درد «بیماران سوختگی» و پانسمانی که نداریم

77

1400/9/28

15:52


درد «بیماران سوختگی» و پانسمانی که نداریم

سلامت نیوز:رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی (ققنوس)، با بیان اینکه بستری شدن هر بیمار سوختگی به طور متوسط برای وزارت بهداشت حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، گفت: این وضعیت در حالی است که سوختگی در کشور ما فراموش شده و در عین حال درمان سوختگی ما اصلا استاندارد نیست و به روش قدیمی انجام می‌شود؛ حتی بیمارستان استاندارد در این راستا نداریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد فاطمی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی پیشگیری از سوختگی (اول دی) در بیمارستان حضرت فاطمه (س) برگزار شد، با اشاره به استاندارد نبودن درمان سوختگی در کشور، اظهار کرد: ما هیچ پانسمان لازم برای بیماران سوختگی نداریم. از سوی دیگر تحریم هستیم. تکنولوژی‌های لازم را نداریم و این تجهیزات خیلی گران هستند. درمان ما برای سوختگی روش قدیمی است و حتی تعداد تخت کافی، پانسمان و تجهیزات کافی در این راستا نداریم.


هیچ بیمارستان خصوصی در تهران بخش سوختگی ندارد
وی با بیان اینکه هیچ بیمارستان خصوصی در تهران بخش سوختگی ندارد، ادامه داد: طبق برآورد وزارت بهداشت قرار بود تا انتهای سال ۱۳۹۴، دو هزار و ۴۰۰ تخت سوختگی داشته باشیم اما اکنون نصف این تعداد یعنی ۱۳۵۰ تخت داریم. در ۲۸۰ بیمارستان تامین اجتماعی حتی یک تخت سوختگی وجود ندارد. از سوی دیگر فقط دانشگاه ایران در تهران بخش سوختگی دارد. بیش از ۲۰ سال است پروژه ناتمام بیمارستان سوختگی شروع و ساختمان آن هنوز تمام نشده است چراکه در بحث سوختگی پول نیست.


فاطمی افزود: هیچ بیمارستان خصوصی در تهران بخش سوختگی ندارد چراکه پولی در سوختگی وجود ندارد. بُر اجتماعی سوختگی بسیار پایین است. همگی ما فکر می‌کنیم سوختگی مشکل ما نیست در حالی که می‌تواند مشکل همه ما باشد و همه ما در این خطرهستیم که بسوزیم.


سالانه ۳۰ هزار نفر در کشور می‌سوزند

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، با اشاره به بیمارستان سوختگی تهران، تصریح کرد: بیمارستان اصلی سوختگی تهران سال ۱۳۴۱ ساخته و بعد از آن در تهران هیچ بیمارستان سوختگی ساخته نشده است حال آنکه جمعیت آن زمان تهران با جمعیت حال حاضر قابل قیاس نیست. سالی ۳۰ هزار نفر در کشور می‌سوزند و این در حالی است که سوختگی قابل پیشگیری است.

به گفته وی، در سال حدود ۲ هزار نفر در کشور دچار سوختگی الکتریکی می‌شوند که از این تعداد ۱۳۰۰ نفر با معلولیت دست و پا وارد جامعه می‌شوند.

فاطمی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در خصوص پیشگیری از سوختگی، درباره نام گذاری روز ملی پیشگیری از سوختگی یادآور شد: انجمن ققنوس برای شناخته شدن لزوم پیشگیری از سوختگی در جامعه روز اول دی ماه را روز ملی پیشگیری از سوختگی عنوان کرد اما چون این روز هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسیده است می‌توان گفت اول دی ماه روز ملی مردمی پیشگیری سوختگی است.


سوختگی؛ مشکل فقرا
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، سوختگی را مشکلی برای "فقرا" دانست و تصریح کرد: وضعیت پیشگیری از سوختگی در کشور بد است، چراکه سوختگی مشکل فقراست و اگر فردی از تمکن مالی برخوردار باشد معمولا محل زندگی‌اش استاندارد لازم برای پیشگیری از سوختگی را دارد.

فاطمی افزود: سوختگی در کشور ما فراموش شده است، درمان ما غیر استاندارد است و بیمار سوختگی در جامعه ما رها شده‌اند و شغل ندارد و دوست داشته نمی‌شود. لازم است در این راستا اطلاع رسانی انجام دهیم.


کارگران ساختمانی، افرادی که بیشتر از سایر اصناف در معرض سوختگی هستند
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، از کارگران ساختمانی که داربست‌های نما را نصب می‌کنند به عنوان شایع‌ترین افرادی که دچار سوختگی با برق می‌شوند، نام برد و تصریح کرد: اینها اکثرا جوان هستند و در خطوط انتقال نیروی ناایمن اجسام فلزی را بلند می‌کنند و تعدادی از اینها سر صحنه فوت می‌کنند. برخی از این افراد اتباع کشورهای دیگر هستند. طبق گفته خود پزشکی قانونی، اجساد تعدادی از اتباع که در این حین فوت می‌کنند در بیابان های اطراف تهران رها می‌شود تا به پزشکی قانونی گزارش نشده و برای کارفرما دردسری ایجاد نشود. ۶۵ درصد از افرادی هم که زنده به بیمارستان رسانده می‌شوند، اندام هایشان قطع شده و بعضا بیمارانی هستند که هر دو دست و پای خود را با هم از دست داده و قطع عضو شده اند.

وی همچنین این را هم گفت که پاندمی کووید ۱۹ منجر به پسرفت بودجه‌های سوختگی شد.



فاطمی با بیان اینکه سوختگی الکتریکال منجر به سوخت عضلات اطراف استخوان‌ها می‌شود، با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو و شهرداری در راستای ایمنی خطوط انتقال نیرو در اطراف برج‌های ساختمانی، گفت: وزارت نیرو و شهرداری در مجوز به ایمنی خطوط انتقال نیرو در اطراف برج های ساختمانی نقش دارند. نمی‌توان ایمنی مردم را رها کرد. سازمان‌های زیادی در وضعیت موجود مقصر اند. در این بین اما تنها وزارت بهداشت و آتش نشانی باید تبعات سوختگی را قبول کنند، در حالی که سازمان آتش نشانی ضابط قضایی نیست و نمی‌تواند جایی را پلمب کند و تنها می‌تواند تذکر دهد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری پولی که از مردم می‌گیرد مهم تر از ایمنی مردم است، تصریح کرد: مدارس، مساجد و... باید شناسنامه ایمنی داشته و موظف به تمدید آن باشند. توجه صرف به درمان اشتباه است بلکه ما باید از اتفاق جلوگیری کنیم.


فاطمی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای افزایش بودجه تخصیصی به پیشگیری از سوختگی در کشور نیز، یادآور شد: بنده بارها با رئیس کمیسیون بهداشت مجلس صحبت کردم اما این مسائل به مرور زمان فراموش می‌شود. ما در دو دوره پیش شورای شهر تهران هم با آقای چمران صحبت‌هایی در این راستا کردیم اما این مسائل فراموش می‌شوند.


پوشش افراد با سوختگی شدید به عنوان معلول توسط بهزیستی

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مکاتبه این انجمن با بهزیستی طی یک سال گذشته از تحت پوشش قرار گرفتن افراد دارای سوختگی شدید به عنوان افراد دارای معلولیت خبر داد و تصریح کرد: قرار شد افراد دارای سوختگی شدید را به عنوان معلول در نظر بگیرند و خدمات معلولین را به اینها ارائه دهند.


بیماران دوست ندارند داستان سوختگی خود را تعریف کنند
بیماران برای انجام اعمال جراحی پلاستیک به انجمن ققنوس مراجعه کنند

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه این انجمن جراحی پلاستیک افراد دچار سوختگی را کاملا رایگان انجام می‌دهد، نسبت به رفتار مردم جامعه با بیماران دچار سوختگی، خاطر نشان کرد: نگاه خیره و پرسش درباره چرایی سوختگی، افراد دچار سوختگی را به شدت اذیت می‌کند. بیمار سوخته دوست ندارد داستان سوختگی خود را تعریف کند، از ین رو لازم است از این رفتارها پرهیز شود. هر بیمار دچار سوختگی می‌تواند با مراجعه به انجمن ققنوس جراحی پلاستیک خود را کاملا رایگان انجام دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو