قیمت طلای جهانی در معاملات روز پنج‌شنبه هفته گذشته رشد کرد و رقم‌هایی بالای ۱۸۰۰ دلار را به ثبت رساند. قیمت طلا در معاملات روز جمعه توانست از مرز ۱۸۱۵ دلار نیز عبور کند، اما دوباره نزولی شد و در نهایت روی ۱۷۹۹ دلار قرار گرفت. بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و فردا فلز گرانبها کار خود را در حالی آغاز می‌کند که یکی از مقامات فدرال رزرو معتقد است تورم به شدت بالاست و افزایش نرخ بهره بعد از پایان تیپرینگ قطعی است. فدرال رزرو عدم قطعیتی که اومیکرون به وجود آورده است را رد نمی‌کند، اما همچنان پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ مساعد باشد.

سیاست انقباضی مهمی که فدرال رزرو پیش گرفته کاهش خرید دارایی یا تیپرینگ است. بعد از این که خرید دارایی توسط بانک مرکزی آمریکا به صفر رسید، فدرال رزرو می‌توان قدم بعدی یا افزایش نرخ بهره را عملی کند. هر چقدر تیپرینگ زودتر به انجام برسد، دست فدرال رزرو برای اقدامات بعدی و کنترل تورم بیشتر باز می‌شود. فدرال رزرو در صورتی به خود اجازه می‌دهد این مسیر انقباضی را دنبال کند که رشد اقتصادی و اشتغال در وضعیت مساعدی باشد.

فدرال رزرو مدعی است که اقتصاد آمریکا در حال نزدیک شدن به نقطه حداکثر اشتغال است، اما عدم قطعیت ناشی از کرونا و به ویژه گونه جدید آن بر رشد اقتصادی را در نظر می‌گیرد. اگر سرعت رشد اقتصادی کاهش یابد، ممکن است فدرال رزرو به خود اجازه ندهد نرخ بهره را در چند مرحله افزایش دهد و موفق به کنترل تورم نشود. از طرفی افزایش نرخ بهره معمولا بر بازار سهام تاثیر منفی دارد. بر این اساس سرنوشت طلا همچنان به تاثیر کرونا بر اقتصاد و سیاست‌های فدرال رزرو برای کنترل فضای تورمی که در دوران پاندمی ایجاد شده گره خورده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «واکنش قیمت طلا به سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو!»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.