خوراکی هایی که شب چله باید کنار خوراکی های یلدایی مصرف کنید

86

1400/9/28

15:03


کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به در پیش بودن شب یلدا گفت: بی تردید مواد غذایی مفید، خاطرات‌ زیباتر و ماندگارتری از چله نشینی در ذهن ها به یادگار خواهد گذاشت.

خوراکی هایی که شب چله باید کنار خوراکی های یلدایی مصرف کنید

به گزارش بهداشت نیوز، آیدا غفاری بیان کرد: یلدا بخشی از تمدن ایران است و چه مطلوب است که بتوان در ساعات شب یلدا از کنار هم بودن لذت برد، اما باید توجه داشت که مصرف برخی از خوراکی های مرسوم در شب چله، علاوه بر وارد کردن بار مالی، باعث مشکلات گوارشی نیز میشود لذا باید مراعات کرد تا خاطرات خوب و دل نشینی از چله نشینی امسال در دفتر یادبودها به یاگار بماند.

وی ادامه داد: اگر در میهمانی تنوع در پذیرایی وجود دارد، دقت شود که برای حفظ سلامتی، مصرف میوه ها در اولویت اول و مصرف آجیل در اولویت دوم قرار گیرد و در صورت تهیه شیرینی، از نوع غیر خامه ای با اندازه کوچک خریداری شود تا میهمانانی که علاقه به مصرف شیرینی دارند، در درجه سوم آن را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: آجیل ها جزو تنقلات مرسوم در شب یلداست که در مصرف آنها نباید زیاده روی کرد و ترجیحا آجیل های بدون نمک و‌ خام مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف ماهی همراه هندوانه میتواند باعث اسپاسم گوارشی شود، خاطر نشان کرد: هندوانه یکی از فرهنگ ایرانیان در شب یلدا است که نباید در مصرف آن زیاده روی کرد لذا اگر هندوانه در شب یلدا مصرف می شود، بسیار اندک باشد و البته باید توجه داشت که همزمان با ماهی مصرف نشود‌ چرا که منجر به دردهای شدید و حاد در سیستم گوارش می شود.

وی با تاکید بر این نکته که باید مراقب کودکان بود که در مصرف مواد شیرین زیاده روی نکنند، اضافه کرد: از جمله نکات مهم، توجه به تهیه و تغذیه بموقع و سر ساعت غذای کودکان است تا به علت گرسنگی مجبور به مصرف شیرینی و شکلات و ... نشوند.

غفاری با توصیه بر این نکته که در شب یلدا و شب های متصل به آن، نباید یکدیگر را به اصرار ملزم به مصرف غذا و شام کرد، اظهار کرد: برخی از افراد به ویژه افراد میان سال و سالمند، ممکن است به دلیل وضعیت سلامتی یا بیماری، رژیم های خاصی داشته باشند و تعارف بیش از حد، آنها را مجبور به مصرف بیش از حد کند که نه تنها برایشان مفید نیست، بلکه ممکن است باعث ناراحتی جسمان آن ها نیز بشود.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک توصیه کرد: لبو و‌ کدو حلوایی از گزینه های بسیار خوب شب یلدا با ارزش تغذیه ای بالا و‌قیمت مناسب هستند و سرو چای زعفرانی، چای دارچینی، زنجبیلی و چای هل دار در استکان و فنجان های متوسط از گزینه های پذیرایی بسیار خوب در شب یلدا می باشند.

وی تاکید کرد: هنگام مصرف چای و دمنوش ها، در کنار قند، کشمش یا توت خشک یا خرما نیز قرار داده شود تا میهمانان از آن بجای قند استفاده کنند البته میهمانان چاق یا دیابتی سعی کنند چای را با کمی توت بنوشند.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا دورهمی ها به اقتضای شرایط متفاوت از سال های قبل برگزار می شوند و خوشبختانه بسیاری از افراد پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند که از آنها قدردانی می‌کنیم و از مردمی می خواهیم این سیر کاهش کرونا را با دورهمی حضوری یلدایی از بین نبرند و همچنین سعی کنند با مصرف غذا های مفید خاطره ای به یاد ماندنی از طولانی‌ترین شب سال در ذهن‌ ها به یادگار بگذارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو