مواد غذایی که هم برای بدن مفیدند هم برای سلامت روان

مواد غذایی که هم برای بدن مفیدند هم برای سلامت روان


منبع: روزیاتو

154

1400/9/28

20:15


مواد غذایی که هم برای بدن مفیدند هم برای سلامت روان

مواد غذایی که هم برای بدن مفیدند هم برای سلامت روان

مواد غذایی مفید نه فقط برای بدن، بلکه برای ذهن هم مفیدند. ذهن و بدن ما بیشتر از چیزی که احتمالاً تصور می کنید با همدیگر مرتبط هستند. آن ها از طریق سیستم های عصبی بر یکدیگر اثر متقابل دارند. وقتی تحت فشار روانی قرار می گیرید، مغزتان دستگاه گوارش تان را باخبر می کند و این امر بر روی حال روحی و سطح انرژی شما اثر می گذارد. به همین دللی اگر بیشتر اوقات دمدمی مزاج یا عصبی هستید، باید رژیم غذایی روزانه ی خود را بررسی کنید. شاید از دانستن تأثیری که مواد غذایی سالم می توانند بر ذهن شما داشته باشند، متعجب شوید.

در ادامه از مواد غذایی خواهیم گفت که هم برای بدن مان مفیدند هم برای حال روحی مان.

۱- سویا

سویا حاوی اسیدهای آمینه است که برای ماهیچه ها و استخوان های ضروری هستند و به رفع اختلالات خواب و بی خوابی کمک می کنند. اسیدهای آمینه احتمال ابتلا به بیماری های جدی تری همچون آلزایمر را هم کاهش می دهند.

سویا برای زنان می تواند بسیار مفید باشد. بسیاری از زنان در دوران یائسگی با مشکلات مختلفی همچون نواسانات خلقی، عدم تمرکز و خستگی درگیر می شوند و هیچ درمانی بهتر از روش های طبیعی است. با آغاز دوران یائسگی تولید هورمون استروژن در بدن به تدریج متوقف می شود و سویا می تواند راهی برای بازگرداندن این هورمون باشد. سویا حاوی چیزی به نام ایزوفلاون است؛ یک ماده ی شیمیایی گیاهی که می تواند در دوران یائسگی جایگزین هورمون استروژن شود. این ماده در شیر، ماست و آرد سویا وجود دارد. اما به خاطر داشته باشید که ایزوفلاون می تواند باعث بلوغ و یائسگی زودرس شود، بنابراین اگر هنوز دچار یائسگی نشده اید، در مصرف سویا زیاده روی نکنید.

۲- ماهی سالمون

ماهی سالمون سرشار از امگا به ویژه امگا-۳ است. این ماده اثری مستقیم بر مغز دارد و عملکرد سلول ها را بهبود می بخشد، امری که احتمال بروز غم، افسردگی، اختلال در حافظه و در افراد مسن، زوال عقل را کاهش می دهد.

بدن ما خود قادر به تولید امگا-۳ نیست، بنابراین مصرف مواد غذایی همچون ماهی سالمون برای داشتن عملکرد بهتر ضروری است. مصرف این ماهی پرچرب سطح هورمون ها در بدن را متعادل می سازد، باعث می شود کمتر نفخ کنید، اشتهایتان را کنترل می کند و سطح سروتونین، هورمون شادی را بالا می برد. سالمون را باید غذایی عالی دانست چرا که باعث نفخ نمی شود و در عین حال، بعد از آن هم کماکان احساس گرسنگی نمی کنیم.

۳- سیر خام

سیر خام فواید زیادی برای مغز دارد، از جمله: بهبود حافظه که برای افراد مسن امری ضروری است. شما می توانید سیر خام را هم به تنهایی و هم به همراه سالاد مصرف کنید. به ترجیح خودتان بستگی دارد اما به خاطر داشته باشید که سیر بوی تندی دارد، بنابراین شاید بهتر باشد آن را با چیز دیگری ترکیب کنید.

آلیسین ترکیبی حاوی گوگرد است و این ترکیب تنها در سیر خام وجود دارد. آلیسین در رابطه با پیری و بیماری ها مفید است و به افزایش سطح سروتونین، هورمون شادی کمک می کند.

۴- شکلات تلخ

شکلات تلخ اندک تفاوتی با شکلات های شیرین معمول دارد. تفاوتش آن است که شکلات تلخ، کاکائوی زیاد در خود دارد (بین ۵۰ تا ۹۰ درصد آن از کاکائو تشکیل شده است) و ماده ی تشکیل دهنده ی اصلی آن کاکائو است. به خاطر داشته باشید که شکلات هر چه تلخ تر، بهتر. وقتی چنین شکلاتی مصرف می کنید، به مغزتان می گوید که اندورفین آزاد کند، مواد شیمیایی شادی بخشی که به مدیریت اضطراب کمک می کنند و بنابراین حس شادی را در شما بیشتر می سازند.

کاکائو باعث می شود خون بیشتری نیز به سمت مغز جریان یابد. این امر باعث بهبود عملکرد ذهنی افراد مسن می شود چرا که ساخت کلمات را برای آن ها ساده می سازد و کمک می کند تعادل بیشتری داشته باشند.

۵- گردو

بسیاری از دانه ها خوراکی مثل تخم کدو، تخم کتان و دانه چیا، برای سلامت مغز بسیار مفیدند اما بهترین آن ها گردو است. گردو منبع بسیار خوبی از پروتئین و چربی سالمی است که کمک می کند سطح قند خون متعادل و عروق خونی پاک تر بمانند.

گردو حاوی امگا-۳ است که اثر مثبتی بر خلق و خود دارد و در عین حال، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. بنابراین، مصرف روزانه ی آن شما را از خوش بینی، انرژی، امید و تمرکز بهره مند می سازد.

۶- مریم گلی

مریم گلی گرچه دقیقاً یک ماده غذایی نیست، اما مکمل بسیار خوبی برای غذاهای شما است. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به ارتقا حافظه، قدرت استدلال، حل مسأله و توجه و دقت کمک می کنند.

مریم گلی عنصر دیگری به نام فلاونوید هم دارد، نوعی ترکیب گیاهی که سلامت مغز را بهبود می بخشد و مانع از بروز بیماری های جدی همچون آلزایمر می شود. علاوه بر این ها، به جلوگیری از افسردگی و اضطراب کمک می کند و گوارش را هم بهبود می بخشد.

۷- ویتامین C

در مفید بودن ویتامین C برای بدن و دستگاه ایمنی آن شکی نیست، اما این ویتامین برای احساسات شما هم مفید است. اگر احساس خستگی روحی می کنید و دائماً خسته هستید، احتمالاً به اندازه ی کافی ویتامین C مصرف می کنید.

مرکبات، کیوی، انواع فلفل، توت رنگی و بسیاری دیگر، همگی حاوی این ترکیب جادویی هستند که آن را به اسم ویتامین C می شناسیم، ترکیبی که برای سلامت مغز مفید است و مانع از افت روانی می شود. ویتامین C به ارتقا تمرکز، حافظه و توجه و دقت هم کمک می کند و احتمال بروز افسردگی، اضطراب و بیماری های جدی را کاهش می دهد.

از چه چیزهایی باید دوری کرد؟

بیشتر گیرنده های سروتونین یا همان هورمون شادی در روده ها قرار دارند و وقتی مواد غذایی فرآوری شده می خوریم، معده ی ما نمی داند یک چیز «ساختگی» را چطور پردازش کند، به همین دلیل به آرامی آن را پس می زند. به همین دلیل است که هر چه می خوریم بر مغز ما اثر می گذارد.

از این موارد پرهیز کنید:

  • مواد مخدر: می توانند باعث افسردگی و اضطراب شوند و آن ها را تشدید سازند.
  • کافئین: می تواند باعث حس بی قراری و اضطراب شود.
  • فست فود و چربی ترانس بالا: باعث التهاب در بدن می شوند و تعادل هورمون سروتونین را برهم می زنند.
  • قند تصفیه شده: عامل اختلالات خلقی، همچون اضطراب و افسردگی است.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو