لیر در بازار تهران باز هم ارزان شد

منبع: برترین ها

72

1400/9/28

14:58


رصد بازار تهران حاکی از آن است که قیمت لیر با افت ۴۰ تومانی در ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۸۲۰ تومان قیمت خورده است.

خبرآنلاین: رصد بازار تهران حاکی از آن است که قیمت لیر با افت ۴۰ تومانی در ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۸۲۰ تومان قیمت خورده است.

بررسی روند قیمت لیر در بازار تهران حاکی از آن است که در ۲۴ ساعت گذشته قیمت آن ۴۰ تومان ارزان شده است و این ارز در حال حاضر هزار و ۸۲۰ تومان قیمت دارد؛ در یک هفته گذشته قیمت لیر در بازار تهران ۳۷۰ تومان کاهش یافته است و در یک ماه اخیر نیز قیمت آن ۸۲۰ تومان کاهش پیدا کرده است و هر لیر ترکیه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته هزار و ۴۵۰ تومان ارزان شده است.

بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه به کاهش نرخ بهره این کشور از ۱۵ درصد به ۱۴ درصد رأی داد که بلافاصله پس از انتشار این خبر، لیر را به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۵.۵ رساند؛ این ارز در ساعات قبل از تصمیم گیری در حالی که بازارها انتظار کاهش نرخ را داشتند، از ۱۵ در برابر دلار عبور کرده بود و دقیقاً بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر در حدود ۱۵.۵۱ در برابر دلار معامله شد.

تورم در این کشور ۸۴ میلیونی اکنون بیش از ۲۱ درصد است و به دلیل امتناع رئیس جمهور رجب طیب اردوغان از افزایش نرخ ها، به طور پیوسته افزایش یافته است، به این معنی که قدرت خرید ترک هایی که حقوق محلی دریافت می کنند، کاهش یافته است. لیر تا به امروز ۵۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

لیر در بازار تهران باز هم ارزان شد

سرمایه گذاران و اقتصاددانان به شدت خواستار تغییر مسیر اردوغان بوده اند، اما او تاکنون به اعتقاد غیرمعمول خود که نرخ های بالاتر بهره وضعیت تورم را بدتر می کند پایبند بوده است.

بیانیه بانک در کنار تصمیم خود حاکی از آن است که چرخه تسهیل پولی را در اوایل سال آینده متوقف خواهد کرد و اثرات آن را در سه ماه آینده زیر نظر خواهد گرفت.

اما با وجود این، جیسون تووی، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در کپیتال اکونومیکس، می‌گوید: «لیر تحت فشار باقی خواهد ماند و احتمال کنترل سرمایه وجود دارد.»

این تصمیم به دنبال مجموعه‌ای طولانی از کاهش نرخ‌ها از سوی بانک مرکزی صورت می‌گیرد که بازارها آن را مستقل از اردوغان نمی‌دانند که نرخ بهره را «مادر همه شرارت‌ها» می‌خواند. او در دو سال گذشته چندین مقام بانک مرکزی از جمله سه رئیس بانک مرکزی را به دلیل اختلاف در سیاست ها برکنار کرده است. نرخ بهره در حال حاضر از سپتامبر تا کنون در مجموع ۵۰۰ واحد کاهش یافته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو