دیگر از زحمات بهداشت محیط دانست و گفت: تدوین بخشنامه های کاهش ساعات کاری اداری کارکنان و دورکاری ها در شهرهای قرمز و نارنجی نیز به خوبی انجام شد.


وی در خصوص سند غیرواگیر و بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: در حوزه مبارزه با دخانیات کارهای خوب زیادی انجام شده و اخیراً ایران ریاست کرسی نهمین کنفرانس کنوانسیون کنترل دخانیات بوده است که جای تقدیر دارد و همچنین پروتکل بین المللی ریشه کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی از اقدامات این حوزه‌ بود، ولی هنوز کار زیادی در این حوزه داریم.


معاون بهداشت افزود: از توان بخش خصوصی در کنترل های محیطی با توسعه دفاتر خدمات سلامت و ایجاد ۱۷۰۰ فرصت شغلی، واگذاری صدور کارت بهداشت به این بخش و دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر خدمات سلامت و ایجاد ۲۹۵ آموزشگاه اصناف و شرکت های مدیریت پسماند و شرکت های مبارزه با حشرات و جوندگان به خوبی استفاده شده است.


حیدری بیان داشت: پایلوت برنامه ایمنی فاضلاب در شهر تهران و برای شهرهای مشهد، ارومیه، اصفهان، همدان انجام گرفت که امید است بتوانیم در کل کشور توسعه دهیم.


وی توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های بهداشت محیط و حرفه‌ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: برنامه پنجساله تجهیز مراکز درمانی مناطق درگیر گرد و غبار، نصب ۳۰ دستگاه سنجش آلاینده‌های هوا در شهرهای هدف اقدامات قابل توجهی هستند.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، حیدری افزود: به دستور معاون اول ریاست محترم جمهور و وزارت کشور لازم است برنامه‌های جدی برای کنترل آلاینده‌های هوا پیگیری شود.


معاون بهداشت در پایان گفت: برنامه مداخلات بی خطر سازی پسماندهای بیمارستانی ۹۳.۸ درصد پوشش و ارتقا داشته است و همچنین ادغام خدمات مشاوره ترک دخانیات و مبارزه با دخانیات در نظام بهداشت کشور می تواند به کنترل دخانیات کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو