روشی جدیدکه التهاب کبد را در مبتلایان به کبد چرب تشخیص می دهد

87

1400/9/28

17:09


دانشمندان آمریکایی موفق شدند یک روش جدید برای شناسایی التهاب کبد در بیماران مبتلا به کبد چرب بیابند.

روشی جدیدکه التهاب کبد را در مبتلایان به کبد چرب تشخیص می دهد

به گزارش بهداشت نیوز، به نقل از یو اس دیویس، کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع در جهان محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر نرخ افراد مبتلا به آن افزایش یافته است. برای مثال، در سال ۱۹۹۰ بیش از ۳۹۱ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا بودند، در حالی که این رقم با دو برابر شدن در سال ۲۰۱۷ به ۸۸۲ میلیون نفر رسیده است.

یکی از مشکلات درباره بیماری کبد، تشخیص دشوار التهاب کبد ناشی از ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی است. این موضوع بسیار حیاتی است، زیرا ناتوانی در تشخیص آن می‌تواند باعث از بین رفتن کبد فرد شود. با این حال، دانشمندان آمریکایی به تازگی موفق به کشف روشی موثر برای تشخیص این بیماری شدند.

مرکز سلامت دیویس آمریکا موفق به توسعه یک روش درمانی موسوم به "برش نگاری با گسیل پوزیترون" (Positron emission tomography) شده اند که در این زمینه بسیار موثر عمل می‌کند. این روش تشخیصی که زیر مجموعه پزشکی هسته‌ای محسوب می‌شود که با انتشار اشعه گاما و تشخیص دارو‌های هسته‌ای که بیمار مصرف کرده است در کبد، به بیماری فرد پی می‌برد.

پیشرفت بیماری کبد می‌تواند منجر به التهاب این اندام شده و زخم یا فیبروز کبدی را به همراه داشته باشد. تشدید این بیماری منجر به سیروز کبدی و در نهایت سرطان کبد می‌شود.

سوویک سارکار، مدیر این تحقیقات می‌گوید: امروزه بیماری کبد چرب به سرعت در حال گسترش در جهان است. این موضوع متاسفانه باعث افزایش تقاضا‌ها برای پیوند کبد شده است. تاکنون ابزار‌های بسیار کمی برای تشخیص التهابات کبد ناشی از این بیماری وجود داشت، اما یافتن متد‌های جدید برای کشف زودتر این بیماری می‌تواند از خطر پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

تنها در ایالات متحده نزدیک به یک سوم افراد از بیماری کبد چرب رنج می‌برند. تاکنون سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ دارویی را برای درمان این بیماری تایید نکرده است، اما به تازگی چندین دارو در حال طی کردن مراحل آزمایشگاهی در این زمینه هستند. ساده‌ترین راهکار برای درمان بیماری کبد چرب تغییر سبک زندگی شامل کاهش وزن، مدیریت بیماری دیابت، و ورزش است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو