چگونه از سوزش معده جلوگیری کنیم؟

120

1400/9/28

15:52


چگونه از سوزش معده جلوگیری کنیم؟

سلامت نیوز: متخصصان برای جلوگیری از ایجاد سوزش سر معده توصیه می کنند که از غذاهای چرب، تند و حجیم و مصرف الکل و نوشابه های گازدار به همراه غذا خودداری کرده و تلاش کنند که کمتر دچار اضطراب و استرس شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، سوزش معده مزمن به عنوان یک بیماری ریفلاکس معده به مری شناخته می شود. در تعطیلات و مناسبت های مهم، خوردن وعده های غذایی حجیم، چرب یا تند می تواند باعث سوزش معده یا سوزش سر دل شود. موادغذایی از قبیل پیاز، مرکبات، غذاهای حاوی گوجه فرنگی و حتی شکلات، الکل، نوشابه های گازدار و کافئین نیز می توانند باعث سوزش سر معده شوند.

دکتر جیمز ایست (James East)، متخصص گوارش از کلینیک مایو در لندن می گوید: «سوزش معده به دلیل حرکت محتوای اسیدی معده به مری یا روده ایجاد می شود که مقاومت بسیار کمتری در برابر اسید دارد و منجر به تحریک و آسیب پوشش مری، به معنای واقعی کلمه یک سوختگی و درد می شود.»

به اعتقاد دکتر ایست مصرف آنتی اسیدها یا حتی داروهای سرکوب کننده اسید پیش از غذا می تواند علائم سوزش سر دل را کاهش دهد اما، وی هشدار داد، در مصرف این داروها نباید زیاده روی کرد. دکتر ایست تاکید کرد در حالی که این داروها اسید را کاهش می دهند اما استفراغی که می تواند همراه با رفلاکس باشد را متوقف نمی کنند، بنابراین پرخوری همچنان می تواند منجر به علائم ناراحت کننده و استفراغ شود.

به این ترتیب اعتدال در غذاخوردن و لذت بردن از طیف وسیعی از غذاهای موجود، استراتژی بهتری نسبت به داروهای اضافی است. یکی از عوامل کمک کننده در این زمینه، کاهش اضطراب و استرس است. دکتر ایست خاطرنشان کرد: «استرس یا مضطرب بودن می‌ تواند منجر به حساس شدن بیش از حد اعصاب روده شود که سیگنال‌های درد مانند گرفتگی یا نفخ را در سطوح بسیار پایین‌ تری نسبت به حالت عادی منتشر می‌ کنند.» به نظر می رسد تکنیک هایی مانند آگاهی ذهن، درمان شناختی رفتاری یا هیپنوتیزم درمانی می توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند.

موقعیت فیزیکی نیز در سوزش سر معده نقش دارد. به گفته دکتر ایست، محرک‌ های کلاسیک رفلاکس شامل یک وعده غذایی پرچرب در اواخر روز، همراه با الکل و سپس دراز کشیدن، باعث ایجاد یا شدت سوزش سر معده می شود. وی پیشنهاد کرد برای جلوگیری از سوزش سر معده، باید برعکس عمل کرده و وعده غذایی اصلی خود را در میانه روز میل کنید، سه ساعت پس از غذا نخوابید، از غذاهای چرب پرهیز کنید، از مصرف الکل خودداری کرده و برای خوابیدن، زیر سر خود را بالا ببرید.

منبع: upi

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو