همه چیز درباره پوکی استخوان

103

1400/9/28

21:24


یک فوق تخصص روماتولوژی به تشریح بیماری استئوپروز یا پوکی استخوان، دلایل وقوع این بیماری و راه‌های درمان آن پرداخت.

همه چیز درباره پوکی استخوان

به گزارش بهداشت نیوز ،دکتر زینب مرتضوی با اشاره به اینکه پوکی استخوان بیماری است که با کاهش تراکم استخوان و تغییر در ساختمان میکروسکوپی مشخص می‌شود، اظهار کرد: این امر موجب کاهش استحکام استخوان و افزایش احتمال شکستگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه پوکی استخوان یا همان استئوپروز شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان محسوب می‌شود که ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا را مبتلا کرده است، تصریح کرد: پوکی استخوان اگرچه معمولا بدون علامت است اما می‌تواند باعث کاهش قد، درد، شکستگی و کیفوز پشتی شود.

این فوق تخصص روماتولوژی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند، خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه شکستگی در سن بیش از ۳۰ سالگی را دارند، افرادی با سابقه خانوادگی شکستگی لگن، افراد با سن بالا و افرادی که سیگار و الکل مصرف می‌کند در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

مرتضوی افزود: همچنین افرادی با وزن کم، زوال عقلی، مصرف کم کلسیم و دریافت ناکافی نور خورشید، یائسگی، کاهش تستوسترون در مردان، عدم تحرکف اختلالات خوردن، بیماری‌های سیستم عصبی، بیماری‌های التهابی، هیپرپاراتیروئیدیسم، هیپرتیروئیدیسم، جراحی معده و مصرف برخی داروها مانند گلوکوکورتیکویید، سیکلوسپورین، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

این فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به اینکه برای تشخیص پوکی استخوان از دانسیومتری یا همان سنجش تراکم استخوان به روش D.E.X.A استفاده می شود، گفت: رادیوگرافی برای ارزیابی پوکی استخوان روش دقیقی نیست.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه افرادی باید دانسیومتری انجام دهند، اظهار کرد: زنان بالای ۶۵ سال، زنان یائسه زیر ۶۵ سال که یک یا بیشتر ریسک فاکتور برای پوکی استخوان دارند، افرادی که در رادیوگرافی اختلال در مهره‌ها یا شواهد کاهش تراکم دارند، زنان با کمبود استروژن، برای ارزیابی کارایی درمان پوکی استخوان، افراد مصرف کننده گلوکوکورتیکویید و هیپرپاراتیروئیدیسم باید دانسیومتری انجام دهند.

مرتضوی با اشاره به راه‌های درمان این بیماری، با بیان اینکه در درمان پوکی استخوان، علاوه بر مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی، از داروهایی مانند آلندرونیت، زولنیدرونیک اسید، دنوزوماب، تری پاراتاید و غیره استفاده می‌شود، گفت: همچنین بیماران باید فعالیت کافی داشته باشند، به اندازه لازم در معرض نور خورشید قرار بگیرند، مصرف لبنیات به اندازه کافی داشته باشند و مراقب باشند که دچار ضربه یا افتادن نشوند و اختلالات سرگیجه و دید را درمان کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو