منابع غذایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان نباید از آنها غافل شوید

120

1400/9/28

16:04


مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تغذیه مناسب یکی از راهکارهای مهم حفظ سلامتی و تعادل و تنوع در آن از مهمترین راهبردهای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

منابع غذایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان نباید از آنها غافل شوید

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حامد جعفری بیان کرد: تغذیه صحیح یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در عملکرد سیستم ایمنی می باشد و در صورت رعایت دو اصل تعادل و تنوع در رژیم غذایی، این سیستم بالاترین عملکرد خود را خواهد داشت؛ بی شک از طریق روش تغذیه مناسب می توان باعث مهار و مانع بروز بسیاری از بیماری های عفونی ویروسی در فصول سرد سال شد.

وی در ادامه دریافت کافی انرژی و مایعات، دریافت بالاتر پروتئین ها و دریافت در حد کفایت (بر اساس دریافت های مرجع رژیمی DRI) ویتامین و مینرال ها را ۳ عامل در تقویت سیستم ایمنی بدن برشمرد.

دکتر جعفری با اشاره به اینکه انرژی و مایعات دریافتی از جمله مسائل مهم در مبارزه با بیماری های ویروسی مانند کرونا است، توصیه به دریافت انرژی کافی و مایعات به خصوص آب کافی و مایعات گرم (چای سبز و سوپ کم چرب) کرد.

وی با تاکید بر این نکته که پروتئین ها نقش بسیاری در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند، بیان کرد: لبنیات کم چرب غنی شده با ویتامین D و پروبیوتیک بهترین نوع لبنیات جهت تقویت سیستم ایمنی می باشند و در بین انواع منابع پروتئینی ترجیح بر مصرف مرغ، ماهی، تخم مرغ می شود اما در رتبه بعدی توصیه به مصرف لبنیات و حبوبات داریم و از انواع گوشت ها باید با چربی اندک و لخم استفاده شود.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: مواد معدنی نظیر آهن، روی، سلنیم و منیزیم و ویتامین های A، E، D، C و B6 و B12 در تقویت سیستم ایمنی از جنبه های مختلف تاثیر گذار هستند و از جمله نقش  ویتامین ها می توان به عملکرد آنتی اکسیدانی و ساخت گلبول های سفید خون اشاره کرد که کمبود آن ها باعث فراهم سازی زمینه بروز عفونت میشود و تامین آنها در حد کفایت از پیشرفت سریع عفونت های ویروسی ممانعت می نماید.

وی تاکید کرد: تامین کافی ویتامین ها و مواد معدنی نیاز به یک رژیم متنوع شامل تمام گروه های غذایی به ویژه میوه ها و سبزی های با رنگ های متنوع ، منابع پروتئینی، غلات سبوس دار و مغزها و دانه ها دارد و یک فرد اگر این موارد را در رژیم خود رعایت کند نگرانی از بابت کمبود این ریز مغذی ها نخواهد داشت مگر اینکه به بیماری خاصی مبتلا باشد که باعث کمبود این ریز مغذی ها در بدن او شود.

بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی اراک، وی در پایان توصیه کرد: لازم است که دریافت کربوهیدرات ها به خصوص کربوهیدارت های ساده مانند قند، شکر و انواع شیرینی و مربا و کلیه مواد غذایی با شکر افزوده به جهت تضعیف سیستم ایمنی و افزایش التهاب در بدن کاهش یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو