ابزار و تجهیزات زیپ لاین + بزرگترین و هیجان انگیزترین زیپ لاین ها

ابزار و تجهیزات زیپ لاین + بزرگترین و هیجان انگیزترین زیپ لاین ها


منبع: بیتوته

162

1400/9/29

09:58


ابزار و تجهیزات زیپ لاین + بزرگترین و هیجان انگیزترین زیپ لاین ها



انواع مختلف زیپ لاین, بزرگترین زیپ لاین جهان, تجهیزات مورد استفاده در زیپ لاین

زیپ لاین یک فعالیت تفریحی و هیجانی است

 

زیپ لاین بالا برنده آدرنالین خون

اگر عاشق سرعت و هیجان و دلهره هستید تفریح زیپ لاین می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. اما برای تجربه این تفریح پر هیجان باید ترس را از خود دور کنید.

زیپ لاین

تفریح زیپ لاین یکی از فعالیت های فرا ورزشی است که مورد علاقه جوانان و نوجوانان و حتی برخی از میانسالان است که با انجام آن میزان آدرنالین بدن شان افزایش می یابد. فعالیت های فرا ورزشی به ورزش هایی گفته می شود که هیجان آنها بیشتر از جنبه ورزشی است. 

 

در زیپ لاین شما یک مسافت مشخصی را بین دو نقطه در ارتفاع های متفاوت به صورت معلق طی خواهید کرد. این دو نقطه به وسیله یک ریسمان فولادی به هم متصل می شود و شما به وسیله صندلی زیپ لاین یا لباس های مخصوصی از طریق قر قره های بزرگ به این ریسمان متصل می شوید.

 

اساس کار زیپ لاین بر نیروی گرانشی زمین متکی است و سرعت گرفتن در مسیر از کنترل فرد خارج است. زیپ لاین ها بسته به منطقه جغرافیایی دارای طول های متفاوتی هستند اما بیشتر آنها معمولا بین 500 تا 1200 متر طول دارند.

 

سرعت حرکت در زیپ لاین بسته به اختلاف ارتفاع بین دو نقطه  شروع و پایان و همچنین وزن افراد متفاوت است. بیشتر زیپ لاین ها دارای سرعت متوسط 60 تا 80 کیلومتر در ساعت می باشند. هر چه شیب بین دو نقطه بیشتر باشد سرعت نیز افزایش می یابد و در شیب های تند سرعت حرکت به 160 کیلومتر در ساعت هم می رسد که برای کسانی که دوستدار هیجان هستند مناسب است.

 

موارد استفاده از زیپ لاین

 

زیپ لاین, مشخصات فنی زیپ لاین, زیپ لاین توچال

در گذشته زیپ لاین به عنوان وسیله ی حمل و نقل کوهستانی مورد استفاده قرار می گرفت

 

زیپ لاین امروزه بیشتر به عنوان یک فعالیت و تفریح هیجانی کاربرد دارد اما در گذشته چنین نبود. در زمان های گذشته از آن به عنوان  یک وسیله حمل و نقل کوهستانی استفاده می شد. در آن زمان مردم برای عبور از رودخانه ها یا منطقه های صعب العبور از زیپ وایر ها استفاده می کردند.

 

در برخی از نقاط دنیا هنوز هم ساکنان با استفاده از این وسیله از رودخانه ها عبور می کنند برای نمونه مردم روستای یون نان در چین را می توان مثال زد.

امروزه از این وسیله در ورزش کوهنوردی نیز استفاده می شود و به عبور تیرولی شهرت دارد و به کوهنوردان کمک می کند که به وسیله آن به نواحی سخت صعود کنند.

 

علاوه بر مواردی که ذکر شد در زمان های گذشته در جنگ ها و اهداف نظامی نیز از این وسیله استفاده می کردند. آنها برای عبور دادن تجهیزات و رساندن مواد غذایی به سرباز ها از این وسیله استفاده می کردند. 

 

برخی پیدایش زیپ لاین را به زیست شناسان و باستان شناسان نسبت می دهند و بر این باورند که آنها برای دسترسی به نقاط دور افتاده جنگلی و دره ها به منظور اکتشافات از این وسیله استفاده کردند.

 

استفاده از زیپ وایر ها به علت استفاده نادرست و نا امن و عدم تجهیزات کافی که منجر به تلفات و خسارات جانی زیادی شد در طول زمان ممنوع شد؛ تا اینکه در سال 1970 این وسیله با تجهیزات مناسب به صورت یک تفریح در آمد و در تمام نقاط دنیا گسترش پیدا کرد و تبدیل به جاذبه های گردشگری در نقاط مختلف جغرافیایی شد.

 

انواع مختلف زیپ لاین

زیپ لاین ها در سه نوع ثقلی ، موتور دار و ریلی وجود دارند. در زیپ لاین های ثقلی نیازی به استفاده از برق و هزینه های احداث نیست و این یکی از مزیت های این نوع زیپ لاین ها می باشد. زیپ لاین های ثقلی دارای دو سکوی فراز و فرود هستند و امکان تغییر حرکت در آنها وجود ندارد و حرکت از سمت سکوی فراز شروع شده و در سکوی فرود پایان می گیرد.

 

ابزار و تجهیزات مورد استفاده در زیپ لاین

ابزار و تشکیلات مورد استفاده در زیپ لاین شامل موارد زیر است:

• ترولی یا قرقره 

• هارنس تمام تنه (تونیک های مخصوص صخره نوردی)

• سیم بکسل یا سیم فولادی ضد زنگ

 

ترولی از چند چرخ و قرقره برای قرار گرفتن روی سیم فولادی مسیر و کم کردن اصطکاک حرکتی مورد استفاده قرار می گیرد. 

هارنس به وسیله تسمه های مخصوص به ترولی وصل می شود و باعث امنیت فرد می شود. ترمز ها کاملا اتوماتیک هستند اما برای جلوگیری از ترس احتمالی و هیجان بالا در برخی از زیپ لاین ها ترمز های دستی نیز تعبیه شده است و در صورت استفاده از آن ، فرد در میانه راه متوقف می شود. 

دو سر ریسمان فولادی با استفاده از سازه های بزرگی ثابت می شوند. هنگامی که هاربس را می پوشید و آماده حرکت می شوید باید حتما از دستکش و کلاه ایمنی هم استفاده کنید.

 

نکات ایمنی هنگام استفاده از زیپ لاین 

هنگام استفاده از زیپ لاین باید نکاتی را در نظر داشته باشید و آنها را رعایت کنید. هر زیپ لاین دارای یک محدوده مشخص قدی و وزنی می باشد در نتیجه هنگام استفاده از این وسیله باید این محدوده را برای خود و کودکان خود در نظر بگیرید و با شناخت میزان استقامت بدنی این تفریح هیجان انگیز  را تجربه کنید.

 

افرادی که دچار بیماری های قلبی یا عصبی ، صرع یا فشار خون بالا هستند همچنین خانم های باردار نباید از این وسیله استفاده کنند در غیر این صورت عواقب جدی به دنبال خواهد داشت.

 

افرادی که دارای مشکلات مربوط به ستون فقرات و یا سابقه آسیب های استخوانی هستند باید از قبل این موضوع را به اپراتور های دستگاه اطلاع دهند و از آنها کمک و راهنمایی دریافت کنند.

 

بزرگترین زیپ لاین ایران

زیپ لاین شهرکرد با طول 800 متر و سرعت 90 کیلومتر در ساعت واقع در پارک ملت یکی از طولانی ترین خطوط در ایران است. این خط در مرکزیت شهر واقع شده است و مردم بدون اتلاف وقت و هزینه زیاد می توانند از آن استفاده کنند.

 

علاوه بر طولانی بودن به علت اختلاف ارتفاع 94 متری یکی از پر شیب ترین خطوط نیز می باشد و دارای ارتفاع زیادی از سطح زمین است. این زیپ لاین دارای چهار لاین مجزا است و دارای حد اکثر میزان استاندارد در کشور است و مجهز به ترمز کنترل سرعت می باشد.

 

زیپ لاین توچال

مجموعه توچال ارائه دهنده انواع فعالیت های ورزشی و امکانات رفاهی برای بازدید کنند گان است. هنگام بازدید از این مکان خوش آب و هوا می توانید از زیپ لاین آن نیز استفاده کنید و از تماشای مناظر زیبا لذت ببرید.

 

طول خط توچال 170 متر و ارتفاع آن 60 متر است. شما می توانید استفاده از این زیپ لاین را در حالت های نشسته و ایستاده و خوابیده  و دو نفره تجربه کنید. برای استفاده از این زیپ لاین باید حد اقل 12 سال سن و حداکثر 200 کیلوگرم وزن داشته باشید.

 

زیپ لاین برج میلاد

طول خط برج میلاد 150 متر است و بر روی دره ای به ارتفاع 30 متر ساخته شده است. شما می توانید این مسافت را به مدت سی ثانیه طی کنید. برای مسیر برگشت یک پل معلق چوبی تعبیه شده است و هنگام عبور از آن نیز می توانید هیجان خاصی را تجربه کنید. 

سن مجاز برای استفاده از آن حداقل 12 سال و وزن مجاز حداکثر 100 کیلوگرم است.

 

هیجان انگیزترین زیپ لاین های دنیا

در این قسمت به معرفی هیجان انگیز ترین زیپ لاین های دنیا می پردازیم.

 

زیپ لاین 2000 در آفریقای جنوبی

 

زیپ لاین چیتگر, زیپ لاین چیست, بزرگترین زیپ لاین ایران

زیپ لاین توچال یکی از مکان های تفریحی و رفاهی در ایران است

 

یکی از هیجان انگیز ترین زیپ لاین های دنیا زیپ لاین 2000 در آفریقای جنوبی است. این زیپ لاین دارای ارتفاع بسیار زیادی است و به دلیل ضریب ایمنی بسیار بالا دارای طرفداران زیادی از سراسر دنیاست.

 

زیپ لاین پرواز گیبون تایلند

این زیپ لاین از قدیمی ترین و زیباترین زیپ لاین های آسیایی به شمار می رود. پرواز گیبون یکی از مکان های جذاب و محبوب و خاطره انگیز برای علاقمندان به هیجان در دنیا می باشد. این زیپ لاین بدون شک یکی از هیجان انگیز ترین زیپ لاین های دنیاست که دوستداران هیجان می توانند هیجانی بسیار متفاوت را با آن تجربه کنند.

 

سیماتای چین

یکی از بهترین زیپ لاین های هیجان انگیز دنیا سیماتای چین است. از ویژگی های اصلی این زیپ لاین مشاهده مناظر طبیعی ، دره های عمیق ، دریاچه و طبیعت سر سبز و زیبا می باشد که شما می توانید هنگام پرواز هیجان انگیز بر فراز کوه های سر به فلک کشیده از این تجربه بهره مند شوید.

 

اسلات زیلا

 

بزرگترین زیپ لاین جهان, تجهیزات مورد استفاده در زیپ لاین, هیجان انگیز ترین زیپ لاین های دنیا

یکی از بهترین زیپ لاین های هیجان انگیز دنیا سیماتای چین است

 

اسلات زیلا یکی از زیپ لاین های منحصر به فرد در لاس وگاس می باشد که به شما امکان پرواز بر فراز یک منظره شهری را می دهد ، اگر چه اسلات لاین ، بلند ترین و سریع ترین خط در جهان نیست اما به شما این امکان را می دهد که در ارتفاع 23 متری بر فراز این شهر حرکت کنید.

 

لاترولی ین

 

هیجان انگیز ترین زیپ لاین های دنیا, زیپ لاین, مشخصات فنی زیپ لاین

بلندترین خط زیپ لاین در جهان زیپ لاین لاترولی ین است

 

اگر قصد یک سفر بسیار افتخار آمیز را دارید ، زیپ لاین لاترولی ین می تواند بهترین مورد باشد. این زیپ لاین رد استراحت گاه وال تورنز واقع شده است و ارتفاعی برابر با 3229 متر دارد که بلندترین خط در جهان است.

 

مانستر

مانستر طولانی ترین خط زیپ لاین جهان است که در سال 2016 با این عنوان در کتاب رکورد های جهانی گینس ثبت شده است. این زیپ لاین در پارک ماجراجویی تورو ورد واقع شده است.

 

گردآوری : بخش گردشگری بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو