روزنامه دولت علیه یک فیلم سینمایی

منبع: برترین ها

148

1400/9/29

07:44


اخیراً تهیه کننده فیلم «چپ، راست» که حاشیه‌هایش از جشنواره فجر سال قبل شروع شده بود در اعتراض به نظر شورای پروانه نمایش که برای نمایش عمومی فیلم خواستار بازبینی و اصلاح فیلم شده بود، جنجال به راه انداخته؛ جنجالی که در عملکرد او سابقه داشته است.

روزنامه ایران نوشت: اخیراً تهیه کننده فیلم «چپ، راست» که حاشیه‌هایش از جشنواره فجر سال قبل شروع شده بود در اعتراض به نظر شورای پروانه نمایش که برای نمایش عمومی فیلم خواستار بازبینی و اصلاح فیلم شده بود، جنجال به راه انداخته؛ جنجالی که در عملکرد او سابقه داشته است.

اما در مورد جدید جاروجنجال این تهیه کننده ، نکته جالب این است که این فیلم در دولت قبل هم از سوی شورای پروانه نمایش مشمول اصلاحات شده بود و سازندگان فیلم در همان زمان هم از اصلاح فیلم سر باز زده بودند. به واقع جنجال‌ها و بیانیه‌نویسی تهیه کننده فیلم بیش از آنکه متوجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم باشد، منازعه‌ای است که باید در دولت قبل حل و فصل می‌شده و حالا تهیه کننده، آن را بر سر سازمان سینمایی دولت جدید فرافکنی می‌کند.

روزنامه دولت علیه یک فیلم سینمایی

البته برخی تهیه‌کنندگان از جنجال رسانه‌ای برای دور زدن اصلاحات مدنظر و تبلیغ غیرمستقیم فیلم خود استفاده می‌کنند. با این حال همانگونه که در مقدمه ذکر شد، سیاست سازمان سینمایی به رسمیت شناختن مجوزهای صادر شده در دولت قبل است اما تهیه کننده فیلمی که حتی با سیاست‌های دولت قبل نیز قابل نمایش نبوده است، حال با متهم کردن وزارت ارشادی که چهار ماه است بر سر کار آمده به ضعف مدیریتی، زبان به تخریب و توهین گشوده است.

نکته قابل تأمل آنکه تهیه کننده مورد نظر، نه از جمله سینماگران تازه کار بلکه از جمله سینماگران و تهیه‌کنندگان با سابقه است و قطعاً این اولین باری نیست که با روال‌های قانونی جهت اخذ پروانه نمایش عمومی مواجه می‌شود. اینکه در این برهه زمانی او از این حربه برای مطرح کردن فیلم خود استفاده می‌کند، تکرار همان شیوه‌ نخ‌نما شده‌ای است که تعداد معدودی از فیلمسازان در برهه‌های مختلف به آن متوسل می‌شوند.

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی اخیراً اعلام کرد در جلسه‌ای با حضور تهیه‌کننده فیلم مذکور، این موضوع به ایشان ابلاغ شد که تا زمان انجام اصلاحات روی فیلم، نمایش آن از سوی سازمان سینمایی مورد پذیرش نیست، لذا تا انجام اصلاحات فیلم و بازبینی آن توسط شورای صدور پروانه نمایش، امکان اکران این فیلم وجود ندارد.پس برخلاف ادعای تهیه کننده، فیلم نه تنها توقیف نشده بلکه اراده سازمان سینمایی بر پخش آن است. جنجال‌های رسانه‌ای و شلوغ بازی در شأن تهیه کننده با سابقه سینما نیست و گرهی را که با دست گشوده می‌شود نمی‌توان و نباید با دندان گشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو